    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabezpieczenie elektroniki przed zbyt wysokim napięciem
    Date: Fri, 8 May 2015 09:04:08 +0200

    Użytkownik "Jawi" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:554baa46$0$2209$65785112@news.neostrada.pl...
    > Oooo, właśnie to!
    > Chodzi mi głównie o to czy przy tych parametrach ten transil wytrzyma te
    > udary wielokrotnie.

    Aby cokolwiek powiedzieć brakuje wiarygodnej informacji o wydajności
    prądowej dynama.

    Stosuję transile 18V/600W (obudowa SMB).
    Bez problemu przeżywają testy Surge 1kV dla linii telekomunikacyjnych (czyli
    przez rezystor 40om - impuls 25A).
    Ale co innego impuls (w mikrosekundach) a co innego stałe obciążenie (1s to
    już prawie stałe obciążenie) wtedy decyduje stale wydzielona moc.
    Chcesz ograniczyć do 35V. Można myśleć o transilu (czy Zenerce) na 33V, ale
    jak tam są impulsy większego prądu to napięcie będzie większe (transil 18V
    przy impulsie Surge ogranicza napięcie do około 24V).
    Jeśli prądy są dość małe (a muszą być aby transil wytrzymał) to sądzę, że
    transil na 30V dałby radę nie dopuścić do napięcia powyżej 35V. Tylko
    kwestia co to są małe prądy. Przy 1W taki transil będzie już bardzo gorący.
    Przy 30V 1W oznacza prąd około 33mA. Jeśli dynamo przy ograniczeniu wyjścia
    do 30V daje więcej jak 33mA to nie wróżyłbym temu transilowi za dobrze.

    Ten prąd trzeba znać aby cokolwiek wiarygodnie powiedzieć.

    Jeśli jedyną informacją jest maksymalne napięcie rzędu 70V to jedynym pewnym
    rozwiązaniem jest stabilizator szeregowy (np. rezystor + dioda Zenera + NMOS
    na 200V) na wszelki przypadek zabezpieczony na wejściu jakimś transilem (lub
    warystorem) na 100..150V. Temu transilowi nie grozi moc jeśli z pomiarów nie
    wynika napięcie wyższe od jego napięcia, a jeśli są tam jakieś szpilki to
    nie dopuści on ich do tranzystora któremu nawet krótki impuls za wysokiego
    napięcia mógłby zaszkodzić.

    > Zwykle stosuje się transila i przed nim bezpiecznik. Ja nie chce
    > bezpiecznika bo prądy w sumie dość małe, chce to zalać w diabły by na
    > deszczu nie padała przetwornica.

    Transil przy przekroczeniu dopuszczlnej mocy (z tego co wyżej wynika, że np
    33mA może wystarczyć) przepala się "na zwarcie" i dlatego jest bezpiecznik.
    P.G.