  • 21. Data: 2009-11-20 13:03:20
    Temat: xenon mala przetwornica
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Dla mnie wlasna konstrukcja ma taki plus nad gotowa z allegro, ze jest
    > okragla fi60mmx30mm i pasuje do obudowy z rury aluminiowej.

    a móglbys sie tym pochwalic?
    wlasnie chcialem pisac posta z pytaniem
    o male gabarytowo przetwornice do hid'ów

    wszystko do nurkowych celów, wiec sprawa sluszna ;-)
    wspólpracuje z producentem oswietlenia podwodnego
    na razie wszystko robi na ledach
    a mnie korci zeby mu zaproponowac palnik xenonowy
    i pokazac dzialajace klocki nadajace sie do tego.

    pzdr.

    mozesz pisac na prv

  • 22. Data: 2009-11-20 13:24:07
    Temat: Re: xenon zasilanie
    Od: "ArturVF500" <a...@o...pl>

    Użytkownik "dekoder" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
    Witam,
    może ktoś z kolegów postara mi się pomóc udzielając podpowiedzi ....
    otóż muszę w domu skorzystać z lamp xenonowych dokładnie tych
    samochodowych
    wiadomo palnik podłącza się do przetwornicy i dalej .... no właśnie
    muszę mieć 12-13,5V pobór prądu to jakieś 35-40W a natężenie ok.
    1,5-2A
    banalne i nic bardziej prostego jak kupić zmontować zasilacz - tylko
    jaki ??
    Transformator troidalny 40-60W + układ prostowniczy - zwykły mostek i
    kondensator
    czy też druga opcja to zasilacz impulsowy.

    nydyrydy; na start jak palnik jest zimny potrzebujesz co najmniej 10-12A;
    pozniej wystarczy 4

    pozdrawiam
    Artur

  • 23. Data: 2009-11-20 20:38:49
    Temat: Re: xenon mala przetwornica
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "qlphon" <q...@p...fm> wrote in message

> [...]
    > na razie wszystko robi na ledach
    > a mnie korci zeby mu zaproponowac palnik xenonowy
    > i pokazac dzialajace klocki nadajace sie do tego.

    Ja kupilem sobie gotowego HIDa do nurkowania
    i jestem z niego bardzo zadowolony. Pracuje tez
    dobrze poza woda i sluzy mi jako lampa do naprawy
    samochodu itp. :-)

    Lampa to 24W HID z akumulatorem Li-Ion:
    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2
    80389546453
    Jak chcesz sobie ja przerobic na taka aby miala reflektor
    i przetwornice na uchwycie w dloni a baterie na kablu
    w kieszeni to mozesz ja rozmontowac i uzyc jej komponenty
    do takiej przeróbki w stylu GROZA.

  • 24. Data: 2009-11-20 22:00:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Nov 2009 03:54:23 -0800 (PST), Marcin wrote:

    >W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
    >tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
    >samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
    >uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
    >wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
    >transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
    >szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.

    No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
    nie rwie :-)

    J.

  • 25. Data: 2009-11-20 22:35:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, November 20, 2009, 11:00:51 PM, you wrote:

    > No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
    > nie rwie :-)

    Jasne. Tylko, że zamiast 1 kV na warstwę masz ich 5 lub więcej. I
    izolacja może przebijać. Chcesz mieć nurka na sumieniu?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 26. Data: 2009-11-21 01:35:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "wnekus" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
    >
    > To zalatwia przetwornica, i ewentualnie zaplonnik.
    >
    > A do zasilania przetwornicy .. cos mozliwie zblizonego do samochodu,
    > czyli ~14V, z nietragicznymi tetnieniami.
    >
    > Mozna tanie trafo od halogenow, mostek i kondensator, mozna sprobowac
    > zasilacza od peceta.

    Drugie - jak najbardziej. Rozwiązanie pierwsze daje ci tak na początek
    około 17V DC - nie wiem czy przetwornica byłaby zadowolona.

    --
    Darek

  • 27. Data: 2009-11-21 01:38:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Marek Lewandowski napisał:

    > Ja bym wziął zwykły toroid, prostownik (nie żałuj, mostej porządny na
    > 15A minimum) i kawał kondensatora.
    > Powód: przy starcie lampy leci tam kop prądu do wytworzenia impulsu
    > zapłonowego. Jeśli nie masz problemu z wagą, to trafo nie zauważy
    > nawet takiego kopa, a przetwornica to loteria: może wykrywać zwarcie i
    > się resetować itp. Oczywiście, jak znajdziesz dobry zasilacz, to też
    > się nada, tylko po co komplikować sobuie życie?
    > BTW: poszukaj na allegro itp. zasilaczy do CB, nada się taki idealnie.

    Nie nadaje się wcale - nie ta moc! Jeśli już to coś od cięższego sprzętu
    radiowego - ale tu się koszty zaczynają, w takich zasilaczach płaci się
    albo za ich liniowość (czyli wielki żelazny transformator) albo za
    sztukę odkłócania zasilacza impulsowego. A skoro to tylko lampy to
    stosowanie zasilacza odkłóconego jak dla radia komunikacyjnego jest
    lekka przesadą - już Jarek rzucił propozycję - zasilacz od komputera,
    demobilowy można wręcz za darmo zdobyć.

    --
    Darek

  • 28. Data: 2009-11-21 01:45:16
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Marcin napisał:

> [...]
    > Pierwotne polaczone przez iskrownik 600V z kondensatorem 470nF. Nagle
    > rozladowanie takiego ladunku portafi dac kV na wyjsciu.

    Dokładniej - transformator zapłonowy robi jednocześnie za dławik
    przetwornicy impulsowej stabilizującej prąd lampy (bo tu się prąd a nie
    napięcie stabilizuje). Teoretycznie wystarczyłby dławik i klucz
    zwierający lampę - przy rozruchu lamp rtęciowych i jodometalicznych tak
    się to właśnie robi ale tam szpilka napięcia rozruchowego jest znacznie
    niższa. Te ciężkie kilowolty dla ksenona to jednak ciut dużo - strasznie
    trudno byłoby klucz zwierający zrobić, kosztowne - taniej dołożyć
    dławikowi drugie, krótkie uzwojenie i kopnąć w nie impuls.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2009-11-21 01:46:57
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Jasne. Tylko, że zamiast 1 kV na warstwę masz ich 5 lub więcej. I
    > izolacja może przebijać. Chcesz mieć nurka na sumieniu?

    Przebije wewnątrz metalowej rury jak mozna było przeczytać - dziury od
    razu nie wypali, prędzej się sfajczy i przestanie dawać napięcie. A póki
    dziury nie wypali to na zewnątrz takie przebicie nikogo nie porazi.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2009-11-21 01:51:35
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Waldemar Krzok napisał:

    > Lampy samochodowe mają moc 35W sztuka. Jakby nie liczyć, to masz
    > przynajmniej 3A mocy ciągłej. Przy zapłonie bierze chwilowo trochę
    > więcej. Trafo 60W + prostownik + kondensator >=22mF powinny wystarczeć.
    > Ale uważać, coby napięcie luzem nie przekraczało 14-14.5V. No i na
    > paluchy uważać. 27kV przy zapłonie robi ała i może zapewnić
    > eksperymentatorowi nagrodę Darwina.

    E, nie przesadzajmy - ubić nie ubije o ile lecąc łbem w coś nie walnie.
    Bo lata się ślicznie. A potem dwa dni do tyłu chodzi i kolędy śpiewa...
    Ech, wspomnienia!

    A z tym transformatorem to raz jeszcze przypomnę - użycie trafo na
    12Vrms na wyjściu prostownika da około 17V - nie wiem co na to
    przetwornica. Może parę zwojów odwinąć?

    --
    Darek