    From: "ACMM-033" <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: zabezpieczenie elektroniki przed zbyt wysokim napięciem
    Date: Thu, 7 May 2015 02:06:50 +0200

    Użytkownik "Jawi" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:554a9a55$0$27513$65785112@news.neostrada.pl...
    > Do tej pory pracowała zasilana z aku 7,4v. (U wej. 35V max
    > U wyj. = 5V)
    > Ma być przepięta do prądnicy (rowerowej) (max 0,5A), ale to ustrojstwo jak
    > widziałem potrafi dać nawet ~50-70V.
    > Jak zabezpieczyć wejście tej przetwornicy?
    > W sposób ciągły, nie tylko "szpilki"

    Skoro taki w sumie niewielki prąd, to zabocznikuj to dwiema
    przeciwszeregowymi diodami Zenera o napięciu potrzebnym, albo, jak już iśc w
    matematykę wyższą, to przetwornica ze stabilizacją napięcia?
    Ja u siebie zrobiłem jeszcze prościej, pomierzyłem, jaki prąd daje i
    napięcie, max 0.5A i ok. 20V, od pewnej prędkości nie zwiększające się,
    jakby regu7lator jakiś odśrodkowy był, zapiąłem na to baterię diod LED po
    jakiejś latarce, co mi się rozpieprzyła, tak, że prądnicę w sumie obciążam
    prądowo, jedynie napięcie przed diodami prostuję i leciutko gładzę... nawet
    nie czuję, by mnie to wyraźnie obciążało. Diodki zenera kosztować będą może
    5 PLN w sumie, a załatwią problem niezawodnie - nie będzie miało co
    pieprznąć w przetworniczce, której po prostu nie będzie... A i logika nie
    zwariuje, bo jej też nie będzie. Tylko dwie zenerki na lata.
    Świeci mi jak powinno, prędzej mi rower zardzewieje, niż ten układ padnie.

    --
    Spamerzy: 814605413 222768000 616285002 845383900 224093185
    (będzie ich więcej, gdy zadzwonią)