  • Data: 2014-03-29 10:41:33
    Temat: Re: [youtube] Potrącenie pieszego na przejściu
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2014-03-27 11:04, WS wrote:

    > Masz na mysli PoRD, Rozdzial 2 Ruch pieszych Art. 14.?
    >
    > Zabrania sie:
    > 1) wchodzenia na jezdnie:
    > a) bezposrednio przed jadacy pojazd, w tym równiez na przejsciu dla pieszych,
    > b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczajacej widocznosc drogi;

    Pytanie do Gotfryda bo wygląda na oblatanego w temacie.

    Zawsze twierdziłeś, że jakiekolwiek dodatkowe obowiązki i zakazy
    dotyczące innych nie zmieniają twojego pierwszeństwa - na przykład nie
    wolno wyprzedzać na skrzyżowaniach, nie wolno wyprzedzać samochodu z
    włączonym kierunkiem, nie wolno jechać pod prąd, ale jak skręcasz
    czerwonym peugotem w lewo i pierdolnie cie radiowóz popełniający
    wszystkie te wykroczenia (i trochę innych) to twoja wina a wszystko co
    miał obowiązek kierowca "przeciwnika" nie ma znaczenia - "jego obowiązki
    nie dają ci żadnych praw" - sytuacja dość częsta w naszym prawie - na
    przykład dla ustalenia pierwszeństwa nie ma znaczenia czy przeciwnik nie
    jedzie pod prąd, wyjeżdzanie autobusów z zatoczek itp.

    Dlaczego w tym przypadku ma być (jest?) inaczej? Pieszy niby ma zakaz
    wchodzenia bezpośrednio, kierowca niby ma zachować ostrożność, ale to są
    wszystko subiektywne określenia (sczególna ostrożność, bezpośrednio), i
    teoretycznie te obowiązki nie dają żadnych praw drugiej stronie - a jak
    już będzie bym na przejściu to na przejściu wprost z przepisu
    pierwszeństwo ma pieszy.

    Interesuje mnie ta różnica, że wygląda jakby tutaj jednak zakaz
    wchodzenia bezpośrednio przed pojazd jakieś "prawa" kierującemu dawał. I
    pytanie dlaczego w tym przypadku tak, a w innych nie?

    Shrek.