  • Data: 2010-12-31 08:49:13
    Temat: Świetlówki liniowe - kompensacja/bez kompensacji
    Od: "Jarek P." <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Jeszcze jeden wątek dot. świetlówek liniowych założę. W poprzednim
    pytałem o stateczniki i startery elektroniczne, tu już mam jasność,
    teraz jednak chciałbym dopytać o układy zapłonowe klasyczne.

    W handlu są da rodzaje takowych: z kompensacją i bez kompensacji.
    Ponieważ szukam opraw dwuświetlówkowych, jakoś z urzędu przyjąłem, że
    kompensacja=kondensator przesuwający fazę przy jednej ze świetlówek po
    to, żeby efekt stroboskopowy zniwelować. Teraz jednak doczytałem na
    stronach jakiegoś sklepu, że chodzi o kompensację mocy biernej.

    WTF? Czy jest to jedno i to samo? Ten kondensator przesuwający fazę
    prądu zasilającego jedną ze świetlówek jest jednocześnie kompensatorem
    mocy biernej? Czy są to dwie różne sprawy? Wydawać by się mogło, że to
    to samo, że przesunięcie w fazie prądu zasilania jednej świetlówki
    wyrówna całość, ale pytany o szczegóły techniczne sprzedawca
    stwierdził, że tam żadnego kondensatora nie ma, że w tych z
    kompensacją jest inny, specjalny statecznik.
    Ktoś mi to wytłumaczy?
    Na niwelacji efektu stroboskopowego by mi zależało, te świetlówki mają
    oświetlać warsztat, a łapki mam tylko jedne...

    J.