  • Data: 2009-09-07 15:47:01
    Temat: Re: zarowki
    Od: mk <r...@m...remove> szukaj wiadomości tego autora

    Papa Smerf pisze:

    > wszystkim co określa źródło światła jest jego widmo!:O)
    > reszta to są tylko parametry od niego pochodne:O)
    > a co ty pleciesz o temperaturze barwowej? przecież to okreslenie można
    > stosować wyłącznie do źródeł zarowych,

    Mowa o skorelowanej temperaturze barwowej (CCT).
    Jeśli źródło światła (o dość dowolnym widmie) będzie dawać barwę o
    współrzędnych chromatycznych takich samych jak światło wypromieniowane
    przez rozgrzane do określonej temperatury ciało doskonale czarne to oko
    nie zobaczy różnicy. Z tego powodu termin CCT ma sens.

    > a dla oka najlepsze jest źródło o
    > temperaturze słońca:O)

    Temperatura Słońca jest mocno zróżnicowana...
    A od powierzchni Słońca do powierzchni Ziemi jest daleko i wiele z
    pierwotnym widmem po drodze się dzieje.

    > dla LEDuf i świetluwek nie mo odniesienie temperatura barwowa, bo tam
    > światło nie powstaje w wyniku termicznego promieniowania materii!:O)

    Wsio ryba jak powstaje światło o określonych współrzędnych
    chromatycznych. Oko nie pozna.

    > skoro lubisz myśleć to pomyśl i powiedz mi czy jest możliwe żeby dwa
    > różne źródła światła o podobnych widmach miały rozbieżne lm/W i z czego
    > miało by to wynikać?:O)

    Może. Skoro widma mogą być podobne, to znaczy, że nie muszą być
    identyczne. Dzięki dopuszczenia nawet drobnej różnicy można doprowadzić
    do różnych skuteczności świetlnych określonych widm.
    Na przyszłość proszę o bardziej ambitne zagadki.

    > ja rozumiem że światło białe ma widmo słońca a nie dwóch prążków:O)

    Pojęcie "światło białe" nie jest precyzyjnym terminem.

    pzdr
    mk