eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyzakaz pokątnego ładwowaniaRe: zakaz pokątnego ładwowania
  • Data: 2023-08-25 17:28:58
    Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 19 Aug 2023 21:34:39 +0200, Shrek wrote:
    > https://elektrowoz.pl/porady/zakaz-ladowania-aut-ele
    ktrycznych-z-gniazdek-juz-obowiazuje-w-norwegii-auto
    blog-bylby-wniebowziety-wyjasnienie-zaskakuje/
    > Artykuł jak artykuł. Prawdziwa informacja jest w komentach - zasadniczo
    > gniazda 16A nie są przewidziane do długotrwałej pracy na znamionowym
    > obciążeniu i ustawodawcy to wiedzą.

    Mowimy o takim "zwykłym" "domowym" gniazdku 1f 230V, z napisem "16A"?
    A co z "10A?

    > Za chwilę zacznie się powolne
    > zakazywanie pokątnego ładowania a do wallboxów będzie drukarka fiskalna.
    > A co myśleliście że tanio będzie?

    W Norwegii maja podatek rejestracyjny przy zakupie.
    Elektryki były zwolnione :-)

    > 2. Chciałbym nieco dołożyć - mam nadzieję merytorycznych treści do tego
    > przekazu. Pierwsza sprawa, to pryncypia tego jak "elektryki" powinny się
    > ładować.
    >
    > Z praktycznych oraz merytorycznych powodów powstał standard definiujący
    > przewodowe systemy ładowania oraz standard definiujący fizyczne złącza
    > ładowania. Europa już w 2014 przyjęła że Punkty ładowania o normalnej
    > mocy na prąd przemienny przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą
    > być -- ze względów interoperacyjności -- wyposażone co najmniej w gniazda
    > wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN62196-2.

    A tymczasem w USA ponoc wygrał standard Tesli.

    > Zachowując zgodność z typem 2, można te gniazda wyjściowe wyposażać w
    > takie elementy jak pokrywy mechaniczne. Proszę - tutaj link do dokumentu
    > (Dyrektywa 2014/94/EU Parlamentu europejskiego z 22 października 2014 r.
    > ): https://eur-lex.europa.eu/l...
    >
    > W praktyce domowe gniazdka AC (wykorzystywane do podłączanie mobilnych
    > ładowarek (EVSE) - działających w trybie 2, czyli mode 2) - stworzone w
    > ubiegłym wieku mogą się bardzo szybko zużywać, gdyż są obciążane przez
    > długi okres prądem znamionowym. Dlatego też, ładowanie pojazdu z
    > gniazdka domowego AC, które nie jest przeznaczone do ładowania, powinno
    > być rozważane tylko jako "ładowanie awaryjne".

    Zaraz zaraz. A norma na te "zwykłe domowe" gniazdka jest?
    Na pewno jest. I co ona tam mówi o czasie obciążenia?
    Moze wystarczy tylko wyegzekwowac przepisy :-)

    Inna sprawa, ze to to jest raptem 3.5kW, troche mało.

    > Równolegle z opisanymi wyżej już ryzykami oraz wkluczeniami na różnych
    > rynkach dochodzi fundamentalna różnica w zakresie tego co i w jakim
    > stopniu jest kontrolowane w procesie ładowania. W przypadku urządzeń
    > działających w trybie 3 (mode 3) mówimy o tak zwanym ,,kontrolowanym
    > ładowaniu", gdyż stacje EVSE jest fizyczną częścią infrastruktury
    > ładowania i mamy nad nią pełną kontrolę a ona ma kontrolę nad
    > przebiegiem procesu ładowania - sprawdzając miedzy innymi parametry
    > kabla ładującego, nie pozwalając na przekroczenie brzegowych parametrów
    > mocy, czy też monitorując temperaturę styków w złączu Typu 2 będącym
    > podstawowym złączem / gniazdem - dostępnym dla użytkownika. Stoi to w
    > pełnej opozycji do sytuacji zwykłego gniazda, które jest aparatem w
    > pełni pasywnym - nie zawierającym żadnych czujników, sensorów, ani
    > żadnej logiki kontrolno-nadzorczej.
    >
    > Niestety pozostawianie takiego, niemonitorowanego - oraz zasadcznio
    > nieprzewidzianego do tego rozwiązania (czyli zwyczajnego gniazda) na
    > wiele godzin bez jakiegokolwiek nadzoru może być przyczyną faktycznych
    > problemów.

    Skoro ma napisane 16A, to powinien 16A wytrzymac :-)

    > Stąd właśnie kraje zaawansowane w rozwoju elektromobilności
    > stopniowo eliminują, czy też przywracają właściwą rolę dla takiego
    > rozwiązania technicznego - czyli ,,awaryjnego" / ,,okazjonalnego"
    > ładowania, w sytuacji kiedy użytkownik pojazdu BEV nie ma dostępu do
    > dedykowanego systemu ładowania opartego o stacje działające w trybie 3
    > (stacje AC) lub trybie 4 (czyli stacje DC).
    >
    > Nie jest tak, że ograniczenia ładownia z gniazdek dotyczą tylko
    > Norwegii. Podam teraz przykład Francji.
    >
    > Dekret nr 2017-26 z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie infrastruktury
    > ładowania pojazdów elektrycznych oraz różnych środków transponujących
    > dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22
    > października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw
    > alternatywnych - Légifrance (legifrance.gouv.fr):
    > https://www.legifrance.gouv...
    >
    > Używanie gniazd elektrycznych do podłączania mobilnych urządzeń EVSE
    > jest możliwe jedynie w drodze wyjątku w prywatnym budynku mieszkalnym
    > lub oficynie prywatnego budynku mieszkalnego - o ile prąd ładowania NIE

    A te wszystkie lidle i tesca, to bedą musiały EN62196-2 ?

    > PRZEKROCZY 8A, a samo urządzenie może być o mocy 3,7kW lub mniejszej.

    Nie rozumiem. To w koncu 8A czy 3.7kW ?

    I kto to ma pilnowac? EVSE?

    A przy okazji - pamietasz jak liczylismy hale garażową w bloku?
    Ile nam tam wyszło - 6A? no to prawie styka :-)

    > Przy okazji warto nadmienić, że norma dotycząca gniazd domowych (NF C
    > 61-314) precyzuje iż gniazda te mają wytrzymać 5000 cykli podłączeń

    14 lat liczac raz dziennie.

    > wtyczek. Dla porównania złącze typu 2, w które wyposażone są pojazdy
    > elektryczne oraz urządzenia działające w trybie 3 muszą wytrzymać 10 000
    > cykli. Również temperatura otoczenia dla punkty pracy jest na poziomie
    > 35st.C - co jest tak naprawdę najpoważniejszym problemem dla ,,zwykłych"
    > gniazd. O ile gniazda faktycznie są dostępne w wykonaniach dla max.
    > parametrów 16A, to nie zakłada się ciągłego ich (tudzież długotrwałego)
    > obciążenia takim prądem.

    A ile sie zaklada, tzn ile norma wymaga ?

    > Przy takim poziomie prądu dochodzi właśnie
    > niejczęściej do przegrzania i nadtopienia, co w konsekwencji może
    > spowodować o wiele poważniejsze zagrożenia. Stąd właśnie ograniczenia
    > prądów - jak wyżej. Należy bowiem pamiętać, że przy ładowaniu 1Fazowym z
    > mocami ładowania na poziomie 2-3kW sesja ładowania trwa zwykle powyżej
    > 10godzin - z ciągłym i nieprzerwanym poborem prądu elektrycznego.
    >
    > Kolejny kraj, w którym regulacja się pojawiła to UK. Tutaj akurat motyw

    UK inny kraj, jesli chodzi o elektryke.
    ale 13A z gniazdka musi być :-)

    > przewodni pochodzi przede wszystkim od problemu przeciążenia sieci
    > energetycznej w obszarze sieci dystrybucyjnej. O ile cześć przesyłowa w
    > większości krajów EU nie jest problemem, o tyle lokalne fragmenty sieci
    > średniego i niskiego napięcia mogą w praktyce odczuwać problem
    > przeciążenia. W Wielkie Brytanii wprowadzono zatem ustawowy obowiązek
    > instalowania Punktów Ładowania posiadających interfejs DSR - innymi
    > słowy punktów Inteligentnych, którymi można zarządzać w zakresie
    > modulowania chwilowej mocy dostarczanej do pojazdu.

    Jak pamietasz - wrecz niezbędne.
    Ale - w innych krajach nie ma tego problemu?

    > Polacy zasadniczo nie lubią regulacji - ale w ten sam sposób nie lubią
    > sytuacji w których ich instalacje PV nie mogą wtłaczać prądu do sieci i
    > nie mogą zyskiwać na inwestycji w instalacje PV. Niestety jest to efekt
    > braku regulacji. Ten problem już mamy z zakresie ponad 1,4 miliona

    Ale przeciez to nie kwestia regulacji prawnych, tylko sieci :-)

    > mikroinstalacji PV. Podobny problem może się pojawić jeśli będziemy mieć
    > setki tysięcy pojazdów elektrycznych ładowanych z gniazdek. Warto na
    > zagadnienia regulacyjne patrzeć szerzej a nie szukać spisku i podstępu.
    >
    > Twórcy standardu IEC 61851 projektujący funkcje i tryby działania zw.
    > ,,ładowarek" działali w dobrej wierze i opracowywali technologię która ma
    > zapewnić dostępność ładowania. Zwykłe gniazdko ścienne nie zostało
    > zaprojektowane do ładowania samochodu. Tak samo jak pewnie nikt nie
    > wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
    > saunowy,

    A jak sie podłącza saune, np hotelową?

    > 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę. To że
    > pojawiają się przepisy które wprost tego zabraniają to tylko efekt tego
    > iż nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
    > zjawisk fizycznych zachodzących w przewodnikach elektrycznych i rozumieć
    > prawa Ohma, Kirchoffa i Joule'a.

    No ale jakie jest meritum?
    Ze w miejscach publicznych zamiast bieda gniazdka 1f, bedziemu mieli
    typ 2, z 3f ... nieczynne, bo wywaliło bezpieczniki ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: