  • 31. Data: 2009-12-01 12:07:49
    Temat: Re: zmywarka
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 1, 12:03 am, "Papkin" <s...@s...net> wrote:

    > Szklanki, sloiki myje super. Zawsze wkladam po musztardzie, majonezie,
    > keczupie - mam czyste i odnosze do pojemnika na szklo na osiedlu.

    Marnowanie wody i środowiska - szkło ze zbiórki jest myte w procesie
    przetwarzania.

    Marek

  • 32. Data: 2009-12-01 12:50:47
    Temat: Re: [OT] zmywarka
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    > Kwestia mycia na gorąco...

    45/55C raczej u mnie te temperatury tylko wlaczam, jakis trybow prawie jak
    "autoklaw" nigdy nie odpalalem bo i po co?

    > Hm... większość "nowoczesnych" szklanek z duralexu ma takie wgłębienie
    > w denku...

    No tak, nie wszystkie sa przemyslane? Bo co szkodzi szczerbinka, kanalik czy
    jak zwal w denku? Kubki nie pekaja od tego! :)

    > Że też chce Ci się pucować przed wyniesieniem na stłuczkę... Są duże
    > szanse że to trafia potem na klasyczny śmietnik.

    na TVP lecial jakies 2 tygodnie temu material. Sa dwie super nowoczesne linie
    do sortowania szkla w Polsce. Stluczka niby ma byc jenorodna ale jak to w
    Polsce. Np na osiedlu do kontenera na plastik kretyn wrzucil kupe styropianu i
    siatki z wlokna szklanego choc jak wol jest napisane co wrzucac a czego nie...
    styropianu i tworzyw piankowych nie chca. Ocieplal dom kutafon i mu sie do
    kubla nie chcialo wrzucic.

    Styropian da sie przerabiac? Nikt tego oficjalnie nie zbiera, troche tego
    moglbym tez odsiewac.

    No ale jak zagladam do szkla to ogolnie znaczna wiekszosc to szklo i to
    bezbarwne jak chca, czasami ktos wrzuci ciemne. Wracajac do tej linii -
    technolog mowil ze skupuja KAZDA ilosc szkla bezbarwnego szczegolnie. Linia
    tlucze szklo i uklad wielu kamer + dzialek na sprezone powietrze zdmuchuje
    szklo kolorowe, na koncu lini jest usypywany kopiec i samo szklo biale zostaje.
    System dziala. Szklo mozna w nieskonczonosc przerabiac tak jak aluminium.
    Dlaczego ktos mialby marnowac $$$$ ktore mu ludzie za frajer wrzucja? Mieszkam
    we Wroclawiu i mamy sortownie odpadow, wierze ze to uzyje ktos ponownie. Nie
    mam ochoty smiecic wiecej niz musze. Nawet ostatnio splonala u nas sortowania
    plastikow. Ile bylo dymu...

    Sortuje tez papier, WPO dalo mi bezplatnie kubel na papier, wiekszosc luda na
    ulicy to ma. U mnie kubel jest po miesiacu praktycznie pelen, a ubijam kartony
    by wiecej wlazlo. Zbieram wszystko - opakowania po lekach, jakeis tekturki od
    jogurtow, smiej sie ale nawet karteczke od chleba :-) Po prostu mam mini
    kubelek na papier w kuchni i zbieramy wszystko. Rolki od sraj tasmy tez :-) I
    ja jestem dumny z tego, roboty nie wiele a mam satysfakcje.

    Wiesz mam znaomych w Szwajcari - tam bys bulil tyle za wywoz smieci nie
    posortowanych ze bys sie szybko nauczyl, zdaje sie ze posortowane smieci to za
    darmo zabieraja. Pelna kultura. To w ogole ciekawy kraj bo moga Ci dac mandat
    za brudny samochod nawet :-)

    Na ogrodzie mam juz tyle kompostu z odpadkow organicznych ze moge to
    sprzedawac.... no i obecnie wywalam do kubla resztki z jezdenia.

  • 33. Data: 2009-12-01 12:55:57
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Tu czy tam i tak musza to umyc, masz racje ze na pewno to myja sami ale... to
    tam beda mieli mniej do mycia i tam oszczedza, ja i tak mam zwykle zmywarke
    pelna to te dwa sloiki na tydzien to pikus. Druga sprawa - gdzie mam to
    trzymac? Nie jezdze co 2 dni do kontenera bo to nie ekologiczne, jade jak mi
    sie zbierze pelen kosz szkla. Jak to by kislo tydzien to bym mial atmosfere jak
    w oborze w domu. Mozna trzymac zakrecone butelki ale prosza o nie wrzucanie
    metali. Hmm a to tez by mogli odzyskac? Nie magnetyczne sa (trudnosci w
    odsianiu)? Ale halo, odsiewaja nawet ciemna stluczke szklana od bezbarwnej wiec
    co za problem odsiac metale z wieczek? Moze fakt ze sa pokryte jakims
    plastikiem i farba jest tu przeszkoda w rozsadnej przerobce?

    Bycie ekologicznym jest modne i zapewniam ze powinniscie sie poczuc lepiej z
    faktem ze nie wywalacie takich pieknych surowcow jak szklo byle gdzie. Nie
    mozna byc ekologicznie nawiedzonym takze ale ja chyba nie jstem.

  • 34. Data: 2009-12-01 13:17:04
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Hm... coś dużo. Ja zużywam 4-6 litrów na jedno mycie, ręczne.

    Nie uwierzę. Chyba że myjesz kubek i dwa talerze czego nie ma sensu porównać. W
    zmywarka 60 zależnie od programu w 5-10 litrach myje i wyparza 12 kompletów
    naczyń i sztućców. Nie ma szans aby uzyskac taki wynik w myciu ręcznym, chyba że
    wlewasz odrobinę wody z płynem do zatkanego zlewu, myjesz wszystko, po czym w
    następnych porcjach wody płuczesz przynajmniej dwa razy. Ale zapomnij o
    wyparzeniu. A ile potrzebujesz na to czasu? Szacuję 30 minut na bidę.

    > Może po prostu reklama każe nam uwierzyć że zmywarka, taka trendy, ekonomiczna
    > i ekologiczna, a rzeczywistość bywa odmienna.

    Oczywiście wydatek na zmywarkę musi sie zwrócić ale to jest wydatek dla własnej
    wygody więc nie to ma być brane pod uwagę.
    Ale co do zużycia... mam taką manię i zapisuję sobie od 94 roku zużycie
    wszystkiego za co płacę jak prąd, woda, gaz.nie pamiętam dokładnych wartości,
    musiałbym zajrzeć do archiwum z okresu kiedy mieszkałem w bloku ale pamiętam że
    spadek zużycia wody był wyraźny.

    > Jeśli chodzi o czas, to prawda. Dobre dla zaganianych, nie mających czasu na
    > nic. Wkładasz i lecisz.

    Nie o zaganianie chodzi ale o przeznaczenie czasu na przyjemniejsze sprawy. Ja
    w tym czasie poczytam sobie albo wyjdę do ogródka a ty policz ile dni w życiu
    spędzisz na zmywaku. 380dni zycia zmywając gary.

    Marek

  • 35. Data: 2009-12-01 13:21:03
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Hm... większość "nowoczesnych" szklanek z duralexu ma takie wgłębienie w
    > denku...

    Te otworki na spodzie są zbędne. W dobrych zmywarkach kubki układane są pochyło
    właśnie aby woda z nich spływała.

    Marek

  • 36. Data: 2009-12-01 13:37:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello DJ,

    Tuesday, December 1, 2009, 12:16:11 PM, you wrote:

    [...]

    > Hm... coś dużo. Ja zużywam 4-6 litrów na jedno mycie, ręczne.

    Bzdury opowiadasz. Zmierz to kiedyś tak naprawdę, bez oszukiwania. I
    wyjdzie Ci 15-20 litrów na małe mycie.

    > Może po prostu reklama każe nam uwierzyć że zmywarka, taka trendy,
    > ekonomiczna i ekologiczna, a rzeczywistość bywa odmienna.

    Odmienne to jest Twoje postrzeganie świata. Domyślam się, że zmywarki
    nie masz, bo byś takich rzeczy nie pisał.

    Zmywarka zmywa naczynia w temperaturze i środkach nie do zniesienia
    dla rąk. Zmywa naczynia nie dotykając ich i robi to zazwyczaj
    dokładniej niż jesteś w stanie zrobić to ręcznie w tym samym czasie.

    > A jak ze sztućcami, które mają drewniane rękojeści? Mam nieco takich
    > stylowych jeszcze po przodkach. Pewnie zmywarka by drewienko
    > "rozgotowała"?

    Nie wolno w zmywarce myć drewna - to dość oczywiste. To zmywarka do
    naczyń a nie do drewna.

    > Jeśli chodzi o czas, to prawda. Dobre dla zaganianych, nie mających
    > czasu na nic. Wkładasz i lecisz.

    Lecę do gości i ich zabawiam a za pół godziny mam czyste naczynia, w
    których mogę im podać kolejne dania. Nie pieprzę się przy zlewie przez
    godzinę, niszcząc ręce, tłukąc w pośpiechu kieliszki i denerwując się,
    że goście mnie obgadują. Mogę przyjąc gości w kuchni nie strasząc ich
    stertą brudnych garów w zlewie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 37. Data: 2009-12-01 13:48:01
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Papkin" <s...@s...net> napisał w wiadomości
    > Styropian da sie przerabiac? Nikt tego oficjalnie nie zbiera, troche tego
    > moglbym tez odsiewac.

    Popytaj u samych producentów styropianu.

    > Mieszkam we Wroclawiu i mamy sortownie odpadow, wierze ze to uzyje ktos
    > ponownie.
    U nas tez przerabiają

> [...]
    > kubelek na papier w kuchni i zbieramy wszystko. Rolki od sraj tasmy tez :-) I
    > ja jestem dumny z tego, roboty nie wiele a mam satysfakcje.

    Robię dokładnie to samo, Papierek z chleba, paragon ze sklepu. Aluminium puszki
    po piwie oraz alu po dezodorantach po usunięciu plastików jadąc raz na 2-3
    miesiące zawożę do skupu obok supermarketu i dzieciak dostaje kilkanaście zł na
    zachciankę. Niech uczy się że to nie śmieć cywilizacyjny lecz coś co można
    wykorzystac powtórnie i ma swoją wartość.
    Z kartonów na mleko odrywam plastikowe zamknięcia i trafiają do plastiku a sam
    karton leci do zwykłych śmieci bo tego akurat u nas nie zbierają i zastanawiam
    się dlaczego w Austrii to robią a u nas nie.

> [...]
    > darmo zabieraja. Pelna kultura. To w ogole ciekawy kraj bo moga Ci dac mandat

    W Nowym Sączu też jest darmowa zbiórka, dają kolorowe worki i raz na miesiąc
    przyjeżdzają i zabierają. Dzięki temu wystarczy mi tylko jeden kubeł na śmieci
    oprózniany co miesiąc. Ale w okolicznych wioskach już nie zbierają. Były w
    kilku takie kontenery podstawiane gdzies centralnie we wsi ale wójtowie
    zrezygnowali z finansowania bo wieśniactwo wrzucało do nich zwykłe śmieci. Teraz
    wsioki buraczane (tak trzeba nazwać tych brudnych capów) jadąc do pracy do
    sącza podrzucają worki ze szkłem, puszkami po konserwach wzdłuż drogi. czuli
    wszystko czego nie da się spalić w piecu. Przy drodze obok lasu przy którym
    mieszkam regularnie co jakiś piątek jakiś j...ny %@#%$ podrzuca zużyte
    pampersy.
    Jak myślisz co będzie gdy taki wsiok wyjedzie mieszkać do miasta? Choinkę
    wpierdzieli do kontenera na plastik a pampersy do plastików. Burak nie
    wykształcił mózgu na wsi to nie oczekiwałbym tego od niego w mieście.

    Marek

  • 38. Data: 2009-12-01 13:49:09
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

> [...]
    > godzinę, niszcząc ręce, tłukąc w pośpiechu kieliszki i denerwując się,
    > że goście mnie obgadują. Mogę przyjąc gości w kuchni nie strasząc ich

    A naczynia sa blyszczace i bez zaciekow... estaetyczne. A gdzie suszyc te
    naczynia, tj kto ma taki wielki ociekacz w domu? Stanie, niszczenie rak i
    marnowanie czasu to juz kazdy pisal. Zmywarka to jest obecnie takie samo
    wyposazenie kuchni jak lodowka czy piekarnik. Mozna trzymac maslo za oknem albo
    zakopane gleboko w ziemi a kurczaka piec na ognisku z kartonow ale jak kto
    woli, przypominam ze mamy 21 wiek :)

  • 39. Data: 2009-12-01 13:56:48
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 1, 1:55 pm, "Papkin" <s...@s...net> wrote:

    > Jak to by kislo tydzien to bym mial atmosfere jak
    > w oborze w domu.

    Nie, no ten argument jest nie do zbicia - chodziło mi o to, że z
    punktu widzenia przetwórstwa nie ma sensu myć - bo i tak zostaną umyte
    tak samo.

> [...]
    > co za problem odsiac metale z wieczek? Moze fakt ze sa pokryte jakims
    > plastikiem i farba jest tu przeszkoda w rozsadnej przerobce?

    Przeszkód nie ma, zanieczyszczenia obce są odsiewane napjpierw przy
    myciu (pływa sporo syfu po wierzchu a sporo tonie lepiej niż szkło i
    zbiera się na dnie), dekle, które się prześlizgną itp metalowe
    zanieczyszczenia są odsiewane magnetycznie (również te
    nieferromagnetyczne, po prostu pod taśmą walisz zmiennym polem
    magnetycznym, szkła nie rusza, a dekle wylatują przez prądy wirowe).

    Tyle, że z odsiewem muszą coś zrobić, kosztuje to a nie zarabia na
    siebie, więc lepeij, żeby go w zbiórce nie było.
    Największym problemem są zanieczyszczenia szkłem barwnym - ze szkła
    czystego można zrobić wszystko, ze szkła zielonego tylko ciemniejsze
    zielone albo brązowe, a brązowe to odpad - odzysk jest na granicy
    opłacalności, przynajmniej w RFN. Zanieczyszczenie bezbarwnego wsadu
    nawet niewielką ilością barwnego szkła daje wyraźny odcień na końcu,
    więc trzeba pilnować.

    Marek

  • 40. Data: 2009-12-01 14:10:28
    Od: Michal Smolnik <m...@f...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Nie wolno w zmywarce myć drewna - to dość oczywiste. To zmywarka do
    > naczyń a nie do drewna.

    Niektóre gatunki drewna znoszą mycie w zmywarce bardzo ładnie. Ja od
    dwóch lat myję noże i deski w zmywarce i drewno się nie niszczy.
    Straciło tylko swój ciemny kolor - wygląda jak po ługowaniu.

    Drewniane deski do krojenia na których krojono mięso po pobycie w
    zmywarce pozbywają się zapachu mięsa.

    Po myciu drewno musi trochę podeschnąć w sposób tradycyjny.

    Krzywdę można zrobić drewnu lakierowanemu - lakier schodzi, drewno nie
    schnie.

    Pozdrawiam,
    Michał