-
Data: 2011-03-31 14:44:05
Temat: Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Jakub Witkowski wrote:
> W dniu 2011-03-30 14:24, Cavallino pisze:
>> Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
>> wiadomości news:
>>
>>> Przy założeniu że sprawność silnika na wodór i paliwa ciekłe jest
>>> taka sama
>>> (a chyba jest),
>>
>> W sensie że ogniwo wodorowe ma tak niską sprawność jak silnik spalinowy?
>
> Ogniwo: około 50%, silnik który napędza 80%, straty pozostałe
> (sterowanie) dodatkowo
> kilka %, wynikowo mamy powiedzmy 35%. Niby lepiej niż spalina ale
> różnica nie powala.
Nnno, to się jeszcze trochę powinno dać poprawić w stosunku do
węglowodorów. Młoda technologia vs w pełni dojrzała i poznanwna.
> Dodatkowo straty przechowywaniu (wodór wycieka przez nawet przez
> metale).
Zwłaszcza przez metale :). Tak na prawdę różne plastyki są szczelniejsze
(w końcu same zawierają pełno wodorów, bodaj polietylen jest niezły) ale
nie zupełnie szczelne. Kłopot taki, że jeśli trzymać wodór ciekły to w tej
temperaturze wiele plastyków jest jak szkło -- niby (często znacznie)
większa wytrzymałość na obciążenia ale parszywa kruchość. Jeszcze
kilkanaście lat temu to właśnie to było gwoździem do trumny projektu
amerykańskiej rakiety X-33 -- kompozytowy zbiornik podczas testów był
pękł. Ale gdzieś ostatnio czytałem że się już ktoś chwalił że wyprodukował
zbiornik kompozytowy na ciekły wodór, zbiornik który działa. Tylko to może
być kompozyt bazujący na metalu a nie na jakimś tworzywie organicznym a
wtedy wodór będzie uciekał jak z metalowego.
> Nie wiem
> jak dużo dokładnie, ale to jest problem. Zatankujesz, wsiadasz za 2
> tygodnie
> i... nie jedzie :) Trzeba optymalizować masę butli tak aby minimalizować
> straty
> (za ciężka - niedobrze, za lekka - też niedobrze...)
>
Może wyjść, że będzie musiałobyć zasilanie hybrydowe -- część (nawet
większość) z wodoru a część z akumulatorów (żeby się dało do stacji
dojechać jak wyschnie)
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 31.03.11 14:49 Sebastian Kaliszewski
- 31.03.11 15:05 Kamil
- 31.03.11 15:31 niusy.pl
- 31.03.11 15:50 Cavallino
- 31.03.11 15:52 Cavallino
- 31.03.11 16:25 GUB
- 31.03.11 16:36 GUB
- 31.03.11 17:44 Karolek
- 31.03.11 17:46 Karolek
- 31.03.11 17:54 Karolek
- 31.03.11 17:57 Karolek
- 31.03.11 18:06 Karolek
- 31.03.11 17:58 Karolek
- 31.03.11 18:44 niusy.pl
- 31.03.11 18:49 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-08 Akumulator Hyundai
- 2024-11-08 Warszawa => Manager/Specialist e-commerce (B2C) <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-08 znaj podstawe
- 2024-11-08 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=