    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: wysokie przysłony
    Date: Thu, 2 Jun 2011 12:31:21 -0700 (PDT)
    <4de7437d$0$2495$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@l...googlegroups.com>
    <1ed36bt8fstbc.m3a5nyw5qygj$.dlg@40tude.net> <is85n4$frb$1@news.onet.pl>
    <is8jod$22aq$1@newsread.aster.pl> <is8lrj$8il$1@inews.gazeta.pl>
    <is8muk$t3v$1@news.onet.pl>

    On 2 Jun., 21:05, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> wrote:

    > Nie podejmuję się tego dokładnie wyjaśnić - nie siedzę na tyle głęboko w
    > temacie. Faktem jest jednak że w wynikających z kryterium Rayleigha
    > wzorach na średnicę krążka nieostrości wywołanej dyfrakcją (staram się
    > znaleźć jakieś dobre tłumaczenie dla angielskiego terminu 'airy disk')
    > występują jedynie dwie zmienne - długosć fali światła i liczba przysłony
    > obiektywu - wygląda więc na to, że nie wpływa.
    >
    > --
    > Pozdrawiam!
    > Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

    ze wzrostem ogniskowej spada kat ugiecia , jest coraz mniejszy
    ( sinusoidalnie)
    a wiec kat ugiecia zalezy od ogniskowej , ale jednoczesnie zwiekszamy
    odleglosc od matrycy. Wielkosc liniowa rozproszenia ( plamka
    rozproszenia) na matrycy rosnie , co ma znaczenie dla
    rozdzielczosci i nie zalezy wiec od ogniskowej.

    pojecie krazka rozproszenia zostalo wprowadzone w celu ilosciowego
    ujecia zjawiska rozproszenia / nieostrosci.
    rozproszenie moze byc spowodowane :
    bledami optycznymi
    poruszeniem
    bledami ostrzenia lub innym polozeniem zrodkla swiatla niz w
    plaszczyznie ostrzenia
    dyfrakcja.
    inne ( mniej regularne jak np wzajemne odzialywanie na siebie swiatla
    odbitego od poszczegolnych pixeli , dyfuzja swiatla na plaszczyznie
    medium swiatloczukego itd)

    wielkosc tych rozproszen mozna ilosciowo ujac za pomoca krazka
    rozproszenia.
    w rzeczywistej fotografii wystepuja wszystkie te przyczyny . o ile
    fotografujemy przedmioty znajdujace sie w roznych odleglosciach to na
    jednej fotografi mamy wiele roznych rozproszen dla roznych elementow ,
    a wiec i wiele roznych krazkow rozproszenia w zaleznosci od polozenia
    fotografowanego przedmiotu.

    Krazek rozproszenia nalezy rozumiec jako kolo opisane na plamce
    rozproszenia poniejszone o wielkosc tej plamki.

    jezeli mamy zrodlo swiatla ktore w przypadku idealnego bezblednego
    odwzorowania mialoby wielkosc np 1 mm a w warunkach rzeczywistych np
    wskutek dyfrakcji plamka rozproszenia ma 1,2 mm to krazek
    rozproszenia bedzie mial srednice 1,2-1=0,2mm. A wiec jest to
    wielkosc rozproszenia dla hipotetycznej srednicy zrodla swiatla =0.

    i na dobranoc:
    na trabie gra Kazek
    na tenorze Bartek

    http://spherapan.vot.pl/091/091.html