  • 71. Data: 2018-09-26 17:06:11
    Temat: Re: Wypisywanie tekstu na wyjściu kompozytowym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.p
    l...
    Pan J.F. napisał:

    >I chyba tylko w takim. Mam wrażenie, że do pokazania czegokolwiek
    >w trybie graficznym potrzba było zaprogramowanie karty z, jak to
    >byśmy dzisiaj powiedzieli, userspace.

    Tak mi to jakos chodzi po glowie.
    Tryb byl nietypowy ... czyzby to oznaczalo, ze CGA potrafil
    zaprogramowac bios komputera, we wszystkich trybach ?

    >Istniały też emulatory CGA
    >na Herculesa. Działały niejako dwuetapowo, z jednej strony
    >podłączały się pod obsługę CGA a komputerze, a z drugiej strony
    >modyfikowały chyba trochę działanie samej karty (ale nie tak, że
    >karta współpracowała z monitorem CGA, co teraz chcemy osiągnąć).

    A nie tak, ze pozwalaly komputerowi wpisywac w pamiec video karty,
    Hercules mial ją bodajze dwa razy wiekszą niz CGA,
    a inny program chodzil w tle i przepisywal dane do drugiej połówki
    pamieci, odpowiednio przetwarzajac ?

    I jeszcze jedno mi sie przypomnialo - karte HEGA raz widzialem.
    Hercules i EGA w jednym.

    Podlaczona do monitora Hercules pozwalala na uzyskanie 16 stopni
    szarosci.
    Hm, a moze tylko 8.

    A ciekawe, to taki monitor mial dwa bity do sterowania jasnoscia.
    Wiec jak ona to robila ?

    Niestesty, karta byla cudza, a oscyloskopu pod reka nie mialem ...

    J.

  • 72. Data: 2018-09-26 18:13:02
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-09-26 10:46, Queequeg wrote:

    > Przejrzałem sobie ostatnio ceny kart Hercules i CGA na Allegro. Zrobiło mi
    > się słabo.

    Tylko transakcji mało,
    DWIE
    - jedna za 25 zł
    - druga za 99 zł (z Latin2)

    Włodek

  • 73. Data: 2018-09-26 21:00:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak mi to jakos chodzi po glowie.
    > Tryb byl nietypowy ... czyzby to oznaczalo, ze CGA potrafil
    > zaprogramowac bios komputera, we wszystkich trybach ?

    Jak mam rozumieć "zaprogramować bios komputera"? Ten był przecież
    w ROM. A karta CGA była kartą "oficjalną", ze wsparciem oficjalnych
    trybów w systemie. Co nie znaczy, że nie dało się użyć własnych.
    IBM zaplanował tryb 320x200 w czterech kolorach (do wyboru z ośmiu),
    640x200 w dwóch kolorach (ten sam wybór) oraz tekstowy 80x25, gdzie
    dało się szaleć w aż szesnastu kolorach liter i tła. Nieoficjalnie
    dało się zrobić grafikę szesnastokolorowaą 160x100 pikseli.

> [...]
    > a inny program chodzil w tle i przepisywal dane do drugiej
    > połówki pamieci, odpowiednio przetwarzajac ?

    Herkules używał tego samego obszaru pamięci co CGA plus jeszcze
    drugie tyle za nim. Można było z nich korzystać przemiennie --
    jeden wyświeklany, a w drugim komponujemy nową treść obrazu.
    A potem myk -- i zamieniamy ich rolę, obraz na monitorze zmiania
    się błyskawicznie. Ale jeśli w komputerze były obie karty, to
    dało się w HGC korzystać tylko z tego drugiego banku pamięci.
    Zatem ta, emulator mógł działać w opisany sposób. Z tym że *chyba*
    były też zmieniane częstotliwości odchylania, by lepiej dało się
    w jednobitowej rozdzielczości emulować 320x200@4.

    > I jeszcze jedno mi sie przypomnialo - karte HEGA raz widzialem.
    > Hercules i EGA w jednym.

    Ja to znałem jako "Color Hercules" czy jakoś tak. Rozdzielczość
    lepsza niż EGA, bo 720 zamiast 640 pikseli w linii. Ale z bliska
    nigdy ie widziałem.

    > Podlaczona do monitora Hercules pozwalala na uzyskanie 16 stopni
    > szarosci. Hm, a moze tylko 8.
    >
    > A ciekawe, to taki monitor mial dwa bity do sterowania jasnoscia.
    > Wiec jak ona to robila ?

    Może monitor był tylko w teorii dwustanowy, a w praktyce nie było
    na wejściu przerzutnika, dało się przy różnych napięciach osiągnąć
    stopnie szarości?

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2018-09-27 10:08:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Jak mam rozumieć "zaprogramować bios komputera"? Ten był przecież
    >w ROM.

    Bios komputera potrafil zaprogramowac kartę.

    >A karta CGA była kartą "oficjalną", ze wsparciem oficjalnych
    >trybów w systemie.

    Oficjalna byla tez EGA i VGA, a miala wlasny BIOS.
    Po to przewidziano mozliwosc rozszerzen BIOS.

    No dobra - jesli mnie skleroza nie myli, to Hercules byl kompatybilny
    z MDA
    (Mono, tekstowa tylko), wiec pecet startował na wlasnym BIOS,
    a uruchomienie trybow graficznych musialy juz robic programy i to na
    poziomie rejestrow sterownika.

> [...]
    >Zatem ta, emulator mógł działać w opisany sposób. Z tym że *chyba*
    >były też zmieniane częstotliwości odchylania, by lepiej dało się

    Czestotliwosci programow na pececie nie interesowaly.
    Mogly sobie byc nieco inne, a programy nadal dzialaly tak samo.

    >Może monitor był tylko w teorii dwustanowy, a w praktyce nie było
    >na wejściu przerzutnika, dało się przy różnych napięciach osiągnąć
    >stopnie szarości?

    Jest to mozliwe, ale:
    -w monitorach czesto jednak byla na wejsciu bramka, ale byc moze ten
    mial oporniki ...
    -karta miala dwa wyjscia, dawac do Herculesa analogowe wyjscie,
    wiedzac, ze monitor spodziewa sie TTL ? Glupio troche.
    spodziewalbym sie raczej PWM, tylko jakiego - w czasie piksela, czy
    miedzy obrazami ?

    J.

  • 75. Data: 2018-09-27 16:09:00
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No to pozostaje, ze byl kompatybilny z MDA, i bios komputera go dobrze
    > zaprogramowal.
    > W trybie tekstowym.

    Tak... sam Hercules startował w graficznym (lub podobnym do graficznego).
    Pamiętam że zrobiłem eksperymentalnie interfejs do ISA, podpiąłem do 8051
    i cośtam na tym Herculesie wyświetlałem ale nie mogłem (na początku, nie
    pamiętam czy udało mi się to w końcu zrobić) używać trybu tekstowego.

  • 76. Data: 2018-09-27 16:17:53
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > I chyba tylko w takim. Mam wrażenie, że do pokazania czegokolwiek
    > w trybie graficznym potrzba było zaprogramowanie karty z, jak to
    > byśmy dzisiaj powiedzieli, userspace.

    Mam chyba jeszcze gdzieś książkę o programowaniu kart graficznych, mogę
    zerknąć.

    W VGA można było przestawić tryb przez przerwanie BIOSu (ah=0, al=tryb,
    int 10h), ale jak to było z MDA...

    > Istniały też emulatory CGA na Herculesa.

    Znalazłem na dysku. css.com, 559 bajtów. Wtedy DOS działał w trybie
    graficznym.

  • 77. Data: 2018-09-27 16:20:33
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Podlaczona do monitora Hercules pozwalala na uzyskanie 16 stopni
    > szarosci. Hm, a moze tylko 8.
    >
    > A ciekawe, to taki monitor mial dwa bity do sterowania jasnoscia.
    > Wiec jak ona to robila ?

    Niby dwa, ale tak naprawdę tylko trzy poziomy jasności: wyłączony, jasność
    normalna, jasność jasna (high intensity). Nie wiem czy ustawienie sygnału
    I (intensity) gdy sygnał M (mono video) był nieustawiony coś robiło...

    > Niestesty, karta byla cudza, a oscyloskopu pod reka nie mialem ...

    Może coś typu PWM. Tylko czy by to wtedy nie mrygało?

  • 78. Data: 2018-09-27 16:22:31
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Może monitor był tylko w teorii dwustanowy, a w praktyce nie było
    > na wejściu przerzutnika, dało się przy różnych napięciach osiągnąć
    > stopnie szarości?

    Miałem (nadal mam w piwnicy) dwa. Jeden na 100% był dwustanowy (jest
    bramka), drugi... zawsze żyłem w przekonaniu, że też, ale nie rozbierałem
    go.

  • 79. Data: 2018-09-27 16:25:37
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:

    > Tylko transakcji mało,
    > DWIE
    > - jedna za 25 zł
    > - druga za 99 zł (z Latin2)

    Fakt. Więc po co ci ludzie to wystawiają w tak chorych cenach...?

  • 80. Data: 2018-09-27 16:34:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > -karta miala dwa wyjscia, dawac do Herculesa analogowe wyjscie,
    > wiedzac, ze monitor spodziewa sie TTL ? Glupio troche.

    http://minuszerodegrees.net/manuals/Hantarex/Hantare
    x%20MDU%201231%20-%20Service%20Manual.pdf

    Tu widać klasyczny wzmacniacz na wejściu. Monitory były domeną
    analogowców, a ci brzydzili się cyfrowych naleciałości w postaci
    bramek TTL. Kilka innych schematów znalezionych w sieci to potwierdza.

    > spodziewalbym sie raczej PWM, tylko jakiego - w czasie piksela,
    > czy miedzy obrazami ?

    Wykluczone. Taki hi-tech, jak szybki PWM w obrębie piksela był
    całkiem niedostępny. A zmiana treści kolejnych obrazów widziana
    jest jako zmiana treści kolejnych obrazów, a nie jako PWM
    (robiłem tak na herkulesie, to było bardzo łatwe).

    --
    Jarek