    Subject: Re: wielkość opony a prędkość
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: JDX <j...@o...pl>
    Date: Mon, 13 Apr 2020 10:00:01 +0200

    On 2020-04-13 07:04, Peter wrote:
    [...]
    > a jak z przeliczaniem spalania, bo mam zarejestrowane na
    > sprintmonitor.de i jeżeli będę podawał wskazania licznikowe to oznacza
    > że spalanie wzrośnie, tak?
    Zakładając, tak jak poprzednio, stałe obroty silnika, prędkość na
    większych będzie wynosiła 1,06 prędkości wskazywanej przez
    prędkościomierz (lub prędkości rzeczywistej na oryginalnych oponach).
    Wobec tego, jeśli energia (kinetyczna) samochodu na oryginalnych oponach
    wynosi m*v^2/2, to po zmianie opon będzie wynosiła m*(1,06*v)^2/2, czyli
    1,1236*m*v^2/2, czyli wzrośnie o około 12%. Jest rzeczą naturalną, że do
    uzyskania przez auto większej energii (kinetycznej) silnik musi
    wygenerować większą moc/energię i tym samym zużyć więcej paliwa. Więc
    spalanie wzrośnie. Ale o ile, to nie mam pojęcia.

    Co do w/w stronki to za bardzo nie rozumiem o co pytasz. Czy jest tam
    możliwość podania rozmiaru opon i oprogramowanie jakoś to uwzględnia? Bo
    jeśli nie, i jeśli będziesz podawał tylko prędkość z prędkościomierza
    (czyli de facto obroty silnika) to spalanie się nie zmieni. Chociaż
    rzeczywiste spalanie wzrośnie.