    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wzmacniacz nieodwracający ograniczenie Uwyj.
    Date: Tue, 27 Jan 2009 15:14:53 +0100

    > Właśnie spróbowałem i chyba działa. Dioda obcina wyraźniej niż przedtem.
    > A dlaczego to nie jest najlepsze rozwiązanie?

    Bo wzmacniacz się nasyca przy obcięciu. Nic mu się nie stanie od tego,
    ale przy wyższych częstotliwościach to trochę może przeszkadzać. Poza
    tym, wzmocnienie wzmacniacza to tak naprawdę -(R2+R3)/R1. I może się
    okazać, że wzmacniacz się nasyci i nie wyrobi tych 5V na wyjściu,
    ograniczenie będzie niżej ;P... receptą na to jest zmniejszenie R3, ale
    wówczas, gdy zwiększysz prąd diody przy wyższym zasilaniu, co też może
    jej zaszkodzić ;)... Maksymalne napięcie na wyjściu wzmacniacza to od
    Vcc-1,5 do nawet Vcc (zależy od układu). Więc sobie policz jaki prąd
    popłynie przy maksymalnym zasilaniu, a z drugiej strony - przy jakim
    minimalnym zasilaniu układ zadziała. Pamiętaj, że obciążenie czymś tego
    układu zwiększy prąd płynący przez R3 i pogorszy sytuację! Tzn. będzie
    potrzebne wyższe napięcie na wyjściu wzmacniacza.
    Może się okazać, że w Twojej aplikacji to nie przeszkadza, ale jest to
    rozwiązanie "nieeleganckie", z tego względu, że jego
    działanie/niedziałanie zależy bardzo od zasilania i od obciążenia...

    > Tak już próbowałem obcina się jeszcze gorzej. W zasadzie wcale nie widać
    > obcięcia.

    Hmmm... a to dziwne... bo moim zdaniem ten sposób powinien być idealny
    ;)... co to znaczy "nie widać obcięcia"?? Dzieje się to zbyt łagodnie,
    czy napięcie przekracza 5V?? Możesz zapodać jaknajdokładniejszy schemat
    tego obwodu i jak podłączyłeś diodę??

    Pozdrawiam
    Konop