    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: wycinanie napisów z gerbera
    Date: Tue, 21 Nov 2017 12:08:27 +0100

    W dniu 2017-11-20 o 19:10, Mario pisze:

    > Pracuję na Build:(2013-0707 BZR4022)-stable. Mam też wersję (2015 after
    > mar-04) 64 bity chyba jakaś rozwojowa, ale na niej nie pracuję, bo
    > między wersjami nastąpiła poważna zmiana. Nowy Kicad  wymaga aby
    > elementy w EeSchema miały podefiniowane typy footprintów. Wcześniej
    > footprinty przydzielało się w CvPcb takim edytorze pliku .net. Było to
    > dość wygodne.

    Jak czytałem instrukcje do KiCada to właśnie mi się nie podobało to
    przechodzenie przez ten etap (z opisu wyglądało, że obowiązkowe).
    Myślałem sobie - przecież to jest niesamowicie upierdliwe. Będę musiał
    mieć pod ręką listę stosowanych przez nas elementów i każdy będę musiał
    na niej wyszukać aby wiedzieć w jakim footprincie to stosujemy. A jak
    przez pomyłkę wybiorę nie taki footprint jak używamy to potem jak
    chłopaki dojdą do montażu to się okaże że element z szuflkadki nie
    pasuje do płytki. Szufladki z elementami mamy od zawsze opisywane tylko
    stosowanymi przez nas symbolami elementów, a nie zestawem
    symbol+footprint. Dotyczy zarówno szufladek do przechowywania elementów
    jak i szufladek w maszynie do półautomatycznego układania elementów na
    płytce.

    Jak (generalnie wyjątkowa sytuacja) decydujemy się stosować jakiś
    element w innym footprincie niż dotychczas to otrzymuje on osobny symbol.

    > Nie przeczę, że przydzielanie footprintu na etapie edycji
    > schematu też może być wygodne, ale jeśli przenoszę stare projekty do
    > Kicada z 2015 to wygląda na to, że będę musiał latać po schemacie i
    > ustalać wszystkie footprinty. Dochodzą jakieś problemy z tym, że przy
    > otwieraniu starego projektu program próbuje zastępować stare biblioteki
    > nowymi ale potyka się o różnice między małymi a dużymi literami.
    > Pewnie jak będę robił zupełnie nowy projekt to zacznę go od jakiejś
    > najnowszej wersji Kicada.

    Nie myślałem o używaniu wersji codziennych (conocnych) tylko tych
    stabilnych, choć wiem, że to nawet ponad rok opóźnienia w stosunku do
    aktualnego stanu projektu KiCad.
    Z tego co widzę, zmienili w stosunku do tego co opisane w
    dokumentacjach sposób przechowywania footprintów - każdy footprint to
    osobny plik, a biblioteka to katalog. Bardzo mi się to podoba bo mogę
    sobie błyskawicznie porządkować footprinty za pomocą FreeCommandera. Jak
    już będę wszystko miał po swojemu to będzie to mniej ważne, ale teraz,
    gdy jeszcze co rusz zmieniam koncepcję mojego porządku bardzo pomaga.

    Między wersją 4.0.6 a 4.0.7 dołożyli pliki dotyczące bibliotek symboli,
    które nie są w żaden sposób używane, ale wygląda z nich, że wkrótce
    biblioteki symboli też zostaną tak zmienione.
    P.G.