  • 1. Data: 2010-03-14 14:41:15
    Temat: Zasilanie/sterowanie diodą POWER LED
    Od: "Piotr" <m...@N...kr.home.pl>

    Witam
    Mam dwie diody LED 3 wat ( według pdf 2,66W - model 1WA ) i dwie 1 wat (
    producent Wenrun ).
    Chciałbym je zasilać - wszystkie razem. Mam źródło 5V/4A, a te diody
    wymagają 3,6V ( 1000mAh dla WA1).
    Chciałbym to zrobić w miarę prostym układem, bez zbędnych bajerów ( no
    chyba, że sterowanie jasnością nie skomplikuje go ).
    Można prosić o jakieś pomysły, ewentulanie gotowy układ ( scalak ) z
    niewielką ilością elementów zewnętrznych.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2010-03-14 15:25:53
    Temat: Re: Zasilanie/sterowanie diodą POWER LED
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr" <m...@N...kr.home.pl> wrote in message
> [...]
    > Można prosić o jakieś pomysły, ewentulanie gotowy układ ( scalak ) z
    > niewielką ilością elementów zewnętrznych.

    Przede wszystkim - diody nie "wymagają 3,6V"!!!!!
    Sterowanie diód LED napięciem to pierwszy krok do ich uszkodzenia.
    Diody wymagają stałego prądu i najlepiej je zasilać regulatorem prądowym
    a nie napięciowym bo napięcie na nich waha się w zależności od temperatury.

    Najprostsze rozwiązania zasilania z opornikiem nie bardzo się nadają do
    tak dużych LEDów i warto pomyśleć nad elektronicznym regulatorem prądu.

  • 3. Data: 2010-03-14 15:32:26
    Od: emil <e...@g...com>

    Piotr pisze:
> [...]
    > Można prosić o jakieś pomysły, ewentulanie gotowy układ ( scalak ) z
    > niewielką ilością elementów zewnętrznych.

    AMC7135

  • 4. Data: 2010-03-14 16:23:04
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "emil" <e...@g...com> wrote in message

    > AMC7135

    To jest źródło 350mA. Będzie dobre dla 1Watowych ledów.
    Ale za małe dla tej 3 watówki co bierze prawie cały amper, nie?

  • 5. Data: 2010-03-14 18:00:10
    Od: "Piotr" <m...@N...kr.home.pl>

> [...]
    >
    > Najprostsze rozwiązania zasilania z opornikiem nie bardzo się nadają do
    > tak dużych LEDów i warto pomyśleć nad elektronicznym regulatorem prądu.

    OK, już coś poczytałem
    na stronie http://www.darel.elektroda.eu/produkt4.html
    jest schemat takiej przetwornicy
    nie wiem czy dobrze kombinuję, napięcie wejściowe musi być co najmniej takie
    samo jak napięcie podłączonych szeregowo na wyjściu LED ?
    jeśli mam dwa rodzaje ( 1 W i 3W ) LED to wskazane jest użycie dwóch
    przetwornic ze względu na różne prądy ? czyli chcąc zasilić 2 LED w dwóch
    przewtornicach trzeba na wejście każdej podać 8V - jeśli źródłem jest
    transofrmator toroidalny 9V/4 + mostek + kondensator

    autor tego projektu pisze, że można połączyć 8 sztuk LED 3W lub 2x8 sztuk
    LED 1W - moze ktoś napisać co reguluje się potencjometrem P1 na schemacie z
    LM2672 ?

  • 6. Data: 2010-03-14 18:45:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 14 Mar 2010 15:41:15 +0100, Piotr napisał(a):

    > Można prosić o jakieś pomysły,

    Dopóki nie rozróżniasz między źródłem napięciowym a prądowym i nie
    rozumiesz pojęcia oporność dynamiczna lepiej się nie bierz za lutowanie
    elementów.
    Diody świecące mają bardzo dużą różnicę mięcy opornością statyczną a
    dynamiczną w punkcie pracy i dlatego wymagają zasilania ze źródeł
    prądowych. Ponieważ twoje diody muszą być zasilane różnymi prądami musisz
    zrobić dwie przetwornice, po jednej dla każdej pary diod. Diody w parach
    łączysz szeregowo, oczywiście.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2010-03-14 21:42:18
    Od: "Piotr" <m...@N...kr.home.pl>

    > Dopóki nie rozróżniasz między źródłem napięciowym a prądowym i nie
    > rozumiesz pojęcia oporność dynamiczna lepiej się nie bierz za lutowanie
    > elementów.

    Spokojnie, lutować umiem, nie jeden układ złożyłem, jednak jestem praktykiem
    i składam gotowce, raczej unikam modyfikacji no chyba, że jej skutki są już
    tak pewne, albo nie mogą zaszkodzić układowi

> [...]
    > zrobić dwie przetwornice, po jednej dla każdej pary diod. Diody w parach

    jednak do końca nie jestem pewien jak to ma działać
    układ trzeba zasilić napięciem od 4 - 35V co umożliwia podłączenie do 8 LED
    3W
    i teraz, czy napięcie musi byćdobrane dla ilości LED, czy też można je
    regulować potencjometrem P1, lub też P1 reguluje prąd, który trzeba dobrać
    do ilości/rodzaju LED, w skrócie jakie parametry ma mieć układ
    zasilający.transformator/mostek prostowniczy

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2010-03-14 22:06:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr wrote:

> [...]
    > do ilości/rodzaju LED, w skrócie jakie parametry ma mieć układ
    > zasilający.transformator/mostek prostowniczy

    Aby składać gotowce też trzeba trochę się znać na rzeczy. Np. że opisana
    przetwornica jest przetwornicą step down, czyli napięcie we musi być wyższe
    od sumy spadków napięć na diodach. Przetwornica może być zasilana napięciem
    do 34V, lepiej do 28V. Dzyli wystarczy, dla dwóch diod coś między 9 i 28V.
    Co do prądu, to wystarczy zasilacz o mocy ok. 10W, czyli 1A dla 9V i 0.33A
    dla 28V.
    P1 reguluje prąd.
    To wyczytałem w linku, który podałeś.

    Waldek

  • 9. Data: 2010-03-14 22:08:32
    Od: rzymo <r...@g...com>

    On 14 Mar, 22:42, "Piotr" <m...@N...kr.home.pl> wrote:
    > jednak do końca nie jestem pewien jak to ma działać
    > układ trzeba zasilić napięciem od 4 - 35V co umożliwia podłączenie do 8 LED
    > 3W
    > i teraz, czy napięcie musi byćdobrane dla ilości LED

    Napięcie zasilania musi przewyższać spadek napięcia na diodach +
    spadek napięcia na przetwornicy i nie może być wyższe niż górne
    ograniczenie.
    Oczywiście możesz też zasilać przetwornicę z napięcia np. 25V,
    podłączając tylko jedną diodę na wyjściu - także zadziała (aczkolwiek
    z mniejszą sprawnością).

    > regulować potencjometrem P1, lub też P1 reguluje prąd, który trzeba dobrać
    > do ilości/rodzaju LED

    Potencjometrem na płytce ustawiasz prąd jaki chcesz uzyskać, np. 0.5A
    albo 1A.
    W dalszej części strony masz schemat z wykorzystaniem NE555 jako
    "ściemniacza" - potencjometrem zmniejszasz jasność.

  • 10. Data: 2010-03-15 06:44:43
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > To jest źródło 350mA. Będzie dobre dla 1Watowych ledów.
    > Ale za małe dla tej 3 watówki co bierze prawie cały amper, nie?

    Niby tak, ale jest mnóstwo konstrukcji, gdzie są połączone 2, 3, 4
    równolegle.
    I jest to niewątpliwie najprostsze rozwiązanie przy zasilaniu 4-5V.
    --
    Pozdr
    EM