  • 181. Data: 2009-05-26 15:24:44
    Temat: Re: zapowiedzi AUS 4D - świeżyzna :-)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale to samo miales pozniej jak Centertelowi darowano w koncu
    > GSM1800, pozniej jak wchodzil na GSM900, potem przy UMTS, niedawno
    > przy P4 - ryzyko biznesowe, nie wiadomo co z tego wyjdzie.

    No nie, troche inaczej. Ryzyko jest zawsze (+/- monopole itd), ale
    to cos innego niz zalozenie, ze prawie na pewno nie wyjdzie, i ze
    nie oplaca sie wchodzic w to samemu.

    > Ale jak "dokladnie tak jak pozostali" ? Nie mieli na caly kraj,
    > musieli zaczac od lokalnej sieci komorkowej z tanimi rozmowami, tez
    > nikt nie wiedzial co z tego wyjdzie, czy sie spodoba czy nie.

    Ale to bylo wczesniej.

    > Potem jak dokupili 900, to podniesli ceny, i znow nie wiadomo czy
    > klienci nie uciekna ..

    Od konkurencji przy podobnych warunkach nie uciekli.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 182. Data: 2009-05-26 15:25:06
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > No i oczywiście nie byłoby to takie skromne "mówiłem kiedyś...".
    > Ja bym zaczął od "Prawda jest taka, że...".

    Przypomnę, że obowiązująca wersja brzmi "oczywista oczywistość" :-P

    M.

  • 183. Data: 2009-05-26 15:29:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>
    napisał w wiadomości news:gvgtt2$c6j$1@news.onet.pl...

    > Wtedy conajmniej 100k$
    > Teraz - w 10 można się zmieścić...

    Ale teraz to do tych 10 pewnie trzeba dodac jeszcze pare razy po
    10, za teren, za maszt, za instalacje.

    Ale ja nie o tym .. 100 mln euro starczalo na 1000 BTS.
    Tak po 316km^2 na BTS, czyli jakies 10km do najblizszego gdyby
    rowno rozrzucic po kraju.

    Ile kosztowala w koncu ta koncesja na GSM900, bo moze nie warto
    bylo brac tylko budowac BTS w 1800 ?
    Szczegolnie ze troche tych 900 tez trzeba by nastawiac, wiec w
    rownych kosztach mielibysmy ponizej 10km ..

    J.

  • 184. Data: 2009-05-26 18:16:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 May 2009 17:24:44 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    >Od konkurencji przy podobnych warunkach nie uciekli.

    Ale konkurencja miala juz lepszy zasieg.

    Jeszcze przez wiele lat niektorzy zwracali na to uwage, mimo ze to juz
    nie byla prawda.

    J.

  • 185. Data: 2009-05-26 18:18:19
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 May 2009 17:20:31 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    >W danej chwili. Ale mieli dzialajaca siec NMT, i teoria byla o tym, ze
    >Idea ma NMT tylko uzupelniac, tam gdzie bylo za ciasno.

    NMT/GSM ?
    Tego nie oferowal chyba nikt.

    >A mieli w ogole koncesje na siec ogolnopolska GSM? Nie wydaje mi sie,
    >ale moze cos pomylilem i to byly tylko praktyczne ograniczenia.

    Jak dokupywali 900 to juz chyba tak.
    Startowali z 1800 z mocno ograniczona.

    J.

  • 186. Data: 2009-05-26 19:21:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

    > Ale nie aż tak szybko - w 2000. Pierwotne plany mówiły coś o 2004 czy
    > nawet później

    A kto to moze wiedziec? Wersja "dla ludu" niekoniecznie bywala
    w przeszlosci ta wlasciwa. Ja tam wole oceniac po dzialaniach, nie po
    slowach i planach.

    > Słucham? Duale NMT/DCS? :-)

    Nie w sensie pojedynczej sluchawki (chociaz nie wiem czy nie bylo takich
    planow, ale w kazdym razie sie o nich nie mowilo). Takie byly jednak
    "oficjalne" teorie, ze np. DCS w miescie a NMT w samochodzie w trasie.
    Centertel dawal tez numery telefonow w Idei odpowiadajace analogom, zeby
    bylo z tym jak najmniej problemow. Zdaje sie ze byly tam tez bezplatne
    przekierowania (na "swoj" numer w NMT).

    Inna sprawa ze podobne duale przeciez od dluzszego czasu istnieja,
    np. AMPS 800 + GSM 1900.

    > Tak, ale dostali właśnie aż 14 kanałów.

    Czyli mieli ogolnopolska koncesje z tymi 14 kanalami? Mam wrazenie ze to
    byly tylko wieksze miasta oraz drogi, ale musialbym sprawdzic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 187. Data: 2009-05-26 19:42:39
    Temat: Re: zapowiedzi AUS 4D - œwieżyzna :-)
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale konkurencja miala juz lepszy zasieg.

    Jasne bylo, ze sa w tyle i musza gonic. Gdy podnosili ceny, to juz chyba
    roznice zasiegu nie byly takie wielkie? Zasieg poza miastami latwo
    zrobic, jeden BTS 900 (sektor itp) swieci na 20+ km (a zdazalo mi sie
    rozmawiac bez zadnego problemu np. na Mazurach przy maksymalnym TA -
    zwyklym recznym telefonem 2 W). Zasieg w miastach mieli - w 1800.

    Tak czy owak nie bylo rady, i jak widac akurat ta "strategia" w koncu
    zadzialala.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 188. Data: 2009-05-26 21:56:30
    Temat: Re: zapowiedzi AUS 4D - ?wieżyzna :-)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 May 2009 21:42:39 +0200, Krzysztof Halasa wrote:

    >Jasne bylo, ze sa w tyle i musza gonic. Gdy podnosili ceny, to juz chyba
    >roznice zasiegu nie byly takie wielkie?

    Nie pamietam, ale wydaje mi sie ze ciagle duze.
    Tak mi cos chodzi po glowie ze wkrotce po rozszerzeniu podniesli, gdy
    zasieg byl jeszcze w powijakach.

    O tyle dobrze mieli ze maszty i lacza od NMT juz staly, wiec pierwsze
    sztuki poszly im naprawde szybko, a i konkurencja tez nie miala 100%.

    >Zasieg poza miastami latwo
    >zrobic, jeden BTS 900 (sektor itp) swieci na 20+ km (a zdazalo mi sie
    >rozmawiac bez zadnego problemu np. na Mazurach przy maksymalnym TA -

    A 1800 wzdluz jeziora jaki ma zasieg ? :-)

    >Tak czy owak nie bylo rady, i jak widac akurat ta "strategia" w koncu
    >zadzialala.

    Ale naprawde ladnie im poszlo, choc czasy byly troche inne.

    J.

  • 189. Data: 2009-05-27 18:22:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie pamietam, ale wydaje mi sie ze ciagle duze.
    > Tak mi cos chodzi po glowie ze wkrotce po rozszerzeniu podniesli, gdy
    > zasieg byl jeszcze w powijakach.

    Mam wrazenie ze nawet zrobili to rownoczesnie, ale takze mam wrazenie,
    ze BTSy 900 stawiali juz duzo wczesniej (niedzialajace, albo dzialajace
    w trybie testowym). Po wlaczeniu BTSow od razu pokazywali mapy zasiegu
    niewiele (jesli w ogole, nie pamietam dokladnie) gorsze niz konkurencja.
    A moze pokazywali je nawet wczesniej, tyle ze jako "obowiazujace" od
    wlaczenia 900.

    Inna sprawa jest na ile te mapy mialy zwiazek z rzeczywistoscia, tego
    nie wiem. Na pewno mieli gorszy zasieg, tu nie ma watpliwosci - ale jest
    duza szansa, ze byl on "porownywalny".

    > A 1800 wzdluz jeziora jaki ma zasieg ? :-)

    Pewnie spory, ale 900 ma spory takze w lesie, tak jak w tym przypadku
    :-) Mazury to w niewielkim stopniu jeziora.

    > Ale naprawde ladnie im poszlo, choc czasy byly troche inne.

    W kazdym razie nie tak zle. Ale dopiero za trzecim razem :-(
    --
    Krzysztof Halasa

  • 190. Data: 2009-05-28 09:27:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci

    > Mam wrazenie ze nawet zrobili to rownoczesnie,

    Moja skleroza sugeruje ze kilka miesiecy roznicy bylo.
    Ktos pamieta kiedy to bylo ?
    Archiwum Orange ma cenniki Idea Optima z 1.03.2000

    Z adnotacja "Abonentom z planami taryfowymi Idea 50/150, którzy
    podpisali zalacznik na czas okreslony przed 1.03.2000, zapewniamy
    do konca okresu obowiazywania warunków umowy rozliczenia z
    zachowaniem dotychczasowych stawek na polaczenia radiotelefoniczne
    zgodnie z Cennikiem uslug telekomunikacyjnych w sieci Idea z dnia
    18.09.1999. "

    Tak czy inaczej sytuacja byla taka ze bylo dwoch graczy z wysokimi
    cenami i jeden z niskimi.
    Rynek musial to wyklarowac .. no i ten trzeci podniosl :-)

    >ale takze mam wrazenie,
    > ze BTSy 900 stawiali juz duzo wczesniej (niedzialajace, albo
    > dzialajace
    > w trybie testowym).

    Tez mam takie wrazenie, co zreszta nie byloby takie dziwne.

> [...]
    > konkurencja.
    > A moze pokazywali je nawet wczesniej, tyle ze jako "obowiazujace"

    Manipulacja w owym czasie byla chyba norma - a to mapka zasiegu na
    koniec biezacego roku, a to malym drukiem "w terenie otwartym"..

> [...]
    > tego
    > nie wiem. Na pewno mieli gorszy zasieg, tu nie ma watpliwosci -

    Z tym ze wiele lat pozniej niektorzy ciagle twierdzili, a nawet
    chyba twierdza ze Orange ma gorszy zasieg :-)

    > W kazdym razie nie tak zle. Ale dopiero za trzecim razem :-(

    Wcieli sie miedzy dwoch lepszych graczy swietnie. Ciekawe czy dzis
    mialby Play takie szanse, bez roamingu..

    J.