  • 11. Data: 2018-10-23 21:38:38
    Temat: Re: Zakłócenia na i2c
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:a...@n...neos
    trada.pl...
> [...]
    >załącza przekaźnik, który z kolei włącza zasilacz LED pada
    >komunikacja na i2c (sterownik zgłasza problem z brakiem reakcji na
    >start/stop, zgłasza też kolizję na magistrali). Magistrala i2c ma ok
    >10cm. Zasilacz LED jest w innym pomieszczeniu. Pytanie skąd wchodzą
    >zakłócenia - z wspólnej fazy, z której zasilany jest ów zasilacz LED
    >oraz zasilacz modułu sterującego (jest to zasilacz na szybę din)? Od
    >czego zacząć? Wymienić zasilacz LED na inny? Może są jakieś gotowe
    >filtry które można zastosować wraz z tym zasilaczem?

    A sprawdzales oscyloskopem/analizatorem co sie wtedy dzieje na
    magistrali ?

    Moze odbiornik I2C blokuje magistrale stanem niskim, a moze tylko sie
    zawiesza i nie odpowiada na kolejne komendy ...

    A masy nadajnika i odbiornika solidnie polaczone czy tylko przez mase
    I2c ?

    J.

  • 12. Data: 2018-10-23 23:07:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >Ok, ale to nie jest tylko kwestia zakłócenia w chwili komutacji.. Gdy
    >zasilacz LED pracuje to w ogóle nie działa i2c...
    >Czy to powszechny problem gdzie źródłem zakłóceń (dla innych
    >urządzeń) są takie zasilacze?

    Czyli sterownik steruje moduł (nazwe go dalej odbiornikiem), ktory
    wlacza przekaznik, a przekaznik podaje zasilanie do zasilacza LED ?

    I to jest 230V zasilania ?

    Dziwne to troche ... nadal bym raczej podejrzewal jakiś prad plynacy
    miedzy masami odbiornika i sterownika ... byc moze przez przewod
    ochronny po stronie 230V ..

    J.

  • 13. Data: 2018-10-23 23:28:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2018-10-23 o 13:21, Marek pisze:

> [...]
    >robotą bo chyba wskutek jakiegoś zgłoszenia, że LEDówka coś komuś
    >zakłócała skontrolowani zostali wszyscy producenci LEDówek.
    >Wielu z nich dopiero wtedy się dowiedziało, że istnieje takie coś jak
    >dyrektywa EMC i na gwałt musieli wykonać badania.
    >Potem w labie się dowiedziałem, że niektóre LEDówki, które badali to
    >siały tak, że im przy normalnym ustawieniu przyrządów zabrakło skali.
    >Oznaczało to chyba przekroczenie limitu o ponad 30dB.

    >Jeśli ten zasilacz jest impulsowy i produkowany przez kogoś, kto
    >jeszcze w ogóle nie słyszał o EMC to wszystko jest możliwe.

    Piotrze, ale przeciez I2C stosowano w telewizorach przed erą EMC,
    tudziez np w komputerach ...

    J.

  • 14. Data: 2018-10-24 08:48:30
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 23.10.2018 o 21:38, J.F. pisze:

> [...]

    Zacznij od zrobienia zdjęć i schematów albo dokładnych rysunków
    pokazujących połączenia (zasilanie, sterowanie). Jak zasilane są
    przekaźniki? Jak zasilany jest moduł i2c? Jak zasilany jest jego
    sterownik? Jak połączone są masy tych 3 elementów?

  • 15. Data: 2018-10-24 10:39:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-10-23 o 23:28, J.F. pisze:

    > Piotrze, ale przeciez I2C stosowano w telewizorach przed erą EMC,
    > tudziez np w komputerach ...

    Nie mam doświadczenia w I2C, ale chyba:
    - kiedyś chodziło na wyższym napięciu i solidnych prądach,
    - teraz daje się słabe podwieszenie i chodzi na 3V3 - może być wrażliwe,
    - współczesne DCDC mają znacznie stromsze zbocza niż najstromsze jakie
    było w TV.

    Zdarzyło mi się w dzieciństwie (z powodu, że jedyne dostępne żarówki
    były 200W) zrobić regulator tyrystorowy bez żadnej filtracji, bo nie
    wiedziałem w ogóle co to takiego. Na drugi dzień sąsiad oddalony o 2
    piętra przyleciał czy to nie ja coś mieszam, bo on radia nie może słuchać :)

    Ja tylko napisałem, że nie można wykluczyć zasilacza który strasznie
    sieje. Jeśli ten przekaźnik jest tuż koło tego I2C to mimo, że zasilacz
    jest w pokoju obok to jego zasilanie (zakładam, że AC230) przechodzi tuż
    koło I2C.
    Ale istnieje cała masa innych możliwych przyczyn - np. przekaźnik
    zasilany z tego samego napięcia co I2C i za słaby zasilacz siada na
    tyle, że I2C przestaje działać, a przekaźnikowi to nie przeszkadza.
    P.G.

  • 16. Data: 2018-10-24 10:44:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-10-23 o 20:24, Marek pisze:

    > Przekaźnik jest obok na szynie din.

    Sądziłem, że na tej samej płytce drukowanej co I2C, a rozumiem, że w
    osobnej obudowie na szynie DIN.
    Koniecznie sprawdź, co już ktoś pisał, czy jak zewrzesz wyjście
    przekaźnika drucikiem zamiast wysterowywać go ze sterownika to czy I2C
    działa, czy nie.
    Z tego co dotychczas napisałeś wynika, że jedynym co rozróżnia stan
    działania/ nie działania I2C jest włączony/wyłączony przekaźnik.
    P.G.

  • 17. Data: 2018-10-24 11:15:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 23 Oct 2018 23:07:43 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czyli sterownik steruje moduł (nazwe go dalej odbiornikiem), ktory
    > wlacza przekaznik, a przekaznik podaje zasilanie do zasilacza LED ?

    Nie, moduł i2c nie jest związany z przekaźnikiem. Przekaźnikiem
    steruje sterownik, moduł podlaczony po i2c Kraft tylko ofiarą
    załączania zasilacza do LED.
    Sprawa zidentyfikowana, winny tani zasilacz LED.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2018-10-24 11:19:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Oct 2018 10:44:09 +0200, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Z tego co dotychczas napisałeś wynika, że jedynym co rozróżnia stan
    > działania/ nie działania I2C jest włączony/wyłączony przekaźnik.

    Nie, włączony zasilacz LED (przez ten przekaźnik lub bez niego).
    Wstępnie zasilacz był sterowany tym przekaźnikiem. Ale pominięcie
    przekaźnika daje ten sam efekt.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2018-10-24 11:41:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-10-24 o 11:19, Marek pisze:

    > Nie, włączony zasilacz LED (przez ten przekaźnik lub bez niego).
    > Wstępnie zasilacz był sterowany tym przekaźnikiem. Ale pominięcie
    > przekaźnika daje ten sam efekt.

    Twoje "Nie" zrozumiałem, że nieprawdą jest to co napisałem.

    O tym, że pominięcie przekaźnika daje ten sam efekt dowiadujemy się
    dopiero teraz (chyba, że jestem gapa).
    P.G.

  • 20. Data: 2018-10-25 06:43:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Nie mam doświadczenia w I2C, ale chyba:
    >- kiedyś chodziło na wyższym napięciu i solidnych prądach,

    zawsze 1 byla na podwieszeniu ... dawniej owszem, nieco wiekszym

    >- teraz daje się słabe podwieszenie i chodzi na 3V3 - może być
    >wrażliwe,
    >- współczesne DCDC mają znacznie stromsze zbocza niż najstromsze
    >jakie było w TV.

    No owszem, w odchylaniu bylo raptem cos 10us.

> [...]
    >wiedziałem w ogóle co to takiego. Na drugi dzień sąsiad oddalony o 2
    >piętra przyleciał czy to nie ja coś mieszam, bo on radia nie może

    Ale ktorego radia - tego z 1000km ?

> [...]
    >sieje. Jeśli ten przekaźnik jest tuż koło tego I2C to mimo, że
    >zasilacz jest w pokoju obok to jego zasilanie (zakładam, że AC230)

    Ale musialby na tych 10cm wygenerowac ponad 1V impuls

    >Ale istnieje cała masa innych możliwych przyczyn - np. przekaźnik
    >zasilany z tego samego napięcia co I2C i za słaby zasilacz siada na
    >tyle, że I2C przestaje działać, a przekaźnikowi to nie przeszkadza.

    Juz wiemy, ze to sam zasilacz.

    Mialby przewody/sciezki przy przekazniku petle tworzace i moglo sie
    tam pojawic 1A/us ?

    Bo skoro w innym pokoju, to przeciez nie otwarty rdzen cewki.

    Z ciekawosci podlaczylbym oscyloskop, ale mocno watpie w takie
    indukowanie.

    J.