eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyuda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
  • Data: 2011-03-31 14:44:05
    Temat: Re: uda sie czy nie uda ? beda w unii cuda ?
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Jakub Witkowski wrote:
    > W dniu 2011-03-30 14:24, Cavallino pisze:
    >> Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w
    >> wiadomości news:
    >>
    >>> Przy założeniu że sprawność silnika na wodór i paliwa ciekłe jest
    >>> taka sama
    >>> (a chyba jest),
    >>
    >> W sensie że ogniwo wodorowe ma tak niską sprawność jak silnik spalinowy?
    >
    > Ogniwo: około 50%, silnik który napędza 80%, straty pozostałe
    > (sterowanie) dodatkowo
    > kilka %, wynikowo mamy powiedzmy 35%. Niby lepiej niż spalina ale
    > różnica nie powala.

    Nnno, to się jeszcze trochę powinno dać poprawić w stosunku do
    węglowodorów. Młoda technologia vs w pełni dojrzała i poznanwna.

    > Dodatkowo straty przechowywaniu (wodór wycieka przez nawet przez
    > metale).

    Zwłaszcza przez metale :). Tak na prawdę różne plastyki są szczelniejsze
    (w końcu same zawierają pełno wodorów, bodaj polietylen jest niezły) ale
    nie zupełnie szczelne. Kłopot taki, że jeśli trzymać wodór ciekły to w tej
    temperaturze wiele plastyków jest jak szkło -- niby (często znacznie)
    większa wytrzymałość na obciążenia ale parszywa kruchość. Jeszcze
    kilkanaście lat temu to właśnie to było gwoździem do trumny projektu
    amerykańskiej rakiety X-33 -- kompozytowy zbiornik podczas testów był
    pękł. Ale gdzieś ostatnio czytałem że się już ktoś chwalił że wyprodukował
    zbiornik kompozytowy na ciekły wodór, zbiornik który działa. Tylko to może
    być kompozyt bazujący na metalu a nie na jakimś tworzywie organicznym a
    wtedy wodór będzie uciekał jak z metalowego.

    > Nie wiem
    > jak dużo dokładnie, ale to jest problem. Zatankujesz, wsiadasz za 2
    > tygodnie
    > i... nie jedzie :) Trzeba optymalizować masę butli tak aby minimalizować
    > straty
    > (za ciężka - niedobrze, za lekka - też niedobrze...)
    >

    Może wyjść, że będzie musiałobyć zasilanie hybrydowe -- część (nawet
    większość) z wodoru a część z akumulatorów (żeby się dało do stacji
    dojechać jak wyschnie)

    pzdr
    \SK

    --
    "Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
    --
    http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: