  • 1. Data: 2014-05-05 07:02:12
    Temat: sterowanie anodami w zegarze nixie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak się zastanawiam, czy może istnieje jakiś logiczny układ scalony, na
    którym można by sprzętowo zrealizować sterowanie lampami nixie przy
    multipleksowaniu, oszczędzając w ten sposób linie GPIO?
    Mam na myśli coś podobnego do rejestru przesuwającego, ale działającego
    w uproszczonej konfiguracji. Mamy tylko wejście zegarowe, na które
    cyklicznie jest podawany impuls. Po każdym impulsie zapala aktualnie
    ustawiony pin zostaje wyzerowany, a napięcie pojawia się na kolejnym.
    Gdy zgaśnie ostatni, zapala się pierwszy i tak w kółko.

    Czego powinienem szukać?

  • 2. Data: 2014-05-05 08:16:13
    Temat: Re: sterowanie anodami w zegarze nixie
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.05.2014 07:02, Atlantis pisze:
> [...]
    > ustawiony pin zostaje wyzerowany, a napięcie pojawia się na kolejnym.
    > Gdy zgaśnie ostatni, zapala się pierwszy i tak w kółko.

    Licznika pierścieniowego np. CD4017D, ale nie rezygnowałbym z linii
    reset, bo w razie zakłóceń nie będziesz miał jak zsynchronizować
    licznika z programem.

  • 3. Data: 2014-05-06 23:07:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 May 2014 07:02:12 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > multipleksowaniu, oszczędzając w ten sposób linie GPIO?
    > Mam na myśli coś podobnego do rejestru przesuwającego, ale działającego

    A moze potraktowac edukacyjnie i zrobic na jakims FPGA/CPLD kompletny
    sterownik ? :-)

    J.

  • 4. Data: 2014-05-15 10:15:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

> [...]
    > cyklicznie jest podawany impuls. Po każdym impulsie zapala aktualnie
    > ustawiony pin zostaje wyzerowany, a napięcie pojawia się na kolejnym.

    4017, 4022

    > Gdy zgaśnie ostatni, zapala się pierwszy i tak w kółko.

    Możesz podłączyć np. cztery wyjścia do układu, a piąte do resetu.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2014-05-15 19:50:20
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 05.05.2014 08:16, Zbych wrote:

    > Licznika pierścieniowego np. CD4017D,

    Albo można całym wyświetlaczem (w zasadzie dowolnie złożonym) sterować
    za pomocą połączonych szeregowo 74HC595 - z procesora będą potrzebne
    tylko 3 wyprowadzenia: SER, SCK i RCK.
    Na kilku 4017 to w zasadzie można zrobić cały zegar - potrzebny będzie
    tylko generator o okresie 1s lub 1 min. Można by w zasadzie pójść "po
    bandzie" i zrezygnować z jakichkolwiek driverów: nixie, które testowałem
    zapalają się gdzieś przy 85V, a gasną, gdy napięcie spadnie do 70V.
    Można by więc zrobić zasilacz 70V i do tego dodać układ na 4017 zasilany
    18V - powinno się udać.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2014-05-15 23:14:52
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 maja 2014 19:50:20 UTC+2 użytkownik Mirek napisał:

    > Albo można całym wyświetlaczem (w zasadzie dowolnie złożonym) sterować
    > za pomocą połączonych szeregowo 74HC595 - z procesora będą potrzebne
    > tylko 3 wyprowadzenia: SER, SCK i RCK.

    Jezusie, w dobie samochodów z prawieże autokierowcą, proponujesz wykonanie bryczki
    konnej na drewnianych kołach. Tyle, że orczyk z tytanu, a oś wraz z dyszlem ustawiana
    serwomotorem sterowanym z komputera. No przeginasz, normalnie przeginasz... :)