  • 11. Data: 2010-02-22 04:25:39
    Temat: Re: wytrzymałość na ścinanie
    Od: "p47" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    news:5065.0000054d.4b81f971@newsgate.onet.pl...

> [...]
    > dwie polokragle belki. Najdluzsze mialy na oko okolo 15 metrow...
    > Powyzszy opis jest moim, opartym o "obserwacje" drabin; taka drabinke
    > sobie
    > tez zrobilem tyle, ze krotsza, zaledwie 3 metrowa. Pare godzin zeszlo ale
    > trzyma sie dobrze. A jest sprawdzona bo wypasieni chlopcy wynosili po
    > niej 50
    > kg ciezary i wytrzymala:)
    > A ha, drewnianej drabiny nie nalezy malowac. Chyba po to aby zauwazyc ew.
    > pekniecia. I nie wolno pozostawiac na deszczu.
    > Na komiec gratulacje dla Tych, ktorzy mieli cierpliwosc doczytac to do

    Dziekuję (wszystkim!) za porady, a Tobie szczególnie za to "Młody"!! Nie
    zwracano się tak do mnie tak chyba od matury , czyli już blisko pół
    wieku...

    ;-))

    p47

  • 12. Data: 2010-02-22 07:21:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "AMX" <r...@b...cy> napisał w wiadomości

    > Tak rozumują konstruktorzy maszyn i tym podobnych
    > ustrojstw mechanicznych, którzy mają do czynienia z
    > metalami.
    >
    > Drewno ma tę (niemiłą) cechę, że wykazuje właściwości
    > reologiczne. Wprowadzenie sprężenia (bo ono zapewnia
    > tarcie) znika, kiedy drewno sobie popłynie.

    O rum nie pomyślałem.

    > Nie bardzo rozumiem, co chciałeś napisać.

    Na rozciąganie miało być, tylko słownik nie znał tego słowa.

  • 13. Data: 2010-02-22 11:19:30
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sun, 21 Feb 2010 19:18:37 -0800 (PST),
    JAM <j...@y...com> wrote:

    > Interesujace. Z twego wynika, ze domy zbudowane za pomoca gwozdzi
    > powinny sie rozleciec bo gwozdz trzyma jedynie tarcie wywolane
    > sprezeniem drewna przy jego wbijaniu.

    To drugie tak, to pierwsze nie. Rzeczywiście, gwóźdź
    trzyma się dzięki sile tarcia w drewnie. Siła docisku
    drewna do gwoździa z czasem spada a więc spada i siła
    tarcia. Jeśli spróbujesz wyciągnąć świeżo wbity gwóźdź
    to będziesz musiał włożyć spory wysiłek. Jeśli
    rozbierasz starą konstrukcję (jak to już inni pisali)
    niektóre gwoździe da się wręcz wyjmować palcami.

    Dwie rzeczy warto tu zauważyć. Pierwsza to skala
    czasu. Spadek docisku/tarcia nie następuje w 5 min
    tylko zachodzi w skali lat (nie umiem na szybko podać
    konkretnych danych). Druga, to to, że mówimy tu o dwu
    siłach tarcia, pierwsza która trzyma gwóźdź w miejscu i
    druga, która jest między elementami łączonymi.

    Różnica między tymi przypadkami staje się jasna, kiedy
    uświadomisz sobie, że wszystkie połączenia na gwoździe
    nie pracują na wyciąganie tylko na ścianie. Dwa
    elementy drewniane zbite gwoździem na początku będą
    pracowały na ścinanie dzięki sile tarcia drewna o
    drewno, gdyż docisk od gwoździa będzie wystarczająco
    duży. Kiedy docisk spadnie, elementy będą się trzymały
    ze względu na wytrzymałość na ścianie samego gwoździa.

    Natomiast sam gwóźdź nie wypadnie, gdyż siła ścinająca
    dociska go do pobocznicy otworu i to daje z powrotem
    siłę tarcia. (Chyba mało przejrzyście, potrzebny rysunek.)

    > Niektore drewniane domy w USA stoja tak cos okolo 100
    > lat i wszyscy tu uzywaja zwyklych gwozdzi :-(

    Niektóre konstrukcje drewniane stoją setki lat (stare
    drewniane kościółki) a nie użyto w nich ani jednego
    gwoździa, ergo gwoździe są dla ozdoby =:-)

    W tradycyjnym budownictwie drewnianym stosuje się wręby
    do przenoszenia ściskania oraz kołki do przenoszenia
    ścianania. Cała sztuka polegała na uniknięciu sił
    rozciągających w złączach bo tych nie bardzo daje
    przenieść.

    W kontekście tej dyskusji zwróć uwagę, że kołki
    drewniane w bardzo dobrym przybliżeniu odpowiadają
    metalowym sworzniom czasami używanym w konstrukcjach
    mechanicznych.

    Pozdrawiam

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 14. Data: 2010-02-23 00:21:02
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Dziekuję (wszystkim!) za porady, a Tobie szczególnie za to "Młody"!! Nie
    > zwracano się tak do mnie tak  chyba od matury , czyli już blisko pół
    > wieku...
    >
    > p47

    To cos podobnie jak ja. Tyle, ze ja juz jestem 'mlodym' emerytem. Wlasnie
    dostalem hamerykanska emeryture 170 dolarow miesiecznie...
    A z tym mlodym to bylo tak, ze na studiach (w Krakowie) starsi studenci a
    najczesciej zelazni mowili "stary"; to bylo takie slowo wytrych ulatwiajace
    nawiazywanie kontaktow, spoufalajace i modne. Teraz jak juz jestesmy starzy to
    na pohybel nieublaganemu zebowi czasu, ktory nas nadgryza, mowie czesto Mlody.
    Szczegolnie do mojego kolegi, zwariowanego architekta po PK. Jakos tak z
    rozpedu napisalem tuszac, ze sie o to nie obrazisz jako ze na innych grupach
    czytalem kiedys Twoje ciekawe listy z ktorymi sie utozsamialem.
    Pzdr
    Tornad

  • 15. Data: 2010-02-23 19:50:53
    Od: "p47" <k...@w...pl>

    > To cos podobnie jak ja. Tyle, ze ja juz jestem 'mlodym' emerytem. Wlasnie
    > dostalem hamerykanska emeryture 170 dolarow miesiecznie...

    To rozrzutni ci Amerykanie...:-)

> [...]
    > najczesciej zelazni mowili "stary"; to bylo takie slowo wytrych
    > ulatwiajace
    > nawiazywanie kontaktow, spoufalajace i modne.

    Fakt, tak się za czasów naszej młodosci mówiło. Obecnie to już, zdaje się,
    niemodne..
    No i za "starego": to bym się (teraz!!) obraził ;-)

    (...)

    >Jakos tak z
    > rozpedu napisalem tuszac, ze sie o to nie obrazisz jako ze na innych
    > grupach
    > czytalem kiedys Twoje ciekawe listy z ktorymi sie utozsamialem.

    W najmniejszym stopniu nie poczułem się obrażony,- przeciwnie, nawet było
    miło a przede wszystkim nieźle mnie to rozbawiło!

    p47

    PS A co do drabiny,- zdecydowałem, ze będzie pospaweana z profili stalowych.

  • 16. Data: 2010-02-24 00:26:41
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    p47 napisal:
    > Fakt, tak się za czasów naszej młodosci mówiło. Obecnie to już, zdaje się,
    > niemodne..
    > No i za "starego": to bym się (teraz!!) obraził ;-)

    http://martynkaa.wrzuta.pl/audio/2gDAYnwPSro/czerwon
    e_gitary_-_powiedz_stary_gdzies_ty_byl

    --
    Pozdrawiam,