  • 41. Data: 2012-04-20 10:50:26
    Temat: Re: zaawansowane ai
    Od: "Jordan Szubert" <u...@j...us.to>

    Dnia 17-04-2012 o 21:20:53 M.M. <m...@n...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > przeszkody, np. na wysoką szafę, to kot dobiegł do szafy, chwilę postał,
    > jakby się zastanawiał. Potem ruszył w koło szafy aż napotkał stojący obok
    > fotel. Po fotelu wskoczył na szafę, znalazł piłkę i przyniósł. Za drugim
    > razem gdy wrzucałem mu na szafę, to wbiegał od razu po fotelu, nie
    > zastanawiał
    > się, ani nie obchodził w koło. Myślę więc że krowa w dzikich warunkach
    > mogłaby całkiem inteligentnie unikać zagrożenia i szukać sobie lepszych
    > pastwisk. Szczególnie gdyby pole manewru miał w zasięgu wzroku/węchu.

    nie wiem, jak sprytne krowy są, ale chodziło o to, żeby rozważyć fakt, że
    czasem możemy mieć ochotę symulować również głupie stworzenia

    --
    Jordan Szubert

  • 42. Data: 2012-04-20 13:45:41
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 20 Apr 2012 10:50:26 +0200, "Jordan Szubert"
    <u...@j...us.to> wrote:

    >nie wiem, jak sprytne krowy są, ale chodziło o to, żeby rozważyć fakt, że
    >czasem możemy mieć ochotę symulować również głupie stworzenia

    Oraz debilne watki skladajace sie z glupich pytan i jescze glupszych
    odpowiedzi

    A.L.

  • 43. Data: 2012-04-20 20:00:01
    Od: "M.M. " <m...@N...gazeta.pl>

    zażółcony <r...@c...pl> napisał(a):

    > Krowa, tak jak Twój kot, szybko nauczyłaby się chodzić do wodopoju
    > utartą ścieżką. Tego faktu uczenia nie widać w tych algorytmach,
    > które tu omawiamy. 'Głupia' krowa nie wejdzie w ognisko, ale
    > może dostać histerii, kiedy pojawi się ono nieoczekiwanie
    > na utartej ścieżce :)

    Dopiero się rozkręcamy to nie widać ;-)

    Są różne gry. W jednych grach lepiej dostarczyć użytkownikowi gotowej
    AI, w drugich lepiej gdy AI dostosowuje się np. do sposobu w jaki
    użytkownik gra. Tutaj raczej chodzi o to żeby dostarczyć użytkownikowi
    grę w której krowy zachowują się jak krowy znane nam z rzeczywistości.
    Aby osiągnąć w grze efekt takiej krowy trzeba:
    1) albo napisać samemu odpowiedni algorytm,
    2) albo zebrać przykłady uczące i zapuścić jakiś AI

    Można np. zebrać takie dane uczące:
    1) odległość od najbliższego wodopoju
    2) odległość od najbliższego dobrego pastwiska
    3) odległość od przeciętnego pastwiska
    4) czy bieżące pole nadaje się jako pastwisko
    5) odległość od najbliższego ostatnio spotkanego zagrożenia (krowa ma pamięć)
    6) odległość od drugiego najbliższego ostatnio spotkanego zagrożenia
    7) poziom głodu krowy
    8) poziom pragnienia krowy
    9) gotowość do rozrodu
    10) czy jest z potomstwem
    11) odległość od najbliższej krowy (efekt stadny)
    12) odległość od drugiej najbliższej krowy
    13) kierunek w jakim ostatnio poruszała się krowa

    Potem można na mapie wskazać w wielu sytuacjach jak krowa powinna się
    zachowywać aby wyglądało realistycznie. Następnie trzeba wyuczyć jakąś
    bazę reguł, kilka neuronów, czy co tam innego. Ciekawe jakby to
    działało.

  • 44. Data: 2012-04-21 00:14:15
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Jordan Szubert <u...@j...us.to> napisał(a):

    > nie wiem, jak sprytne krowy są, ale chodziło o to, żeby rozważyć fakt, że
    > czasem możemy mieć ochotę symulować również głupie stworzenia
    Możemy, ale ciekawe jest znajdowanie optymalnych, albo chociaż
    bliskich optymalnym strategii.

  • 45. Data: 2012-05-04 15:59:18
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-04-17 19:29, f...@N...gazeta.pl pisze:

    > poruszanie to odzielny temat, moj model gierki jest prosty
    > (bardziej toporny, kafelki sa spore itp (wrzuce moze za jakis czas
    > pod linka ale wolalbym by sie to zrobilo choc troche grywalne)
    > i do niego jakies bardziej skomplikowane marszruty postaci nie sa
    > potrzebne, chce oprogramowac proste tryby ("coward" jak
    > wspomniana wlasnie krowa "ataker" ("predator") czyli niejako
    > odwrotnosc itd- i przede wszystkim polapac sie w tym i zobaczyc
    > czy uda mi sie to ladnie zakodowac - co jest lekkim wyzwaniem

    Aha, jeszcze tak mi się przypomniało (po wspomnieniu Robocode).
    Krowa nie ma oczu dookoła głowy, wiec analiza wszystkich pól
    w jakimś promieniu jest 'nierealistyczna'. Bardziej realistyczny
    efekt uzyskasz, kiedy np. nałożysz na siebie algorytm zapachu,
    który jest dla krowy jedynie ogólną wskazówką, by zwrócić swoją
    UWAGĘ w jakimś kierunku - a potem zapuszczasz mniej lub bardziej
    dokładny algorytm podobny do raytracingu, co w przypadku tak
    prostego, dwuwymiarowego świata sprowadza się np. do zapuszczenia
    algorytmu 'rysowania' (badania po) odcinka aż do napotkania przeszkody
    za którą wzrok nie sięga. Jak chcesz być bardzo dokładny, to możesz
    badać wycinek koła, ja bym jednak poprzestał na rysowaniu/skanowaniu
    grubszego odcinka/promienia i sprawieniu, by kierunek 'drgał', tzn. by
    krowa w kolejnych iteracjach losowo odchylała kierunek spojrzenia i
    omiatała nim jakiś obszar. Jest to zresztą podobne do działania gałki
    ocznej, która w rzeczywistości intensywnie się porusza, a dopiero mózg
    tworzy z tego wrażenie szczegółowego 'wglądu' w jakiś większy obszar
    przestrzeni (rzeczywisty obszar widzenia ostrego i szczegółowego przez
    oko jest bardzo mały).

    Takie rozwiązanie powinno być niekłopotliwe wydajnościowo, jak
    plansza Ci się robi duża, to wstawiasz na nią dużo obiektów
    przysłaniających, które ograniczą długość promieni (możesz też
    wstawić odgórne ograniczenia).

    Możesz też ograniczyć liczbę zapachów, tzn. zapach nie musi nieść
    informacji wróg/przyjaciel a jedynie wpływać na uwagę krowy - dokładne
    rozpoznanie już wzrokowe.

  • 46. Data: 2012-05-04 16:26:37
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    zażółcony <r...@c...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Możesz też ograniczyć liczbę zapachów, tzn. zapach nie musi nieść
    > informacji wróg/przyjaciel a jedynie wpływać na uwagę krowy - dokładne

    spox, na razie temat mnie przytloczyl (nie poszlo o ai tylko
    o to ze gierka jakos nie chce fajnie wygladac, musialbym
    sie zatrzymac myslec, myslec, poprawiac i liczyć że coś
    'zażre' (a to jest trudne, tymczasowe efekty są
    zniechecajace)) wroce do tematu jak nabiore energii

  • 47. Data: 2012-05-04 16:54:27
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-05-04 16:26, f...@N...gazeta.pl pisze:

> [...]
    > 'zażre' (a to jest trudne, tymczasowe efekty są
    > zniechecajace)) wroce do tematu jak nabiore energii

    słomiany zapał ?

  • 48. Data: 2012-05-04 19:02:48
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    zażółcony <r...@c...pl> napisał(a):

    > słomiany zapał ?

    Czasami na początku analizy wydaje się że problem jest prosty i
    nie będzie wymagał dużego nakładu pracy. Po głębszym zastanowieniu
    bywa że ręce opadają.

  • 49. Data: 2012-05-10 12:15:38
    Od: Jan Tryn <9...@a...onet.pl>

    > próbuję zrobić podstawowe 'scenariusze' typu 'coward', 'ataker',
    > 'straznik miejsca', 'ochroniarz postaci', 'zwodnik' (tj taki ktory
    > odsuwa sie i sklania by go gonic) (+inne, np 'stadnik' itd), jak
    > ktos ma pomysly na inne scenariusze to moze wymienic, chcialbym
    > zrobic tego jak najwiecej,

    wziąć darmową gierkę np. sauerbraten i napisać program, który będzie się
    rozglądał i chodził. Bardzo szybko dostaniesz optymalny sposob i wszystkie
    strategie.
    --
    ===