  • 1. Data: 2011-07-28 21:12:36
    Temat: Reakcyjniak bez reakcji
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Ostatnio wygospodarowałem trochę wolnego czasu, więc wróciłem do zabawy
    z radiem. Postanowiłem sklecić coś na szybko coś lampowego, w stylu
    retro, więc zajrzałem do archiwum "Młodego Technika". Wybór padł na ten
    projekt:

    http://www.mt.com.pl/archiwum/58-MT-03-Odbiornik_rad
    iowy.pdf (rys. 4)

    Skleciłem na szybko na kawałku laminatu z wyfrezowanymi polami
    montażowymi, podstawka octal przykręcona na kołkach dystansujących,
    połączenia wykonane srebrzanką. Zastosowałem lampę 2k2m, bo akurat taka
    była pod ręką z lampek o niskim napięciu i małym prądzie żarzenia (a w
    tej chwili w grę wchodzi jedynie zasilanie bateryjne). Słuchawki
    wysokoomowe 4000om.
    Podałem mu 2V żarzenia (2x15V przez regulowany opór) i prawie 50V
    anodowego (pięć nowych baterii 9V). Na początku testowałem tylko
    wzmocnienie m.cz. (przed zamontowaniem cewki) - dotknięcie siatki
    pierwszej wywołuje w słuchawkach wyraźny brum.

    Dzisiaj nawinąłem prowizoryczną cewkę na kawałku rurki PCV o średnicy
    32mm. Uzwojenie w obwodzie siatki lampy ma około 400 zwojów, mierzoną
    indukcyjność 3,21mH i pracuje równolegle z kondensatorem zmiennym
    regulowanym od kilkunastu do 265pF + do tego jeszcze kondensator
    ceramiczny 82pF. Cewka w obwodzie anody (reakcyjna) ma 64 zwoje i jest
    nawinięta w odległości mniej niż 1cm od tej pierwszej.

    Niestety, nie mogę uzyskać reakcji. Bez względu na to jak bym nie kręcił
    kondensatorem zmiennym i potencjometrem, w słuchawkach nie słychać ani
    śladu oscylacji. Próbowałem zmienić lampę na inny egzemplarz (i nieco
    inny typ - 2k2), zwiększyłem napięcie anodowe do 65V, oczywiście na
    samym początku zamieniłem też miejscami końcówki cewki reakcyjnej.
    Żadnego efektu.

    Przyglądam się płytce i żadnych błędów w montażu dostrzec nie mogę...
    Jakieś sugestie?

  • 2. Data: 2011-07-28 21:55:37
    Temat: Re: Reakcyjniak bez reakcji
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    > Przyglądam się płytce i żadnych błędów w montażu dostrzec nie mogę...
    > Jakieś sugestie?
    Początki i końce cewek podłączone prawidłowo ?

    K.

  • 3. Data: 2011-07-28 22:01:56
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Atlantis wrote:
> [...]
    > zabawy z radiem. Postanowiłem sklecić coś na szybko coś lampowego, w
    > stylu retro, więc zajrzałem do archiwum "Młodego Technika". Wybór

    (ciap)

> [...]
    > cewki reakcyjnej. Żadnego efektu.
    >
    > Przyglądam się płytce i żadnych błędów w montażu dostrzec nie mogę...

    Antena?

    --
    Włodek

  • 4. Data: 2011-07-28 22:02:18
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <o...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Początki i końce cewek podłączone prawidłowo ?
    PS : wg opisu 2K2 ma napięcie anodowe 120V ....

    K.

  • 5. Data: 2011-07-28 22:13:33
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-28 23:55, Krzysztof pisze:

    > Początki i końce cewek podłączone prawidłowo ?

    Tak jak pisałem, próbowałem zamienić końcówki cewki reakcyjnej
    miejscami. Bez efektu. To była bodajże pierwsza rzecz, jaka mi przyszła
    do głowy.

    > PS : wg opisu 2K2 ma napięcie anodowe 120V ....

    To jedynie TYPOWE napięcie anodowe tej lampy. Przecież o ile mi wiadomo
    nie trzeba wcale uparcie trzymać się tej wartości. Szczególnie w
    lampowych konstrukcjach zasilanych z baterii anodowe było niższe i
    urządzenia działały. Zresztą w opisie z MT (druga część artykułu) jasno
    napisano, że wystarczy około 40V.

  • 6. Data: 2011-07-28 22:16:05
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-29 00:01, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Antena?

    20m drutu rozwieszonego za oknem, częściowo niestety prowadzony jest tuż
    przy ścianie, tak więc rewelacji nie ma. Próbowałem dotykać końcówki tej
    anteny do różnych punktów cewki (zrobiłem parę odczepów podczas
    nawijania) - nawet słychać jakąś rosyjską stację, ale cicho.
    Uziemienia na chwilę obecną brak.

    Czy jednak pisk reakcji nie powinien występować tak czy inaczej, nawet
    przy odłączonej antenie?

  • 7. Data: 2011-07-29 06:42:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 28 Jul 2011 23:12:36 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Jakieś sugestie?

    Zablokuj ceramicznym kondziolkiem 10-50nF baterię.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2011-07-29 08:47:33
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 28.07.2011 23:12, Atlantis pisze:
> [...]
    > z radiem. Postanowiłem sklecić coś na szybko coś lampowego, w stylu
    > retro, więc zajrzałem do archiwum "Młodego Technika". Wybór padł na ten

    Witam
    Zastosował Kolega układ z regulacją punktu pracy lampy w siatce drugiej.
    Schemat jest nieco dziwny i w pewnych przypadkach może nie działać (a w
    zasadzie działać aż za dobrze). Siatka druga jest tutaj zawsze na dość
    dużym potencjale dodatnim, a potencjometr reguluje tylko prąd tej
    siatki. Obawiam się, że pomimo ustawienia potencjometru na maksymalną
    oporność wzmocnienie lampy jest nadal na tyle duże aby z układu zrobił
    się generator Meisnera. Proponuję wolny koniec ścieżki potencjometru
    połączyć z masą, aby można było regulować napięcie s2 od 0V.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 9. Data: 2011-07-29 08:49:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 29 Jul 2011 00:16:05 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Czy jednak pisk reakcji nie powinien występować tak czy inaczej, nawet
    > przy odłączonej antenie?

    IMO niekoniecznie. W końcu reakcyjniak wzbudza się na częstotliwości
    radiowej i jak nie ma sygnału z anteny z jakim mógby się zdudnić to m.cz.
    nie będzie. Ale to teoretyczny wywód, nigdy reakcyjniaka nie budowałem :)
    --
    Jacek

  • 10. Data: 2011-07-29 09:53:25
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>