  • 11. Data: 2021-08-13 11:46:06
    Temat: Re: Transformator z mikrofalówki
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Aug 2021 11:28:19 +0200, Jacek Maciejewski wrote:

    > Jeszcze raz. Z Lewińskiego Tablic z 1970 r. mamy:
    > S=1,25P^-2
    > po przekształceniu mamy P=0,64S^2
    > Czyli nie przekrój kolumny a jego 0,64. To spora różnica, prawie
    > wystarczająca dla wyjaśnienia tej twojej konfuzji. Reszta to postęp
    > techniczny w wyniku którego dopuszczalna indukcja magnetyczna wzrosła z
    > poziomu 0,8-1 T do poziomu 1,7 T dla rdzeni zwijanych w ciągu ostatnich
    > kilkudziesięciu lat.

    Mikrofala nie ma rdzenia zwijanego - no chyba, ze Kogutkowa akurat ma.

    Ba - ona ma rdzen z wredna szczeliną, bo nieplanowaną.

    Naprawde teraz sie osiaga 1.7T ?
    Nawet w tanich mikrofalowkach?

    J.

  • 12. Data: 2021-08-13 13:58:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, August 13, 2021, 11:46:06 AM, you wrote:

    > Mikrofala nie ma rdzenia zwijanego - no chyba, ze Kogutkowa akurat ma.
    > Ba - ona ma rdzen z wredna szczeliną, bo nieplanowaną.
    > Naprawde teraz sie osiaga 1.7T ?

    1.6T na zwijanych tylko i wyłącznie.

    > Nawet w tanich mikrofalowkach?

    No przecież wiesz, że nie.

    Wzory typu P = S? czy też S=1.25*sqrt(P) są wzorami uproszczonymi, dla
    typowych rdzeni E, z przyjętymi jakimiś założeniami. Rzeczywisty wzór
    na moc obliczeniową transformatora masz tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    Jak z niego widać, możesz uzyskać moc w sporym zakresie, zmieniając
    założenia - jak na przykład gęstość prądu. Dlatego transformator
    intensywnie chłodzony wiatrakiem może mieć niemal dwukrotnie większą
    moc niż wynika to z uproszczonego wzoru. Dodatkowo, transformatory
    mikrofalówek mają zaburzone proporcje powierzchni rdzenia do
    powierzchni okna...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2021-08-13 14:44:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Aug 2021 13:58:39 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    > typowych rdzeni E, z przyjętymi jakimiś założeniami. Rzeczywisty wzór
    > na moc obliczeniową transformatora masz tutaj:

    RoManie, przeciez ten wzor tez jest uproszczony.

    Gestosc pradu w drucie ... co wstawic, i dlaczego akurat tyle?
    To musi miec cos wspolnego z chlodzeniem, a chlodzenie sie liczy
    bardzo wrednie - czyli w praktyce wcale. Prosciej zmierzyc.
    Ale czy bedzie takie same w transformatorku 5W co 5kW ?

    Sprawnosc ... ile wstawiamy, i czemu "tyle ile wyjdzie".

    Aluminium - ile wyjdzie na takim drucie?

    Okno - w toroidzie okno mocno niewykorzystane.
    Wzor to gdzies uwzglednia?

    Duze okno oznacza, ze rdzen ma wieksza dlugosc obwodu magnetycznego.
    Jak to wplywa na moc?

    A moze by tak zrobic blachy EI o wiekszym oknie?

    Te EI sa pewnie jakos optymalizowane na najlepsze parametry
    transformatora, stad wzory/nomogramy dla EI.

> [...]
    > intensywnie chłodzony wiatrakiem może mieć niemal dwukrotnie większą
    > moc niż wynika to z uproszczonego wzoru. Dodatkowo, transformatory

    A w Twoim wzorze mpcy wiatraka nie ma :-)

    > mikrofalówek mają zaburzone proporcje powierzchni rdzenia do
    > powierzchni okna...

    J.

  • 14. Data: 2021-08-13 15:38:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, August 13, 2021, 2:44:22 PM, you wrote:

    [...]

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html
    > RoManie, przeciez ten wzor tez jest uproszczony.

    Czego w nim brakuje - Twoim zdaniem? Bo moim zdaniem jest wszystko.

    > Gestosc pradu w drucie ... co wstawic, i dlaczego akurat tyle?

    To wynika z praktyki. Od tego, co wstawisz będzie zależał wynik. Dla
    typowych transformatorów wstawia się miedzy 2 a 3 A/mm?, zazwyczaj
    2.55

    > To musi miec cos wspolnego z chlodzeniem, a chlodzenie sie liczy
    > bardzo wrednie - czyli w praktyce wcale. Prosciej zmierzyc.
    > Ale czy bedzie takie same w transformatorku 5W co 5kW ?

    Oczywiście, że nie.

    > Sprawnosc ... ile wstawiamy, i czemu "tyle ile wyjdzie".

    To jest założenia dla mocy obliczeniowej a nie rzeczywisty wynik.

    > Aluminium - ile wyjdzie na takim drucie?

    Tyle, ile wyjdzie.

    > Okno - w toroidzie okno mocno niewykorzystane.
    > Wzor to gdzies uwzglednia?

    Oczywiście - współczynnik km

    > Duze okno oznacza, ze rdzen ma wieksza dlugosc obwodu magnetycznego.
    > Jak to wplywa na moc?

    Długość obwodu? Żaden istotny. Istotne jest miejsce na uzwojenia.

    > A moze by tak zrobic blachy EI o wiekszym oknie?

    Olejesz indukcyjność rozproszenia? Straty w miedzi?

    > Te EI sa pewnie jakos optymalizowane na najlepsze parametry
    > transformatora, stad wzory/nomogramy dla EI.

    Brawo! Od czasów Tesli co nieco udało się przemyśleć i wypraktykować.
    Dopóki nie pojawiły się transformatory impulsowe, gdzie pojawiły się
    nowe problemy.

    > A w Twoim wzorze mpcy wiatraka nie ma :-)

    Moc wiatraka ma się nijak. To wzór na moc obliczeniową, który
    pokazuje zależności. Wartość użytkowa jest niewielka.
    W praktyce wygląda to tak, że przekrój rdzenia wyznacza nam liczbę
    zwojów a użyty przekrój okna i gęstość prądu ostatecznie wyznacza moc.
    Reszta jest nieistotna. Poprawność wzoru uproszczonego P=S? wynika z
    tego, że dotyczy on standardowych rdzeni gdzie stosunek powierzchni
    rdzenia do powierzchni okna jest mniej więcej stały.
    Ale gdy złożysz ze sobą dwa standardowe rdzenie, to moc zwiększy się
    dwukrotnie a nie czterokrotnie, jak wynikałoby ze wzoru uproszczonego
    - i to w pełnym wzorze znajduje odbicie. Jak również w elementarnym
    rozumowaniu: dwukrotne zwiększenie przekroju rdzenia umożliwia
    dwukrotne zmniejszenie liczby zwojów a to umożliwia nawinięcie
    transformatora przewodami o dwukrotnie większym przekroju przy takim
    samym oknie. Napięcie takie samo a prąd dwukrotnie wyższy.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2021-08-13 15:50:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Aug 2021 15:38:02 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    > Czego w nim brakuje - Twoim zdaniem? Bo moim zdaniem jest wszystko.

    O to to to :-)

    > Od tego, co wstawisz będzie zależał wynik. Dla
    > typowych transformatorów wstawia się miedzy 2 a 3 A/mm?, zazwyczaj
    > 2.55

    A z wiatrakiem to 5?
    A w toroidzie to 0.5 ... tzn gestosc pradu w drucie pewnie 2-3,
    ale do wzoru trzeba wstawic mniej, aby sensownie bylo :-)

    > Oczywiście, że nie.

    > To jest założenia dla mocy obliczeniowej a nie rzeczywisty wynik.

    > Tyle, ile wyjdzie.

    A we wzorze materialu nie ma :-)

    > Oczywiście - współczynnik km

    Czyli wstawiamy z sufitu 0.1 - moze bedzie dobrze :-)
    Tzn bedzie, wyjdzie 0.2 - tez bedzie dzialal :-)

    km jest po to, zebys nie narzekal potem, ze uzwojenia w EI Ci sie nie
    mieszcza :-)

    > Długość obwodu? Żaden istotny. Istotne jest miejsce na uzwojenia.

    Zaloze sie, ze badzo dluga szkodzi.
    Ale moze takie niewielkie wydluzenie, np dwukrotne, nie ma znaczenia
    praktycznego.

    > Olejesz indukcyjność rozproszenia?

    A w toroidzie moge olac, czy z natury sa mniejsze?

    >Straty w miedzi?

    Wiecej przekroju miedzi, to mniejsze straty :-)
    Tylko ksiegowy protestuje :-)

> [...]
    > tego, że dotyczy on standardowych rdzeni gdzie stosunek powierzchni
    > rdzenia do powierzchni okna jest mniej więcej stały.

    Tak jest. I gdzies tam widac jeszcze zalozenie, ze gestosc pradu jest
    uniwersalnie dobra, czyli chlodzenie jakos proporcjonalnie dziala ..

    > Ale gdy złożysz ze sobą dwa standardowe rdzenie, to moc zwiększy się
    > dwukrotnie a nie czterokrotnie, jak wynikałoby ze wzoru uproszczonego
    > - i to w pełnym wzorze znajduje odbicie.

    Tak jest.

    J.

  • 16. Data: 2021-08-13 16:45:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, August 13, 2021, 3:50:35 PM, you wrote:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html
    > O to to to :-)
    > A z wiatrakiem to 5?

    Ale to zależy od trybu pracy. Inną gęstość masz dla pracy ciągłej a
    inną np. dla wzmacniacza m.cz.

    > A w toroidzie to 0.5 ... tzn gestosc pradu w drucie pewnie 2-3,
    > ale do wzoru trzeba wstawic mniej, aby sensownie bylo :-)

    Do wzoru trzeba wstawić właściwy współczynnik km - np. 0.1 zamiast 0.4
    dla klasycznego...

    > A we wzorze materialu nie ma :-)

    A dlaczego miałby być? To jest wzór na moc obliczeniową a nie
    na straty czy przyrost temperatury.

    > Czyli wstawiamy z sufitu 0.1 - moze bedzie dobrze :-)
    > Tzn bedzie, wyjdzie 0.2 - tez bedzie dzialal :-)

    Będzie działał. Ale pytanie, czy straty w miedzi będa akceptowalne?

    > km jest po to, zebys nie narzekal potem, ze uzwojenia w EI Ci sie nie
    > mieszcza :-)

    km jest po to, że należy uwzględnić karkas, marginesy izolacyjne,
    izolację miedzyuzwojeniową, izolację przewodów i puste przestrzenie
    między drutami.

    > Zaloze sie, ze badzo dluga szkodzi.
    > Ale moze takie niewielkie wydluzenie, np dwukrotne, nie ma znaczenia
    > praktycznego.

    Po raz n-ty - zaburzenie proporcji to zwiększenie indukcyjności
    rozproszenia i strat w miedzi.

    > A w toroidzie moge olac, czy z natury sa mniejsze?

    Z natury.

    > Wiecej przekroju miedzi, to mniejsze straty :-)
    > Tylko ksiegowy protestuje :-)

    Ano właśnie.

    > Tak jest. I gdzies tam widac jeszcze zalozenie, ze gestosc pradu jest
    > uniwersalnie dobra, czyli chlodzenie jakos proporcjonalnie dziala ..

    Dla pewnych zakresów działa. Ale jak zamkniesz transformator w
    termosie, to przestanie działać.

    > Tak jest.

    I o to chodzi - wzór na moc obliczeniową służy zrozumieniu zależności.
    A rzeczywistość jest taka, że dopiero po nawinięciu prototypu i
    testach wiesz coś naprawdę. Po kilku tysiącach projektów nabiera się
    wprawy ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2021-08-13 17:29:59
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    > Czego w nim brakuje - Twoim zdaniem? Bo moim zdaniem jest wszystko.

    Nie wszystko, brakuje współczynnika księgowego :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 18. Data: 2021-08-13 18:30:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Aug 2021 16:45:23 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic492683.html

    > Ale to zależy od trybu pracy. Inną gęstość masz dla pracy ciągłej a
    > inną np. dla wzmacniacza m.cz.

    Wzmacniacz chce 2*100 RMS, nie PMPO :-P

    Ale z wiatrakiem ile przyjac - oto jest pytanie :-)

    > A dlaczego miałby być? To jest wzór na moc obliczeniową a nie
    > na straty czy przyrost temperatury.

    No to sobie oblicze tak samo, jak dla miedzi, a co mi tam :-)

    > Będzie działał. Ale pytanie, czy straty w miedzi będa akceptowalne?

    No i popatrz co za zlosliwosc - w EI uzwojenie srednio grube ... a
    taka sama grubosc w toroidzie to za duzo?

    > km jest po to, że należy uwzględnić karkas, marginesy izolacyjne,
    > izolację miedzyuzwojeniową, izolację przewodów i puste przestrzenie
    > między drutami.

    Bo jak nie uwzglednisz, to potem sie drut nie miesci :-)

    > Po raz n-ty - zaburzenie proporcji to zwiększenie indukcyjności
    > rozproszenia i strat w miedzi.

    To jakie sa optymalne proporcje dla toroidu?

    I z jakiego wzoru to wynika?

    > Dla pewnych zakresów działa. Ale jak zamkniesz transformator w
    > termosie, to przestanie działać.

    albo w kosmos wyslac ... albo w kadz z olejem wsadzic :-)

    J.

  • 19. Data: 2021-08-13 19:37:49
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Ale z wiatrakiem ile przyjac - oto jest pytanie :-)

    Spójrz na silniki 3F w modelarstwie. Silnik 200 gram 1,5kW
    Gdyby tak stosować klasyczny silnik wtedy żaden dron od ziemi się nie oderwie.
    Wrzeciono 3F 1,5kW waży zaś 4kg.

  • 20. Data: 2021-08-13 20:21:22
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Ja mam mikrofalówkę z grzałką. Na tabliczce znamionowej jest podana moc sumaryczna
    grzałki i mikrofal.