-
Data: 2023-08-25 17:28:58
Temat: Re: zakaz pokątnego ładwowania
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Sat, 19 Aug 2023 21:34:39 +0200, Shrek wrote:
> https://elektrowoz.pl/porady/zakaz-ladowania-aut-ele
ktrycznych-z-gniazdek-juz-obowiazuje-w-norwegii-auto
blog-bylby-wniebowziety-wyjasnienie-zaskakuje/
> Artykuł jak artykuł. Prawdziwa informacja jest w komentach - zasadniczo
> gniazda 16A nie są przewidziane do długotrwałej pracy na znamionowym
> obciążeniu i ustawodawcy to wiedzą.
Mowimy o takim "zwykłym" "domowym" gniazdku 1f 230V, z napisem "16A"?
A co z "10A?
> Za chwilę zacznie się powolne
> zakazywanie pokątnego ładowania a do wallboxów będzie drukarka fiskalna.
> A co myśleliście że tanio będzie?
W Norwegii maja podatek rejestracyjny przy zakupie.
Elektryki były zwolnione :-)
> 2. Chciałbym nieco dołożyć - mam nadzieję merytorycznych treści do tego
> przekazu. Pierwsza sprawa, to pryncypia tego jak "elektryki" powinny się
> ładować.
>
> Z praktycznych oraz merytorycznych powodów powstał standard definiujący
> przewodowe systemy ładowania oraz standard definiujący fizyczne złącza
> ładowania. Europa już w 2014 przyjęła że Punkty ładowania o normalnej
> mocy na prąd przemienny przeznaczone dla pojazdów elektrycznych muszą
> być -- ze względów interoperacyjności -- wyposażone co najmniej w gniazda
> wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 opisane w normie EN62196-2.
A tymczasem w USA ponoc wygrał standard Tesli.
> Zachowując zgodność z typem 2, można te gniazda wyjściowe wyposażać w
> takie elementy jak pokrywy mechaniczne. Proszę - tutaj link do dokumentu
> (Dyrektywa 2014/94/EU Parlamentu europejskiego z 22 października 2014 r.
> ): https://eur-lex.europa.eu/l...
>
> W praktyce domowe gniazdka AC (wykorzystywane do podłączanie mobilnych
> ładowarek (EVSE) - działających w trybie 2, czyli mode 2) - stworzone w
> ubiegłym wieku mogą się bardzo szybko zużywać, gdyż są obciążane przez
> długi okres prądem znamionowym. Dlatego też, ładowanie pojazdu z
> gniazdka domowego AC, które nie jest przeznaczone do ładowania, powinno
> być rozważane tylko jako "ładowanie awaryjne".
Zaraz zaraz. A norma na te "zwykłe domowe" gniazdka jest?
Na pewno jest. I co ona tam mówi o czasie obciążenia?
Moze wystarczy tylko wyegzekwowac przepisy :-)
Inna sprawa, ze to to jest raptem 3.5kW, troche mało.
> Równolegle z opisanymi wyżej już ryzykami oraz wkluczeniami na różnych
> rynkach dochodzi fundamentalna różnica w zakresie tego co i w jakim
> stopniu jest kontrolowane w procesie ładowania. W przypadku urządzeń
> działających w trybie 3 (mode 3) mówimy o tak zwanym ,,kontrolowanym
> ładowaniu", gdyż stacje EVSE jest fizyczną częścią infrastruktury
> ładowania i mamy nad nią pełną kontrolę a ona ma kontrolę nad
> przebiegiem procesu ładowania - sprawdzając miedzy innymi parametry
> kabla ładującego, nie pozwalając na przekroczenie brzegowych parametrów
> mocy, czy też monitorując temperaturę styków w złączu Typu 2 będącym
> podstawowym złączem / gniazdem - dostępnym dla użytkownika. Stoi to w
> pełnej opozycji do sytuacji zwykłego gniazda, które jest aparatem w
> pełni pasywnym - nie zawierającym żadnych czujników, sensorów, ani
> żadnej logiki kontrolno-nadzorczej.
>
> Niestety pozostawianie takiego, niemonitorowanego - oraz zasadcznio
> nieprzewidzianego do tego rozwiązania (czyli zwyczajnego gniazda) na
> wiele godzin bez jakiegokolwiek nadzoru może być przyczyną faktycznych
> problemów.
Skoro ma napisane 16A, to powinien 16A wytrzymac :-)
> Stąd właśnie kraje zaawansowane w rozwoju elektromobilności
> stopniowo eliminują, czy też przywracają właściwą rolę dla takiego
> rozwiązania technicznego - czyli ,,awaryjnego" / ,,okazjonalnego"
> ładowania, w sytuacji kiedy użytkownik pojazdu BEV nie ma dostępu do
> dedykowanego systemu ładowania opartego o stacje działające w trybie 3
> (stacje AC) lub trybie 4 (czyli stacje DC).
>
> Nie jest tak, że ograniczenia ładownia z gniazdek dotyczą tylko
> Norwegii. Podam teraz przykład Francji.
>
> Dekret nr 2017-26 z dnia 12 stycznia 2017 r. w sprawie infrastruktury
> ładowania pojazdów elektrycznych oraz różnych środków transponujących
> dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22
> października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw
> alternatywnych - Légifrance (legifrance.gouv.fr):
> https://www.legifrance.gouv...
>
> Używanie gniazd elektrycznych do podłączania mobilnych urządzeń EVSE
> jest możliwe jedynie w drodze wyjątku w prywatnym budynku mieszkalnym
> lub oficynie prywatnego budynku mieszkalnego - o ile prąd ładowania NIE
A te wszystkie lidle i tesca, to bedą musiały EN62196-2 ?
> PRZEKROCZY 8A, a samo urządzenie może być o mocy 3,7kW lub mniejszej.
Nie rozumiem. To w koncu 8A czy 3.7kW ?
I kto to ma pilnowac? EVSE?
A przy okazji - pamietasz jak liczylismy hale garażową w bloku?
Ile nam tam wyszło - 6A? no to prawie styka :-)
> Przy okazji warto nadmienić, że norma dotycząca gniazd domowych (NF C
> 61-314) precyzuje iż gniazda te mają wytrzymać 5000 cykli podłączeń
14 lat liczac raz dziennie.
> wtyczek. Dla porównania złącze typu 2, w które wyposażone są pojazdy
> elektryczne oraz urządzenia działające w trybie 3 muszą wytrzymać 10 000
> cykli. Również temperatura otoczenia dla punkty pracy jest na poziomie
> 35st.C - co jest tak naprawdę najpoważniejszym problemem dla ,,zwykłych"
> gniazd. O ile gniazda faktycznie są dostępne w wykonaniach dla max.
> parametrów 16A, to nie zakłada się ciągłego ich (tudzież długotrwałego)
> obciążenia takim prądem.
A ile sie zaklada, tzn ile norma wymaga ?
> Przy takim poziomie prądu dochodzi właśnie
> niejczęściej do przegrzania i nadtopienia, co w konsekwencji może
> spowodować o wiele poważniejsze zagrożenia. Stąd właśnie ograniczenia
> prądów - jak wyżej. Należy bowiem pamiętać, że przy ładowaniu 1Fazowym z
> mocami ładowania na poziomie 2-3kW sesja ładowania trwa zwykle powyżej
> 10godzin - z ciągłym i nieprzerwanym poborem prądu elektrycznego.
>
> Kolejny kraj, w którym regulacja się pojawiła to UK. Tutaj akurat motyw
UK inny kraj, jesli chodzi o elektryke.
ale 13A z gniazdka musi być :-)
> przewodni pochodzi przede wszystkim od problemu przeciążenia sieci
> energetycznej w obszarze sieci dystrybucyjnej. O ile cześć przesyłowa w
> większości krajów EU nie jest problemem, o tyle lokalne fragmenty sieci
> średniego i niskiego napięcia mogą w praktyce odczuwać problem
> przeciążenia. W Wielkie Brytanii wprowadzono zatem ustawowy obowiązek
> instalowania Punktów Ładowania posiadających interfejs DSR - innymi
> słowy punktów Inteligentnych, którymi można zarządzać w zakresie
> modulowania chwilowej mocy dostarczanej do pojazdu.
Jak pamietasz - wrecz niezbędne.
Ale - w innych krajach nie ma tego problemu?
> Polacy zasadniczo nie lubią regulacji - ale w ten sam sposób nie lubią
> sytuacji w których ich instalacje PV nie mogą wtłaczać prądu do sieci i
> nie mogą zyskiwać na inwestycji w instalacje PV. Niestety jest to efekt
> braku regulacji. Ten problem już mamy z zakresie ponad 1,4 miliona
Ale przeciez to nie kwestia regulacji prawnych, tylko sieci :-)
> mikroinstalacji PV. Podobny problem może się pojawić jeśli będziemy mieć
> setki tysięcy pojazdów elektrycznych ładowanych z gniazdek. Warto na
> zagadnienia regulacyjne patrzeć szerzej a nie szukać spisku i podstępu.
>
> Twórcy standardu IEC 61851 projektujący funkcje i tryby działania zw.
> ,,ładowarek" działali w dobrej wierze i opracowywali technologię która ma
> zapewnić dostępność ładowania. Zwykłe gniazdko ścienne nie zostało
> zaprojektowane do ładowania samochodu. Tak samo jak pewnie nikt nie
> wpadł by na pomysł by z jednego gniazda ściennego przez 8h zasilać piec
> saunowy,
A jak sie podłącza saune, np hotelową?
> 3 czajniki elektryczne, toster, żelazko i suszarkę. To że
> pojawiają się przepisy które wprost tego zabraniają to tylko efekt tego
> iż nie wszyscy muszą być inżynierami i rozumieć konsekwencje prostych
> zjawisk fizycznych zachodzących w przewodnikach elektrycznych i rozumieć
> prawa Ohma, Kirchoffa i Joule'a.
No ale jakie jest meritum?
Ze w miejscach publicznych zamiast bieda gniazdka 1f, bedziemu mieli
typ 2, z 3f ... nieczynne, bo wywaliło bezpieczniki ?
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 25.08.23 18:20 Shrek
- 25.08.23 19:21 heby
- 25.08.23 19:30 Shrek
- 25.08.23 19:43 heby
- 25.08.23 19:50 Shrek
- 25.08.23 19:55 Shrek
- 25.08.23 20:19 heby
- 25.08.23 20:33 Shrek
- 25.08.23 21:01 heby
- 25.08.23 21:31 Shrek
- 25.08.23 21:43 J.F
- 25.08.23 22:03 heby
- 25.08.23 22:17 heby
- 26.08.23 07:40 Shrek
- 26.08.23 08:39 ddddddddddd
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Belka
- 2024-11-09 pierdolec na punkcie psa
- 2024-11-09 Warszawa => Sales Executive <=
- 2024-11-09 Wrocław => SAP BTP Consultant (mid/senior) <=
- 2024-11-09 Warszawa => ECM Specialist / Consultant <=
- 2024-11-09 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-11-10 TVN donosi: Obywatelskie zatrzymanie policjanta (nie na służbie)
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=