  • 11. Data: 2011-06-24 16:06:37
    Temat: Re: uśrednianie napięcia
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 24.06.2011 17:43, Andrzej pisze:

    > Użytkownik "Lelek@" <r...@i...iw> napisał w wiadomości

    > Ludzie!!
    > (a+b+c+d)/4=a/4+b/4+c/4+d/4=(a+b+c)/4+d/4
    > To się chyba nazywało w podstawówce przemienność mnożenia/dzielenia
    > względem dodawania.
    Czy możesz rozwinąć swoją myśl? Bo nie rozumiem kompletnie o co Ci chodzi...

    Michoo

  • 12. Data: 2011-06-24 16:17:48
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Właśnie wymyśliłeś filtr NOI (IIR):
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_o_niesko%C5%84czo
    nej_odpowiedzi_impulsowej

    O właśnie nie wiedziałem jak to nazwać :-) Dzięki.
    Zrobiłem jednak kroczące okienko z (3 starymi samplami + ADC) >> 2 po czym
    przemieszczam sample żeby najstarszy wypadał ale zjadło mi to dużo ramu, bo
    próbki dla 8 wejść razy trzy trzeba trzymać. Trudno się mówi.
    Ten IIR jest niestabilny przy nagłym śmieciu duzo dbiegającym od średniej
    oczekiwanej w czasie pomiarów. Zamiast niwelować zmiany to je wzmacnia
    poprzez rozciągnięcie w czasie.

  • 13. Data: 2011-06-24 17:03:19
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > W dniu 2011-06-24 01:38, Lelek@ pisze:

    > Właśnie wymyśliłeś filtr NOI (IIR):
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_o_niesko%C5%84czo
    nej_odpowiedzi_impulso
    > wej

    Filtry NOI mają to do siebie, że w pewnej sytuacji sygnał wyjściowy może
    nigdy nie wygasnąć, pomimo 0 na wejściu, stąd nazwa. W tym wypadku nie ma
    takiej możliwości.

  • 14. Data: 2011-06-24 17:22:01
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 06/24/2011 12:17 PM, Lelek@ wrote:

> [...]
    > średniej oczekiwanej w czasie pomiarów. Zamiast niwelować zmiany to je
    > wzmacnia poprzez rozciągnięcie w czasie.

    W takim zapisie ten filtr wygląda jak IIR, a IIR mogą być niestabilne.
    Jednak jak go rozpiszesz i weźmiesz pod uwagę skończoną rozdzielczość
    sygnału z ADC i arytmetyki stałoprzecinkowej, to się okaże że masz do
    czynienia z FIR ze współczynnikami 1/2,1/4,1/8, itd (do 1/2^(n-1), gdzie
    n jest liczbą bitów).
    Tak więc X = (X + ADC) / 2 zrealizowane w arytmetyce całkowitej albo
    stałoprzecinkowej implementuje w miarę prosty filtr FIR, o stabilność
    którego nie musisz się martwić. Charakterystykę możesz wykreślić
    dowolnym narzędziem do analizy filtrów, np. dostępnym w Octave.

    Inaczej sytuacja będzie wyglądać przy implementacji zmiennoprzecinkowej,
    ale na tym etapie przetwarzania nie bardzo widzę sens pakowania się w FP.

    pzdr.
    j.

  • 15. Data: 2011-06-24 18:50:56
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Czy możesz rozwinąć swoją myśl? Bo nie rozumiem kompletnie o co Ci
    > chodzi...

    Masz rację, trochę się zagalopowałem.
    Powinno być (dla 4 próbek przy dodawaniu kolejnej próbki do średniej):
    (((a+b)/2+c)/2+d)/2=a/8+b/8+c/4+d/2
    Stąd widac, że takie działanie nie ma sensu, gdyż wynik najbardziej zależy
    od ostatniej próbki.
    pozdrawiam,
    Andrzej

  • 16. Data: 2011-06-24 19:50:25
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Andrzej" <d...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > (((a+b)/2+c)/2+d)/2=a/8+b/8+c/4+d/2
    > Stąd widac, że takie działanie nie ma sensu, gdyż wynik najbardziej zależy

    oj czepiasz się nawiasu :-)