-
1. Data: 2009-05-17 22:03:15
Temat: Toolkit do wizualizacji
Od: Mirosław Habarta <M...@p...pl>
Witam,
załóżmy, że chciałbym dokonać pewnej wizualizacji w OpenGL-u. Wizualizacja miałaby
dotyczyć sceny 3D zawierających modele MES (MES- Metoda Elementów Skończonych) oraz
różne geometryczne obiekty ala CAD.
Oczywiście nie tylko chodzi o wyświetlenie, ale także o interakcje. Na początek
prostą
Rotate/Move/Zoom przy pomocy myszki, ale w perspektywie bardziej zaawansowaną -
selekcja
różnych obiektów. Całość ma być zintegrowna z Qt.
Dylemat jaki mam, to jak to najefektywniej (w sensie nakładu pracy) zrobić.
Rozważam takie opcje :
1. Samodzielne rzeźbienie
2. Wykorzystanie vtk ( http://www.vtk.org/ ).
3. OpenSceneGraph ( http://www.openscenegraph.org/projects/osg )
4. Jeszcze coś innego - tu liczę na Wasze sugestie...
Moje refleksje nt. powyższych punktów:
1. Podobną rzecz już robiłem. Mam nawet gotowy kod, ale to jest w innym projekcie
(komercyjnym) i nie bardzo mam prawo dzielić się tym kodem. Poza tym widzę, jakie
są jego słabe strony i dobrze byłoby ich nie powielać. Tym bardziej widzę, że
porządne zrobienie tego to nie fraszka. Teraz mógłby uzyskać więcej, wkładając
mniej
wysiłku. A może jeszcze przy okazji się sporo nauczyć.
2. Vtk - zostało użyte m. in w programie paraview. Potężna kolubryna, choć źródła
ładnie napisane i udokumentowane. Niestety - jest to rzecz na takim poziome ab
strakcji, że chyba ciężko coś zrobić bez dokumentacji książkowej. A książka już
nie
jest free. Wydaje się, że aby to ogranąć potrzeba kilku tygodni (a może
miesięcy).
A następnych kilka, żeby w miarę swobodnie tego używać. Ale może się opłaca.
3. Cóż, scenegraph to scenegraph - nazwa wszystko tłumaczy - wydaje się być znacznie
prostsze
niż vtk. Czy w ogóle ma sensc używać jednego i drugiego razem?
4 ....
Zachęcam grupowiczów mających własne doświadczenia w w/w tematach do wygłaszania
opiniii...
Pozdrawiam,
M.H.