  • 11. Data: 2009-04-27 18:01:30
    Temat: Re: testy DAB+ we Wroclawiu
    Od: Jerzy Pastusiak <p...@s...pam.szczecin.pl>

    witaj ,

    > I znowu testy, testy, testy........

    trudno sie dziwic , jezeli DAB zupelnie nie wypalilo
    w polsce

    jakosc DAB bywa czasem gorsza niz FM , ze wzgledu na
    marną korekcje bledow - co ma poprawic DAB+

    tym bardziej , ze Prawdziwy Meloman to slucha muzyki
    na komórce

  • 12. Data: 2009-04-27 18:21:57
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Cavallino wrote:

    > Nie.
    > Bo nie dać się może z wielu przyczyn, dlatego o nie pytam.

    Są dwie opcje - albo wiesz, jakie krasnoludki siedzą w radioodbiorniku i
    słowo *modulacja* jest dla Ciebie zrozumiałe albo nie, i cokolwiek
    więcej tu się napisze, będzie tylko marnowaniem czasu, energii ludzkiej
    i elektrycznej oraz zajmowaniem pasma w Internecie.

    M.

  • 13. Data: 2009-04-27 18:32:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]

    > Są dwie opcje - albo wiesz, jakie krasnoludki siedzą w radioodbiorniku i
    > słowo *modulacja* jest dla Ciebie zrozumiałe albo nie

    Ano nie.
    Ja jestem informatyk, dekoder dla mnie to taki specjalny rodzaj kompa,
    dlatego pytam czy potrzeba jest zmiana software czy hardware.
    Z odpowiedzi wnioskuję, że winny jest hardware, więc nic się programem
    nadrobić nie da.
    I ok, wiem co chciałem wiedzieć.

    Szkoda że nie szło tego napisać wprost, jednym słowem.

  • 14. Data: 2009-04-27 21:36:22
    Od: "VSS" <v...@v...pl>

    Mane wrote:
    > Jesli sie nie myle to dvb-t korzysta z modulacji 64QAM, dab z COFDM.

    przecież QAM64 to COFDM

    --
    VSS http://vss.pl

  • 15. Data: 2009-04-27 21:46:39
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > tym bardziej , ze Prawdziwy Meloman to slucha muzyki
    > na komórce

    Czasy sie zmienily. w tej chwili radio to takie urzadzenie do sluchania
    czegokolwiek w korku czy w kuchni przy gotowaniu rosolu. Stacje radiowe
    uzywaja takiej kompresji ze melomani juz dawno uciekli.
    w Londynie DAB sprawdza sie bardzo dobrze. Sygnal zanika praktyczie tylko w
    tunelach.... no i nie przeszkadzaja dziesiatki pirackich stacji radiowych.
    Nawet jest tam jedno polskie radio.

    c.

  • 16. Data: 2009-04-27 22:53:14
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    > Ja jestem informatyk, dekoder dla mnie to taki specjalny rodzaj kompa,

    No to powinieneś pomyśleć, że modulacja to taki format zapisu pliku. Jak
    program jest skompilowany tak, że danego formatu nie obsługuje to nic na
    to nie poradzisz.

    Oczywiście modulacja nie musi być dekodowana hardware'owo. Są takie
    odbiorniki radiowe, które w PCM zrzucają pasmo powiedzmy 10 MHz, a
    detekcja AM, FM, SSB, QAM i co tam jeszcze chcesz jest wykonywana
    programowo. Ale do tego potrzeba naprawdę szybkiego procka, bo cała ta
    matematyka, która stoi np. za modulacją AM musi być non stop liczona
    przez procek.

  • 17. Data: 2009-04-27 22:56:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Jerzy Pastusiak pisze:

    > nie , bo DAB to Digital Audio Broadcasting ,
    > a DVB-T to Digital Video Broadcasting .. Terrestrial

    Z tego, że są różne nazwy jeszcze nic nie wynika.

    > jest to zupelnie cos innego, tak jak radio fm i tv analogowa

    To też nie ma nic do rzeczy. Przestrojonym radiem fm odbierzesz fonię
    telewizyjną, a przestrojony telewizor zacznie odbierać RMF.

  • 18. Data: 2009-04-28 05:32:17
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > to nie poradzisz.
    >
    > Oczywiście modulacja nie musi być dekodowana hardware'owo.

    demodulacja, czyli zdjęcie sygnału z nośnej,
    i nie znam programowego sposobu.

> [...]
    > programowo. Ale do tego potrzeba naprawdę szybkiego procka, bo cała ta
    > matematyka, która stoi np. za modulacją AM musi być non stop liczona

    wszystko zależy od sposobu modulacji nośnej

    pawell

  • 19. Data: 2009-04-28 05:34:07
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Z tego, że są różne nazwy jeszcze nic nie wynika.

    > To też nie ma nic do rzeczy. Przestrojonym radiem fm odbierzesz fonię
    > telewizyjną, a przestrojony telewizor zacznie odbierać RMF.

    pewnie, bo radio na ukf-fie i fonia tv (analogowa) jest tak samo
    modulowana FM.

    pawell

  • 20. Data: 2009-04-28 07:20:05
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    pawell32 pisze:

    > demodulacja, czyli zdjęcie sygnału z nośnej,
    > i nie znam programowego sposobu.

    Powiedzmy że chcesz zdjąć sygnał o paśmie 10MHz z nośnej powiedzmy 450
    MHz (modulacja AM, sygnał zajmuje 445-455 MHz):

    mieszaczem przenosisz sygnał tak, żeby 445MHz dało 0Hz, wtedy cały
    sygnał mieści się w zakresie 0-10MHz. Teraz dajesz na przetwornik A/C i
    próbkujesz powiedzmy 20MHz, 16bit. W efekcie dostajesz sygnał w formacie
    PCM, który teraz możesz obrabiać numerycznie, m.in. softwarowo
    zaimplementować detekcję AM.