  • 81. Data: 2010-05-06 07:38:02
    Temat: Re: test gimnazjalny 2010
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Apr 2010 23:09:05 +0200, Mirek wrote:

    >I tak właśnie zaznaczyłem. Byłem jedyny w klasie, który to miał źle. I
    >nie pomogły tłumaczenia. Dla tego nie lubię testów.

    Kiepskich testow.

    Przez dlugie lata stawialem za wzor testy na PJ.
    Byly dosc trudne, bywaly podchwytliwe, czasem wymagaly szczegolowej
    wiedzy, czasem trzeba bylo uwaznie przeczytac pytanie - ale byly
    bardzo precyzyjne - nie bylo miejsc watpliwych.

    Obecne troche sie popsuly.

    J.

  • 82. Data: 2010-05-06 16:24:16
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Kiepskich testow.

    Pamiętam "pytanie" jednego belfra:
    -No to zadaj proszę jakieś mądre pytanie związane z tematem
    -...
    -Widzisz - tak to jest: najłatwiej jest odpowiadać, trudniej pytać a
    najtrudniej oceniać.

    No to wymyślili testy.

    Mirek.

  • 83. Data: 2010-05-06 17:20:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 06 May 2010 18:24:16 +0200, Mirek wrote:
> [...]
    >-...
    >-Widzisz - tak to jest: najłatwiej jest odpowiadać, trudniej pytać a

    Tylko ze testy musza byc inne niz te co podawalismy za przyklady.
    Nie moze byc tak ze sie egzaminowany zastanawia "ktory model przyjal
    ukladajacy".

    J.

  • 84. Data: 2010-05-07 10:55:06
    Od: "Qwinto" <q...@g...pl>

    "Fishman" <a...@m...pl> wrote in message news:hrcnhc$vpg$1@news.onet.pl...

    > Za moich czasów to jeszcze uczyli, żeby nie wlewać wody do kwasu, ale
    > widać standardy się zmieniają ;)

    Pamiętaj chemiku młody,
    Wlewaj zawsze kwas do wody...

    Qwinto

  • 85. Data: 2010-05-07 11:30:15
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 May 2010 12:55:06 +0200, Qwinto wrote:

    >Pamiętaj chemiku młody,
    >Wlewaj zawsze kwas do wody...

    Ale to dotyczylo siarkowego. Solny chyba nie jest taki zly.

    J.

  • 86. Data: 2010-05-08 16:07:50
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2010-05-07 12:55:06 +0200, "Qwinto" <q...@g...pl> said:

    > Pamiętaj chemiku młody,
    > Wlewaj zawsze kwas do wody...

    Oczywiście dotyczy tylko jednego z kwasów, o czym wierszyk już nie
    traktuje, a chemik czy to młody czy niemłody, już nie pomyśli.
    W przypadku HCl, nie ma to znaczenia.

    --
    DJ

  • 87. Data: 2010-05-09 09:02:14
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    J.F. pisze:
    > Podobnie nieudane pytanie testowe: "z rowni pochylej spuszczono
    > jednoczenie szescian, kule i walec. ktory przedmiot najszybciej
    > znajdzie sie na dole. Zalozyc brak tarcia".

    Najpierw sześcian, potem kula a na końcu walec - w końcu w takiej
    kolejności je ułożono ;)

    A poważnie - jeżeli nie podano dodatkowych szczegółów to taki opis
    odnosi się do 'typowego' doświadczenia fizycznego ze szkoły a wtedy
    układamy te bryły obok siebie tak by nie kolidowały, środami masy na
    prostej prostopadłej do wektora grawitacji i mierzymy moment
    przekroczenia przez środek masy prostej do niej równoległej.

    Czy takie 'uściślenie' jest tu rzeczywiście potrzebne, czy tylko
    pozornie komplikuje zadanie?

    Michoo

  • 88. Data: 2010-05-09 09:10:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 09 May 2010 11:02:14 +0200, Michoo wrote:

> [...]
    >A poważnie - jeżeli nie podano dodatkowych szczegółów [...]
    >Czy takie 'uściślenie' jest tu rzeczywiście potrzebne, czy tylko

    Nawet nie o to chodzi. W szkole ucza o momencie bezwladnosci bryl
    obracanych, i takim szkolnym przykladem jest wlasnie staczanie kuli z
    rowni, ktore zachodzi wolniej niz zsuwanie szescianu.

    Tylko maly niuans - bez tarcia kula czy walec beda sie tez zsuwac bez
    obracania. A z tarciem posuwistym to pewnie szescian bedzie
    wolniejszy.

    No i teraz o co zadajacemu pytanie chodzilo ?

    J.

  • 89. Data: 2010-05-09 10:41:44
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    J.F. pisze:

> [...]
    > obracania. A z tarciem posuwistym to pewnie szescian bedzie
    > wolniejszy.
    >
    > No i teraz o co zadajacemu pytanie chodzilo ?

    Skoro było wyraźnie zaznaczone, że bez tarcia to właśnie o to, że
    (środki masy) dotrą na dół jednocześnie, bo walec i kula się zsuwają a
    nie toczą.

    Michoo

  • 90. Data: 2010-05-09 14:11:09
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Tylko maly niuans - bez tarcia kula czy walec beda sie tez zsuwac bez
    > obracania. A z tarciem posuwistym to pewnie szescian bedzie

    Dokładnie. Jeżeli pominiemy tarcie to moment siły obracający kulę czy
    walec wynosi zero. Pierwsza zasada dynamiki w odniesieniu do ruchu
    obrotowego przekłada się na stwierdzenie że ciało na które nie działa
    żaden moment siły pozostaje w bezruchu względem dowolnej osi obrotu
    (pozostają mu jedynie trzy stopnie swobody ruchu prostoliniowego) lub
    wiruje ruchem obrotowym jednostajnym.
    Zatem bez tarcia sześcian, kula i walec będą się na równi pochyłej
    nachylonej do poziomu o kąt alfa poruszały z przyspieszeniem

    a = g*sin(alfa)

    > No i teraz o co zadajacemu pytanie chodzilo ?

    A żeby on to wiedział... Ot, pieprzenie żeby pieprzyć, stwarzanie
    pozorów mądrości przez używanie mądrych słów. A że sam używający nie
    bardzo je rozumie?

    --
    Darek