    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wzmacniacz r??nicowy - bzdury na wyj?ciu
    Date: Tue, 6 Sep 2016 01:46:22 +0000 (UTC)

    ww <w...@o...pl> wrote:
    > Witam. To pewnie problem na poziomie wczesnego przedszkola ale nie mam
    > ju? pomys??w. Buduje zasilacz wg starego projektu z Praktycznego
    > Elektronika (11,12 1996). Jest tam rezystor 0,47 (u mnie 0,22) i
    > klasyczny wzmacniacz:
    >
    > http://www.leon-instruments.pl/2013/09/wzmacniacz-ro
    znicowy.html

> [...]
    >
    > 1,25A = 272mV na rezystorze = 59mV wyj?cie
    > 1,6A = 351mV rezystor i 81mV wyj?cie
    > 0,31A = 69 rezystor i 1,1 wyj?cie !!!
    >
    > W ?adnym miejscu to nie pasuje do oczekiwanego
    > wzmocnienia 0,27.
    >
    > Testowa?em zar?wno chi?skie niby 1% rezystory jak i
    > r??ne 5%. Sprawdza?em wzmaczniacze LM358, TL084,
    > LM324, OPA2722. Zasilanie prawie symetryczne +12 -11.78.
    >
    > Montowa?em to ju? na gotowej p?ytce i na 2 prototypowych
    > (stykowej i lutowanej).
    >
    > Obci??eniem s? przer??ne ?ar?wki samochodowe i nie tylko.
    >
    > Wie kto? o co w tym chodzi ? Bo w teorii to takie

    Rozrzut opornikow daje dodatkowe napiecie na wejsciu. Przy
    1% opornikach maksymalny rozrzut mostka jest rzedu 4%.
    Jak masz ok 1.5V na wejsciu opampa to jest dodatkowy
    sygnal rzedu 60mv. Do tego dochodzi napiecie niezrownowazenia
    opampa, ale to zwykle kilka miliwolt, wiec malo w porownaniu
    z niedokladniscia dzielnika.

    Jesli uwzgeldnisz ze to dodatkowe napiecie wejsciowe daje
    przesuniecie zera to rachunek wyglada nastepujaco:

    (81-59)/(351 - 272) = 0.2784

    (59 - 1.1)/(272 - 69) = 0.2852

    czyli wzmocnienie rozni sie od nominalnego 0.27 o 3.1% przy
    wiekszym pradzie i o 5.6% przy mniejszym. Do tego przesuniecie
    zera o ok. 18mV. Przesuniecia zera moze sie zmieniac z pradem
    jesli pod obciazeniem spada napiecie wejsciowe. Powyzej
    liczac wzmocnienie pomijalem zmiane napiecia wejsciowego,
    ta zmiana i zwiazane z tyme przesuniecie zera moze tlumaczyc
    dlaczego w obu przedzialach wychodzi rozne wzmocnienie
    (choc roznica moze tez wynikac z bledow pomiaru).

    W sumie wyglada ze rozrzut elementow i bledy pomiaru tlumacza
    wynik. Jesli chcesz lepszy wynik to w szereg z jednym z
    opornikow dzielnika daj maly opor regulowany (rzedu 2-3%
    opornika). Umieszczajac ten dodatkowy opor w odpowiedniej
    galezi powinienes zredukowac przesuniecie zera. Tzn.
    wyregulowc uklad tak by przy zerowym pradzie na wyjsciu
    opampa bylo napiecie bliskie 0. Teoretycznie optymalne
    jest 0.27 napiecia niezrownowazenia opampa, bo to odpowiada
    idealnie zrownowazonemu dzielnikowi wejsciowemu.

    --
    Waldek Hebisch