  • 31. Data: 2009-02-04 17:39:36
    Temat: Re: Wycofanie z rynku tradycyjnych żarówek
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Witam
    Czy ci którzy tu piszą nie używają świetlówek kompaktowych?
    Jak dla mnie trochę dziwne.
    U mnie jest ok. 15% żarówek, reszta świetlówki kompaktowe, jeśli chodzi
    o główne oświetlenie w mieszkaniu i jest na prawdę jasno.

    Ja natomiast pamiętam, że dosyć dawno słyszałem o wycofaniu żarówek,
    które miało nastąpić za kilka lat, czyli w roku 2008 lub 09.
    Tymczasem czas ten sie przesuwa.

    Moim zdaniem świetlówki kompaktowe się świetnie spisują, aczkolwiek jest
    miejsce na światło żarowe także.
    Inna kwestia to ekstremalnie tanie świetlówki, które nie nadają się do
    niczego, mają słabą jasność i sprawność i bardzo kiepskie widmo.

    Niepokojące jest też to, że kiedyś standard czasu świecenia był 10.000
    godzin, dziś raczej 6.000.

    Ja się wcale nie dziwię, że próbuje się wycofać te bardzo mało sprawne
    źródła światła, jakimi są żarówki. Raczej skorzysta na tym każdy, płacąc
    mniejsze rachunki za prąd.
    EM

  • 32. Data: 2009-02-04 18:44:01
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > To chyba tez luminofor, wiec takie jak w swietlowce.

    Poczytaj o zasadzie pracy LEDa ;).. Ja bym tego luminoforem nie nazywał
    ;)... Tzn. fakt, jak poczytasz definicję na wikipedii:
    "Luminofor - związek chemiczny wykazujący luminescencję."
    oraz:
    "Luminescencja (...) - zjawisko emisji fal świetlnych przez ciała,
    wywołane inną przyczyną niż rozgrzanie ich do odpowiednio wysokiej
    temperatury."

    To faktycznie, LEDy nie są rozgrzane, a świecą, ale zasada jest tu zgoła
    inna:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminescen
    cyjna

    Chodzi o to, że świeci nie pobudzony luminofor, ale złącze, przez które
    przepływa prąd... więc zasada jest zupełnie inna, inne materiały, a to
    daje inne widmo...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 33. Data: 2009-02-04 18:55:54
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    Konop pisze:

> [...]
    >
    > Chodzi o to, że świeci nie pobudzony luminofor, ale złącze, przez które
    > przepływa prąd... więc zasada jest zupełnie inna, inne materiały, a to

    a sprawdź, jak tak naprawdę zbudowane są diody świecące na "biało".

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 34. Data: 2009-02-04 19:18:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    [...]

    > Chodzi o to, że świeci nie pobudzony luminofor, ale złącze, przez które
    > przepływa prąd... więc zasada jest zupełnie inna, inne materiały, a to
    > daje inne widmo...

    W białych diodach świeci luminofor pobudzany niebieskim LEDem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 35. Data: 2009-02-04 20:03:50
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    Konop wrote:

> [...]
    >
    > Chodzi o to, że świeci nie pobudzony luminofor, ale złącze, przez które
    > przepływa prąd... więc zasada jest zupełnie inna, inne materiały, a to

    Biale LEDy maja luminofor. A o takich (w domysle) tu rozmawiamy.
    Faktem jest ze rozne firmy mocno pracuja nad ulepszaniem luminoforow.

    --
    Jerry1111

  • 36. Data: 2009-02-04 21:29:06
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Adam Wysocki pisze:

    > Słyszeliście coś o tym planie wycofania tradycyjnych żarówek? Trochę mnie
    > to niepokoi - energooszczędnych nie można ściemniać

    Wszystkich nie, ale są takie, co można. Np. firmy Govena:
    http://www.govena.com/KKen/CFL_DIMM.pdf
    http://www.govena.com/pl;govena,katalog,sciemnialne_
    swietlowki_energoszczedne_FlexDig.html

    Jedyna wada to cena (prawie 50 PLN za ściemnialną kompaktową 20W).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 37. Data: 2009-02-04 21:42:21
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    Adam Wysocki wrote:

    > Tego właśnie próbuję się dowiedzieć... :)

    i dowiedziales sie cos o tej 'delegalizacji' ? :) bo widze odpowiedzi tyle i
    kazda nie na temat ze az mi sie odechciewa czytac ;)

  • 38. Data: 2009-02-04 21:55:59
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    EM wrote:

    > Ja się wcale nie dziwię, że próbuje się wycofać te bardzo mało sprawne
    > źródła światła, jakimi są żarówki. Raczej skorzysta na tym każdy, płacąc
    > mniejsze rachunki za prąd.

    a ja sie dziwie ze chca 'zabronic' zarowek... jesli by sie to tak oplacalo
    to ludzie sami by zmieniali na zarowki, i by z tego korzystali.

    mi sie wydaje wlasnie ze raczej to kwestia tego ze ktos naprodukowal
    swietlowek kompaktowych jak glupi a tu ludzie wola halogeny albo ledy.

    albo ogolnie zarowki, bo jak ktos np. wlacza zarowke w kiblu na minute zeby
    sie odlac to woli wkrecic tam zarowke 25W za 0.5pln niz specjalnego
    kompakta z miekkim startem i szybkim rozswietlaniem sie za 100 pln .
    oszczednosc energii marginalna, wliczajac w to ze produkcja swietlowki jest
    duuuzo bardziej kosztowna energetycznie (taka swietlowka 'zje' wiecej
    energii przy produkcji niz kiedykolwiek zaoszczedzi)

  • 39. Data: 2009-02-04 22:06:00
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    PeJot wrote:

    > Może nie starczyć - ZTCW u siebie współczesne żarówki 'firmowe' padają
    > dosyć szybko w porównaniu ze starymi. Wprawdzie żarówka nie majątek, ale
    > przy okazji kończenia żywota potrafi ubić jeszcze triaka w ściemniaczu,
    > a to już jest upierdliwe.

    to wynik ostatniego 'hitu' normalizacji, tj. podnoszenia napiecia w
    gniazdkach do '230V'
    niby to mialo oszczedzac prad (energetyce ;) bo mniej energii idzie na
    grzanie kabli (wyzsze napiecie), ale w praktyce rzeczy typu zarowki leca
    szybciej. no i w wiekszosci 'spece' ustawiali tak zeby bylo na gornej
    granicy normy tych 230V ;p no i oplarty za przesyl poszly i tak w gore.

    u mnie w domu mam np. ~237V i nie schodzi ponizej 235V, czasem wiecej nawet
    jest (instalacja 'blokowa', wiec np. rano jak wszyscy sa w pracy potrafi
    byc 240V) . przed zmiana bylo ~223V.
    no i przed zmiana dobrze bylo brac 'zagraniczne' zarowki z .de 'rated' 230V
    wlasnie, dluzej chodzily od tych z polski czy czech , chociaz swiecily ciut
    ciemniej...

  • 40. Data: 2009-02-04 23:01:20
    Od: "bartekLTG" <b...@o...ciach.pl>

    Konop wrote:

> [...]
    >
    > Chodzi o to, że świeci nie pobudzony luminofor, ale złącze, przez
    > które przepływa prąd... więc zasada jest zupełnie inna, inne

    A policz szerokosc widma swiatła emitowanego przez takie zlacze.
    Luminofor dziala dokladnie jak w swietlowce, zamienia jedną dłogosc
    fali promieniowania (np UV) na inną.
    Pierwotnym zrodlem swiatla w swietlowce tez nie jest luminofor,
    ele emisja fotonow przez wzbudzone atomy gazu.

    pozdrawiam
    --
    bartekltg
    ...aby UseNet rósł w siłę a trolle żyły dostatnio.