-
1. Data: 2011-04-11 09:37:51
Temat: Rozpiska terenowych
Od: Ignacy <n...@l...spamu>
http://www.wojdas.24x7.pl/terenowe.html
Mamy tu podział na SUV/SUW i ORV (super ORV od razu odpadają)
Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że
lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?
A jak ORV radzą sobie na szosie?
A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
-
2. Data: 2011-04-11 12:49:35
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
Ignacy wrote:
> http://www.wojdas.24x7.pl/terenowe.html
> Mamy tu podział na SUV/SUW i ORV (super ORV od razu odpadają)
> Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to oznacza że
> lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?
Jimny na pewno. Vitara to zależy która -- im nowsza tym gorzej. Nie
powinno być gorzej niż Duster, ale... Lżejszy samochód często przejedzie
tam gdzie cięższy ugrzęźnie. Cięższe nadrabiają większym przesiwtem i
większymi kołami -- ale w przypadku SUV vs SUV to ten prześwit będzie
większy o 1cm.
> A jak ORV radzą sobie na szosie?
Do wyścigów szosowych się nie nadają...
Mają większy skok zawieszenia, więc będą bardziej bujać, przechylać się na
zakrętach, tył bardziej podnosić przy hamowaniu (przez to mają zwykle
nieco dłuższą drogę hamowania) itd. Za to jest z nich lepsza widoczność,
lepiej się w nich znosi dziury, krawężniki, itp. W zimie miejsca
parkingowe niedostępne dla "płaskich" stoją otworem :).
BTW. Wiele (choć nie wszystkie, bo są np. ze stałym 4x4) ORV w "trybie
szosowym" to tylnonapędówki (po wyłączaeniu 4x4 stają się RWD).
> A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
> znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
3. Data: 2011-04-11 14:27:39
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
Sebastian Kaliszewski wrote:
> Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
> przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.
I jeszcze jedno: najważniejszy jest ten łącznik pomiędzy kierownicą a
pedałami...
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
4. Data: 2011-04-11 20:44:30
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>
W dniu 2011-04-11 12:49, Sebastian Kaliszewski pisze:
> Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
> przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.
A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod uwagę?
--
Pozdrawiam,
Maciek
-
5. Data: 2011-04-12 12:23:38
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
Maciej Browarczyk wrote:
> W dniu 2011-04-11 12:49, Sebastian Kaliszewski pisze:
>
>> Część beznadziejna, a część lepsza od zwykłych osobówek z AWD / 4WD. W
>> przypadku suvów patrz na prześwit i na sposób dołączania napędu.
>
> A czy 'sposób dołączania napędu' zwany napędem stałym to bierzesz pod
> uwagę?
>
Oczywiście. Sam mam zabawkę ze stałym 4x4.
Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie
wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od
sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko, lsd
aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej
automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej
danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec -- bo
kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i znów
jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4 mamy 3
lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem
kombinacji jest duuużo :)
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
-
6. Data: 2011-04-12 14:13:39
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Maciej Browarczyk <m...@N...org>
W dniu 2011-04-12 12:23, Sebastian Kaliszewski pisze:
> Ale też należy pamiętać, że samo dołączenie napędu to nie koniec.
> Stały bez jakiegoś rodzaju blokowania w wielu sytuacjach terenowych nie
> wystarcza -- choć i tak to sporo więcej niż jedna ośka. Efekty zależą od
> sposobu blokowania/przyblokowywania (od różnych torsenów przez wisko,
> lsd aż do sztywnej, 100% blokady) i jego sterowania (mniej czy więcej
> automatyki -- od załącza się samo, poprzez rozłącza się samo np. powyżej
> danej prędkości do obsługi w pełni manualnej). Ale to też nie koniec --
> bo kolejna sprawa to blokowanie mechanizmów różnicowych na osiach (i
> znów jest tych opcji trochę). Mechanizmów różnicowych w samochodzie 4x4
> mamy 3 lub 2 + jakiś "spinacz" niebędący mechanizmem różnicowym -- razem
> kombinacji jest duuużo :)
No tak, masz rację. Napisałem o tym, bo (w zasadzie nie wiem czemu tak
to odebrałem) stwierdziłem, że przekonujesz właśnie do napędów
dołączanych (oszczędność paliwa, mniejsza waga, etc.). A jak wiadomo
dołączane to jednak bardzo mierna namiastka stałego napędu.
Fakt, że 'stałość napędu' w wielu sytuacjach daje tyle co nic - musi być
blokada, ja do tej pory miałem okazję używać blokady tylnej osi w
Touaregu - spisuje się nieźle, do rekreacji off-roadowej idealny
(testowałem w grubym śniegu na dobrej, zimowej oponie). W zasadzie nic
więcej w tym samochodzie nie potrzeba - komfort jest, wolny nie jest jak
typowe terenówki, prześwit spory, zawieszenie proste bez wodotrysków,
dla amatora offu, który chce mieć tylko jeden samochodu i kilka
kompletów kół - strzał w 10 IMHO.
--
Pozdrawiam,
Maciek
-
7. Data: 2011-04-12 18:28:11
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: n...@o...pl
Witam serdecznie.
...
> A jak ORV radzą sobie na szosie?
Zwykle mniej więcej jak taczka.
> A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
> znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
To zależy co rozumiesz pod pojęciem: "teren"?
Jeśli to nieodśnieżane lub błotniste drogi, ewentualnie polne czy leśne bezdroża
to SUV są znacznie lepsze niż osobowe.
Jeśli teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to już niewiele lepsze.
Pozdrawiam.
Sebastian
http://speedyelise.fora.pl
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
8. Data: 2011-04-12 19:40:27
Temat: Odp: Rozpiska terenowych
Od: "JoAsienka" <w...@p...oonet.pl>
Użytkownik "Ignacy" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:inub4f$e9k$...@n...onet.pl...
> Tak więc Duster to średni SUV a Jimny i Vitara to ORV, czy to
> oznacza że lepiej sobie poradzą w trudnych warunkach drogowych?
Trudne warunki drogowe to jakie ? jak megasniezyca - to tak, lepiej
sobie radzą (Jimny), jak lodowisko - niezbyt lepiej, bo trzebaby
mieć łańcuchy z kolcami :)
> A jak ORV radzą sobie na szosie?
No, ja to określam (przy Jimny) jak to maluch - wolno się rozpędza,
jedzie się mało komfortowo, bo trzęsie, maksymalnie 110 km/h
(owszem, jechałam i 140, ale bałam się trochę) - ale źle nie jest
Co do Jeepa Cherokee - bardzo dobrze sprawuje się na asfalcie
Jimny ma jeszcze jedną zaletę - jest tak krótki, że prawie w
miejscu zakręca, i parkowanie nim to przyjemność.
> A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i
> tak znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
Różnie się zdarza, lepiej nie liczyć na lepsze radzenie sobie, bo
można się zdziwić w najmniej oczekiwanym momencie :)
--
Pozdrawiam JoAsienka z Jimny'm na własność, z Cherokee'm w garażu,
czasem się nim przejadę też jako kierowca
gg 1489928
-
9. Data: 2011-04-12 20:12:49
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: Ignacy <n...@l...spamu>
W dniu 2011-04-12 18:28, n...@o...pl pisze:
>> A jak ORV radzą sobie na szosie?
> Zwykle mniej więcej jak taczka.
>
>> A co z typowymi SUV, czy takie beznadziejne w terenie, czy tez i tak
>> znacznie lepsze od zwykłych osobówek?
> To zależy co rozumiesz pod pojęciem: "teren"?
> Jeśli to nieodśnieżane lub błotniste drogi, ewentualnie polne czy leśne bezdroża
> to SUV są znacznie lepsze niż osobowe.
> Jeśli teren to dla Ciebie metrowy bród albo podjazd 100%, to już niewiele lepsze.
> Pozdrawiam.
Potrzeba samochodu do jazdy w mieście, czasem na dłuższe trasy po
szosie, z tym że dojazd do domu to polna błotnista droga. Chyba SUV
wystarczy, a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?
-
10. Data: 2011-04-13 10:32:27
Temat: Re: Rozpiska terenowych
Od: n...@o...pl
Witam serdecznie.
> Potrzeba samochodu do jazdy w mieście, czasem na dłuższe trasy po
> szosie, z tym że dojazd do domu to polna błotnista droga. Chyba SUV
> wystarczy,
Każdy SUV wystarczy do takich warunków.
W dodatku niektóre na szosie jeżdżą właściwie jak osobówki, np. CR-V.
> a jak Grand Vitara radzi sobie w terenie i na szosie?
Jak taczka niestety.
Pozdrawiam.
Sebastian
http://speedyelise.fora.pl
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl