  • 31. Data: 2010-01-18 09:21:23
    Temat: Re: superheterodyna FM z MT 12/84
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"
    <_...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    news:hj17gt$b2g$1@news.dialog.net.pl...

    > posiadaczem Dany to zostałem dopiero w 82, ale tam też średnie
    > były. Chyba że chodzi o jakąś inną wersję.

    Ja mialem Dane chyba wczesniej, i srednie tam byly .. a moze nawet
    jeszcze sa - chyba mam w szufladzie :-)

    Dlugie i UKF to mi sie kojarzy jakis pozniejszy odbiornik, czy
    przypadkiem nie "Major" ?
    Wyglad militarny.
    Srednie faktycznie malo przydatne byly, chyba ze do sluchania
    Wolnej Europy.

    J.

  • 32. Data: 2010-01-18 09:23:20
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Tak więc jestem na razie ciekaw czy ten prostszy odbiornik
    > FM mógłby
    > pracować z inną głowicą.

    Przypomniałeś mi dawne czasy, kiedy jeszcze trochę bawiłem
    się elektroniką ;-). 25 lat temu, jeszcze w szkole średniej,
    zrobiłem tuner FM na bazie odbiornika Merkury HiFi i powiem
    Ci że działa do dziś. W zasadzie to wierna kopia toru FM,
    moje patenty to tylko zasilacz i przetwornica. Akurat wtedy
    była zmiana pasma UKF i nawet sam przestrajałem głowicę
    GFE-105 (bodajże...) i udało się ;-). W technikum było dużo
    przyrządów, więc człowiek jakoś dawał radę...
    Może nie zrażaj się trudnościami i spróbuj złożyć coś
    podobnego?

  • 33. Data: 2010-01-18 09:28:25
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Dokładnie to samo chciałem napisac :-)

    O, to witam w klubie ;-))). Wtedy wiertarka ze statywem (a
    nawet bez) była marzeniem, laminat, nawet jednostronny,
    obiektem westchnień i pożądania ;-). Że o elementach,
    jakichkolwiek, nie wspomnę ;-))). Był tylko zapał i chęć
    tworzenia czegoś. Zupełnie odwrotnie niż teraz ;-)))

  • 34. Data: 2010-01-18 09:31:10
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    > Z falami srednimi jest klopot ze rozpietosc czestotliwosci jest 3x.
    > Co daje wymog na rozpietosc pojemnosci [albo indukcyjnosci] 9x.
    > Owczesne warikapy takiej nie mialy.
    > No i nie wiem jak ze wspolbieznoscia wejscia i heterodyny - byc moze
    > wymagalo to innych charakterystyk kondensatorow.

    wspomniana BB113 miała w środku 3 diody po 250pF każda i do AM była
    idealna. Bywały dostępne jeszcze jakieś z czeskiej Tesli o podobnej
    pojemności ale pojedyncze, sprzedawane po dwie sztuki parowane.
    We wspominanym przez kogoś wcześniej tunerze AM z AudioVideo była
    właśnie BB113, o ile dobrze pamiętam, a prócz tego cztery worki cewek
    7x7 :-)

    Andrzej Kamieniecki

  • 35. Data: 2010-01-18 09:39:32
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    Andrzej Kamieniecki napisał(a):
    [ciap]
    > wspomniana BB113 miała w środku 3 diody po 250pF każda i do AM była
    > idealna. Bywały dostępne jeszcze jakieś z czeskiej Tesli o podobnej
    > pojemności ale pojedyncze, sprzedawane po dwie sztuki parowane.

    a w uzupełnieniu: google pokazują, że te czeskie sprzedają jako KB113
    ale na sztuki, nie po dwie. Pojemność mają podaną 13-280 pF.
    Oryginalne BB113 z Siemensa były potrójne. Heh, poza tym polskim radiem
    samochodowym sprzed lat jeszcze w starych odbiornikach pomiarowych
    Rohde&Schwarz są takie :-)

    Andrzej Kamieniecki

  • 36. Data: 2010-01-18 09:45:43
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    Robert_J napisał(a):
    [ciap]
    > Akurat wtedy była zmiana pasma UKF i nawet sam
    > przestrajałem głowicę GFE-105 (bodajże...) i udało się ;-).

    Dobrodziejstwo mieszkania pomiędzy Dzierżoniowem a wrocławskim bomisem
    na Skarbowców pozwalało zaopatrzyć się w gotowca :-) Po zamianach pasm,
    zamiast głowicy 105, produkowali potem zdaje się 112.

    Andrzej Kamieniecki

  • 37. Data: 2010-01-18 10:47:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > najprawdopodobniejszego scenariusza usłyszałbym najwyżej coś w stylu
    > pamiętnego, Balcerkowego: "a lekcje gówniarzu odrobiłeś?" i to byłaby cała
    > rozmowa :-)

    > No... to jest prawdopodobne. Najgorsze, że nawet nie udowodnię, bo raz, że
    > wszystkie elektrolity by trzeba z marszu wymienić, poza tym toto jeszcze w
    > OIRT pracowało, przestrajać by trzeba było, a tego już by mi się na pewno
    > nie chciało. NIc, jak będzie poddawał ojcowskie opowieści w wątpliwość,
    > zawsze się mogę spytać, czy lekcje już odrobił gówniarz jeden ;->

    Albo zrobić do kompletu mały nadajniczek FM na OIRT ;-)

    Do mojego pierwszego praktycznie użytecznego odbiornika (właśnie znalazłem,
    że 1971 = pierwszy rok emisji Lata z Radiem) domontowałem później (74..75)
    syrenę wyzwalaną przerwaniem cieniutkiego drucika (0,05mm). Miał to być
    alarm na "zieloną noc" na obozie wędrownym.
    W swój drucik misternie, cichaczem, po ciemku rozciągnięty między sąsiednimi
    łóżkami władowałem się oczywiście sam, gdy biegiem wracaliśmy z "akcji".
    P.G.

  • 38. Data: 2010-01-18 10:59:22
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    [ciap]
    > Srednie faktycznie malo przydatne byly, chyba ze do sluchania Wolnej
    > Europy.

    we Wrocławiu radio Solidarności Walczącej nadawało na UKFie. Mam gdzieś
    jeszcze kalendarz radia SW z 88 lub 89, i to drukowany prawdziwą farbą,
    nie tam jakąś pastą bhp z kisielem :-)

    Andrzej Kamieniecki

  • 39. Data: 2010-01-18 11:03:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej Kamieniecki"
    <_...@t...com.pl> napisał

    > wspomniana BB113 miała w środku 3 diody po 250pF każda i do AM
    > była idealna.

    To ze sa trzy niczego nie zmienia - iloraz sie nie powieksza.

    > We wspominanym przez kogoś wcześniej tunerze AM z AudioVideo była
    > właśnie BB113, o ile dobrze pamiętam, a prócz tego cztery worki
    > cewek 7x7 :-)

    Cztery worki, to pewnie 7 podzakresow fal krotkich :-)
    Ale kazdy z nich ma mniejsza rozpietosc, to nie ma problemu.

    J.

  • 40. Data: 2010-01-18 11:31:29
    Od: Andrzej Kamieniecki <_...@t...com.pl>

    J.F. napisał(a):
    [ciap]

    > To ze sa trzy niczego nie zmienia - iloraz sie nie powieksza.

    ale przecież on iloraz tajnym nie jest i każdy może sprawdzić ile
    wynosi. Nie no bez jaj, nie słyszałeś o BB113?
    To że 3 w jednym to po to, że im się z temperaturą tak samo dzieje.
    a zakres zmian pojemności to jak napisałem: kilkanaście pF do dwieście
    kilkadziesiąt pF. Tyle samo co w kręconych kilkusekcyjnych
    kondensatorach powietrznych. Popularne były na 380 pF, ale we
    wspominanej w tym wątku Danie, kondensator do przestrajania miał od
    kilkunastu do 250 pF zdaje się. Zresztą jak masz w szufladzie to rozkręć
    i sprawdź że tyle.

    Andrzej Kamieniecki