    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: transformatory i oświetlenie cd.
    Date: Wed, 28 Oct 2009 14:48:08 +0100

    > Nie żebym się czepiał, ale pytanie o wzór na rezystancję przewodu lekko
    > dyskwalifikuje pytającego w takiej dyskusji ;-))).

    Weź się nie czepiaj, co? Wzór na rezystancję przewodu znam! W wersji
    "oryginalnej" - tzn. ro l / s .. kolega podał wzór "inżynierski" - w
    sensie z podstawionymi pewnymi wartościami... osobiście go nie znam, nie
    uczę się takich wzorów na pamięć... autor z resztą sam mówi, ze nie wie
    czy wzór jest poprawny, ale jego to nie dyskwalifikuje... mnie natomiast
    dyskwalifikuje fakt, że zapytał, czy wzór ten jest na dwużyłowy, czy
    nie??!!... no super...

    > Czyli 7 żarówek na 15-metrowym kablu będzie świecić tak samo jak jedna
    > na 2-metrowym? Kurde, to muszę u siebie w chacie wszystkie żarówki
    > powiesić na 100-metrowym ;-)))).

    Poczytałbyś całość, dobra?? Czy ja gdzieś napisałem, że 7żarówek / 15m =
    1 żarówce / 2m??!! Po prostu napisałem, że być może żarówki te nie są
    podłączone wszystkie na końcu przewodu, tylko jedna jest jest po 2m,
    dalszym odcinek kabla obciążony jest już sześcioma... później pięcioma
    żarówkami itp... może faktycznie lepiej by było napisać że jedna żarówka
    CO 5m, a nie NA 5m, ale chyba każdy by to zrozumiał... ale widać, bez
    rysunku Tobie tego nie wytłumaczę :/... no trudno, nie każdy musi takie
    skomplikowane rzeczy rozumieć.

    > Od czego lepszy?

    Ty na serio masz problemy z czytaniem, czy tylko udajesz?? Nie wiem,
    może Tobie czytnik wyświetla coś nie po kolei... u mnie moja wiadomość
    wygląda tak:

    > wyszło mi że jeżeli miałbyś tylko jedną lampkę na końcu przewodu
    (20W, 15m, 12V, 1,5mm2) spadek napięcia wynosił by 0,6V
    > Natomiast żeby zachować taki spadek napięcia (5%) dla wszystkich
    żarówek(dla uproszczenia przyjąłem że wszystkie są na samym końcu
    przewodu) to musiał byś zastosować przewód przynajmniej 10mm2!!

    No to to jest znaczące uproszczenie... jeśli ma 7 żarówek na 15m, to tak
    c.a. jedna żarówka na 2m!! Więc tak:
[...]

    Jest cytat i jest na niego odpowiedź... Ty sobie najpierw rozdzielasz
    jeden akapit pomiędzy zdaniami i cytujesz zdania wyrwane z kontekstu, a
    potem się głupio pytasz...
    Wynik lepszy tzn. nie potrzeba aż tak grubego kabla (10mm2) tylko
    zapewne mniej!!!!

    > Jak w większości instalacji ;-)))

    Brawo! Teraz zabłysnąłeś... Napisałem jedno zdanie, więc ciężko Ci je
    było rozbić tak, żeby straciły sens ;P... no super... W przeciwieństwie
    do Ciebie, to ja proponuję znacznie więcej rozwiązań (opisałem je w
    innym poście) - a nie tylko pogrubienie przewodów, zapłacanie mnóstwa
    kasy za kabel 10mm2 i tyle...
    Wiadomo, że nikt nie będzie robić slalomu, aby uzyskać jak najdłuższy
    kabel... tylko o ile w przypadku typowych instalacji elektrycznych
    topologia gwiazdy jest rzadko stosowana (mówię o podłączaniu na przykład
    gniazdek), o tyle w przypadku oświetlenia halogenowego się sprawdza (na
    wyjściu zasilacza)... Podobnie, może autor nie widzie różnicy w podłączeniu:
    230V - zasilacz - 15m kabla - żarówki
    oraz w podłączeniu:
    230V - 15m kabla - zasilacz - żarówki

    Bo gdyby to była instalacja 230V, nie byłoby w niej zasilacza, to by nie
    było różnicy. Widać, że autor wątku nie czuje różnicy pomiędzy zwykłą
    żarówką, a halogenem na 12V, dlatego mu to tłumaczę! No ale widzę, że Ty
    w sumie dawno pomyliłeś grupy pręgierz i elektronika... zamiast pomóc,
    wytłumaczyć, wolisz leczyć kompleksy...

    Pozdrawiam
    Konop