  • 21. Data: 2009-04-28 08:33:05
    Temat: Re: testy DAB+ we Wroclawiu
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@t...much.spam> napisał w wiadomości
    news:

    > Oczywiście modulacja nie musi być dekodowana hardware'owo. Są takie
    > odbiorniki radiowe, które w PCM zrzucają pasmo powiedzmy 10 MHz, a
    > detekcja AM, FM, SSB, QAM i co tam jeszcze chcesz jest wykonywana
    > programowo. Ale do tego potrzeba naprawdę szybkiego procka, bo cała ta
    > matematyka, która stoi np. za modulacją AM musi być non stop liczona przez
    > procek.

    No to da się programowo czy nie da?
    Bo nie wierzę, że procek, który da sobie radę z materiałem HD dla telewizji,
    gdzie też jest trochę zachodu nie da sobie rady z policzeniem czegoś tylko
    dla audio.

    Chociaż pytam głównie o dekodery stacjonarne, tam to chyba wszystko jest
    sprzętowo robione, więc procek nie musi być za mocny.

  • 22. Data: 2009-04-28 09:22:40
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Powiedzmy że chcesz zdjąć sygnał o paśmie 10MHz z nośnej powiedzmy 450
    > MHz (modulacja AM, sygnał zajmuje 445-455 MHz):
    >
    > mieszaczem przenosisz sygnał tak, żeby 445MHz dało 0Hz,

    coś chyba nie tak, jak 0Hz to już prąd stały, czyli brak sygnału.
    w obecnych odbiornikach mamy podwójną przemiane częstotliwości,
    pierwsza 10,7MHz, druga 455kHz, a nastepnie demodulator.
    Nie wiem jakie są rozwiązania przy odbiornikach cyfrowych,
    ale mysle że nie tak.
    za mojej edukacji nie było cyfrowego przekazu, z resztą nadal nie działa.

    wtedy cały
    > sygnał mieści się w zakresie 0-10MHz. Teraz dajesz na przetwornik A/C i
    > próbkujesz powiedzmy 20MHz, 16bit. W efekcie dostajesz sygnał w formacie
    > PCM, który teraz możesz obrabiać numerycznie, m.in. softwarowo
    > zaimplementować detekcję AM.

    te 10MHz to chyba za dużo, kanał tv analogowy zajmuje 8MHz.
    no i nie wiem czy nie lepiej modulacje częstotliwości zamiast
    amplitudy.

    pawell

  • 23. Data: 2009-04-28 09:27:00
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Z tego, że są różne nazwy jeszcze nic nie wynika.

    > To też nie ma nic do rzeczy. Przestrojonym radiem fm odbierzesz fonię
    > telewizyjną, a przestrojony telewizor zacznie odbierać RMF.

    ni tylko, np policje mozna słuchac

    pawell

  • 24. Data: 2009-04-28 09:33:45
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik VSS napisał:
    > przecież QAM64 to COFDM

    Chyba nie do końca. OFDM polega na tym, że dzieli się kanał na podnośne
    i w każdej przesyła jakby równolegle część informacji (z tym, że dzięki
    transformatom Fouriera przenosi się to z dziedziny częstotliwości w
    dziedzinę czasu). No a QAM64 to jakby zwykła modulacja
    amplitudowo-fazowa o 6 bitach (64 wartościach) na symbol. To, że obie
    bywają używane razem np. w sieciach 802.11 to jeszcze nie dowodzi, że to
    jest to samo. Co prawda można tak mówić, ale popełnia się wtedy skrót
    myślowy, który w szczególnych przypadkach może zostać źle zrozumiany.

    * Bartłomiej Zieliński http://zmitac.aei.polsl.pl/BZ/ *

  • 25. Data: 2009-04-28 10:53:04
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Software-defined_radio

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 26. Data: 2009-04-28 17:58:55
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Cavallino pisze:
> [...]
    > Bo nie wierzę, że procek, który da sobie radę z materiałem HD dla
    > telewizji, gdzie też jest trochę zachodu nie da sobie rady z policzeniem

    Procek dekodera HD może by wyrobił, ale część hardware'owa jest
    niedostosowana do Software-defined radio, dlatego, że detekcja
    prawdopodobnie następuje sprzętowo, a ja pisałem o detekcji programowej.

  • 27. Data: 2009-04-28 18:03:29
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    pawell32 pisze:

> [...]
    > ale mysle że nie tak.
    > za mojej edukacji nie było cyfrowego przekazu, z resztą nadal nie działa.

    Ależ zrób sobie i milion stopni przemiany, w teorii nie robi to żadnej
    różnicy. Możesz też w ogóle nie robić przemiany, tylko próbkować z
    częstotliwością 910MHz, wtedy PCM będzie przenosić sygnał 0 - 455MHz,
    który będziesz obrabiać programowo.

    > te 10MHz to chyba za dużo, kanał tv analogowy zajmuje 8MHz.

    A ja gdzieś coś mówiłem o telewizji? Ja tylko mówię o teoretycznych
    podstawach Software-defined radio. Kolega Verox już linka zapodał.

  • 28. Data: 2009-04-28 19:39:21
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > niedostosowana do Software-defined radio, dlatego, że detekcja
    > prawdopodobnie następuje sprzętowo, a ja pisałem o detekcji programowej.

    Rozumiem.
    Pytanie czy da się (choćby teoretycznie) wrzucić taki soft, żeby tą detekcję
    obsłużyć programowo?

  • 29. Data: 2009-04-28 19:42:59
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Cavallino pisze:

    > Rozumiem.
    > Pytanie czy da się (choćby teoretycznie) wrzucić taki soft, żeby tą
    > detekcję obsłużyć programowo?

    Nie, bo prawdopodobnie procek dostaje już sygnał "docelowy", który
    przeszedł przez wszystkie szczeble odbiornika radiowego.

    To jak w javascripcie nie masz dostępu do pakietów IP, którymi strona
    została przysłana. Ty już dostajesz gotowy HTML, na którym możesz sobie
    pracować, ale stos TCP/IP jest poza twoim dostępem.

  • 30. Data: 2009-04-29 08:54:54
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Nie.
    > Bo nie dać się może z wielu przyczyn, dlatego o nie pytam.

    Proszę, oto wyjaśnienie różnic w modulacjach:

    http://student.agh.edu.pl/~kuklinho/TTC/OFDM_6.doc

    --
    Pozdrawiam,

    yabba