  • 381. Data: 2012-10-20 18:10:06
    Temat: Re: sortowanie
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 20 października 2012 16:02:27 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

    > Że piszesz tak, jakby ci płacili za reklamę produktów MS na grupach
    > dyskusyjnych. Ot, taki troll - trend setter.

    Hmm, albo tobie ktos placi (np. RedHat) za reklame programow linuksowych. Ale wiesz,
    ze takie rzucanie "jestes platnym trollem" to bucerka?

    RW

  • 382. Data: 2012-10-20 18:19:00
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 20 października 2012 16:02:27 UTC+1 użytkownik slawek napisał:
    > Excel jest względnie ok, ale... zdziwisz się... poza Excel'em są jeszcze
    > inne programy, a świat nie kończy się na fakturowaniu i zliczaniu "ile było
    > dni roboczych."

    Uzycia Excela tez sie na tym nie koncza. Moi traderzy maja caly system wyceny ryzyka
    ktory "chodzi" spod Excela: gada do bazy danych, czyta feedy z Reutersa/Bloomberga,
    robi symulacje Monte Carlo, interpretuje swoj Domain Specific Language do wyceny
    produktow strukturyzowanych, produkuje raporty i rozsyla je emailem. Excel robi za
    GUI i maszynke do ad-hoc obliczen typu "wycen ten kawalek ta funkcja, tamten tamta, a
    potem dodaj do siebie w komorce obok". I wcale nie wszystko jest pisane jako addin w
    C++, kupe fajnych rzeczy mozna zrobic w Excel VBA (tak, wiem ze nikt nie lubi VBA,
    ale robi to co ma robic i zarabia sie na nim $$$).

    RW

  • 383. Data: 2012-10-20 18:21:42
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 20 października 2012 14:36:50 UTC+1 użytkownik PK napisał:
    > Poza tym oczywiście kupienie i korzystanie z Matlaba jest
    > rozwiązaniem wielokrotnie tańszym i nieporównywalnie szybszym oraz
    > wygodniejszym niż pisanie czegoś od zera (nawet z wykorzystaniem
    > darmowych narzędzi i języków). Właśnie dlatego Matlab jest tak
    > bardzo popularny (czy to w przemyśle, finansach czy R&D).

    Anno Domini 2012 nawet bank w City bedzie sie ociagal przed kupieniem programu
    ktorego jedna licencja kosztuje kilkaset funtow, chyba ze absolutnie musza. Austerity
    etc.

    > A Octave, którego wspomniałeś, jest softem niezmiernie złym w
    > pratycznym wykorzystywaniu. Za to doskonale sprawdza się w edukacji.

    Heh, ja go uzywam w pracy, bo wiem ze Matlaba mi na pewno nie kupia :) Nie jest taki
    zly do prototypizacji, ale wykresy so do chrzanu.

    RW

  • 384. Data: 2012-10-20 18:53:50
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "PK" <P...@n...com> napisał w wiadomości grup
    ..
    > W kwestii rysowania wykresów owszem - możliwości są zbliżone do
    > Gnuplota. Tyle że Matlab to jednak "trochę" więcej niż soft do rysowania
    > wykresów.

    Oczywiście. Zwłaszcza z toolboxami. Choć bez toolboxów to Octave depcze mu
    po piętach. (Swoją drogą, to rozwój Matlaba jest zygzaczkiem - wystarczy
    zobaczyć OOP w Matlabie - pierwsze podejście było mizerne, obecnie jest
    lepiej... ale mało kto używa.)

    I właśnie czasem więcej oznacza mniej: więcej megabajtów, więcej
    instalowania vs. mniej problemów, łatwa dostępność, mała (zerowa) cena.

    > Nie wiem czy ktoś przejmował się pracą z pendrive w sofcie za kilka
    > kilka tysięcy USD, który kupuje się głównie na stacje robocze i klastry.

    Skoro nie wiesz, to się nie wypowiadaj.

    > Za to istnieją takie bonusy jak Matlab Cloud i Matlab Mobile.

    A... i po co mi to? Zastanów się - po co?

    Owszem, jeżeli np. pojawi się darmowy Matlab, mieszczący się na pendrive,
    nie wymagający instalacji... zaraz zaraz... czy tak nie działa Octave?

    Co z mobilnością? Czy nie jest tak, że można uruchomić Octave w przeglądarce
    WWW? Czyli - na każdym sensownym smartfonie, tablecie itd.?

    > Poza tym oczywiście kupienie i korzystanie z Matlaba jest
    > rozwiązaniem wielokrotnie tańszym i nieporównywalnie szybszym oraz

    Pieprzysz. Zupełnie jakbyś to sprzedawał. Wyluzuj. Już mi kupili. I -
    szczerze mówiąc - Octave sprawuje się lepiej - nie ma problemów gdy są
    problemy np. siecią.

    > wygodniejszym niż pisanie czegoś od zera (nawet z wykorzystaniem
    > darmowych narzędzi i języków). Właśnie dlatego Matlab jest tak

    Dziecko drogie - ale są takie rzeczy, które się po prostu fajnie pisze od
    zera. Choćby po to, aby trzymać na dystans takie mendy, co chcą dostać swoją
    działkę z tytułu licencji i takich tam. Przy tym owo "zero" to raczej nie
    poziom trzepania heksów czy dziurkowania szydłem taśmy dalekopisowej (i tak
    kiedyś bywało), tylko już jakiś język, biblioteki, wcześniej napisane
    moduły. (Swoją drogą, nijak nie mogę znaleźć MOL dla PDE dla Matlaba, a
    swój, który napisałem, chyba ciągle nie chodzi jak trzeba, zapomniałem o
    nim.)

    > bardzo popularny (czy to w przemyśle, finansach czy R&D).

    La la la la. No jest. Bo jest. I zawsze mówię, że Matlab to industry
    standard i świetny dupochron. A poza tym kompletnie chybiona składnia,
    dziwaczne kropkokomendy, nawyki z Fortranu, brak dyscypliny i kobyła jakich
    mało. Ale w 90% to samo jest w Octave. I w 80% w Scilabie. Oraz - niestety -
    Matlab i obliczenia symboliczne to porażka. Błeeeee...

    Kobylastość Matlaba to m.i. fakt, że jeżeli np. ty masz Super-Duper-Kuper
    toolbox - a chcesz dać source code (ten z .m) kumplowi na drugim końcu
    świata... i kumpel też ma Matlaba (no bo przecież popularny jest) - to nagle
    wychodzi, że kumpel ma Duper-Super-Duper toolbox, ale tego twojego nie. I po
    prostu to se nie uruchomi. A jeszcze gdy twój .m jest napisany pod release
    pierdut, to twój kumpel z dajmy na to byłego RFN ma release pierdut-1 (bo
    firma uważa, że zakup sprzed 3 lat jeszcze się nie zamortyzował). I też jest
    nieco głupio.

    To ja za przeproszeniem wolę Fortran. Zresztą - porównaj sobie np. otwarcie,
    zapis i zamknięcie pliku w Matlabie i w Fortranie - są jakieś bardzo duże
    różnice?

    > A Octave, którego wspomniałeś, jest softem niezmiernie złym w
    > pratycznym wykorzystywaniu. Za to doskonale sprawdza się w edukacji.

    Bo? Rozwiń. Dowiemy się czegoś ciekawego.

    > Och ależ da się (zarówno w osi X jak Y, różne dodatnie i ujemne, czyli
    > to samo co w Gnuplocie).

    Jak? Gdzie ta opcja w MS Office? Dodali już w wersji 2012? Serio pytam, bo
    latami (od 1.0) szukałem - i przyznam, gdzieś koło wersji 2007 dałem sobie
    spokój.

    I złośliwie zapytam - da się do Office zaimportować SVG? Oczywiście do MS
    Office, a nie do LibreOffice. Da się? Da się?

    (Symetryczne, dla miłośników LibreOffice - da się napisać wzorek równie
    łatwo jak w Latex+AMS? Da się? Da się?)

    (I supersymetrycznie dla miłośników TEX - da się mieć sprawdzanie pisowni od
    razu w czasie pisania? ok, ci z GUST może napiszą że tak, złe pytanie!)

    > Nie wiem także co to znaczy "słitaśne". Jeśli chodzi Ci o atrakcyjność
    > wizualną, to jest ona wymagana (od prac licencjackich po publikacje
    > w Nature). Jeśli naukowiec nie umie tego zrobić sam, to edytor robi

    Nie przypominam sobie, aby kiedykolwiek komukolwiek jakikolwiek recenzent
    napisał, że ma brzydkie rysunki bo czarno-białe czy "nieatrakcyjne
    wizualnie". No, ale ja nie piszę o żurnalach z modą damską - tylko
    naukowych.

    A z atrakcyjnością jest jak z kobietami: jedni lubią takie z kilogramem
    szminki i tapetą na twarzy, innym wystarcza naturalny wygląd i trochę rozumu
    w głowie. Każdą lubimy za co innego.

  • 385. Data: 2012-10-20 19:08:46
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:4babd9eb-4996-41da-9506-223df04074de@go
    oglegroups.com...
    > Hmm, albo tobie ktos placi (np. RedHat) za reklame programow linuksowych.
    > Ale wiesz, ze takie rzucanie "jestes platnym trollem" to bucerka?

    Dlaczego? Bo ty tak uważasz?

    A ja widzę, że PK nic a nic nie pisze o <<sortowaniu>> - jakby nie było
    taki jest topic - ale zawsze wrzuca "Excel jest the best" - gdy tylko może.

    Jeżeli to nie jest "płatny troll" - to przynajmniej miłośnik Excel-a.
    (Diskajmer - Excel jest dość fajny, ale np. nie da się mieć w nim tylu
    wierszy w arkuszu ilu jest Polek i Polaków razem.)

    Ja nie piszę nic o tym, że RedHat (pokaż gdzie niby to pisałem?).

    Więc jak rozumiem - Romuś - albo kierownictwo kazało się ci rozmnożyć - i
    jesteś naraz PK i Roman W...

    ... albo przydzielono jednego forumowego trolla więcej, aby ratować
    kolegę...

    ... albo sam nie wiem co.

    Żartowałem.

    Jednak musisz się zgodzić, że do rysowania wykresów do publikacji w
    żurnalach naukowych Excel nadaje się mniej więcej tak, jak kurs mechaniki
    kwantowej do szkolenia menagerów supermarketów. Głupio trochę, że MS nie
    zrobił "scientific-plug-in for Excel and Word" - ale trudno - ich strata.
    Jak potrzebuję ładnego wykresu to sobie sam piszę - to tylko jakieś 500
    LOC - a mam to co chcę. Oś X, oś Y, punkty, rozmiar papieru, może być API,
    może być PostScript. Luzik. Obojętnie - Fortran, C, awk.

  • 386. Data: 2012-10-20 19:12:22
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:41105a6f-fa8d-4aeb-8ac4-6e6238c6b917@go
    oglegroups.com...
    > Uzycia Excela tez sie na tym nie koncza.

    Oczywiście. Choć w pewnym momencie to już nie jest Excel - a raczej VBA
    gadający do Excel'a.

  • 387. Data: 2012-10-20 19:20:23
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 20 października 2012 17:53:51 UTC+1 użytkownik slawek napisał:

> [...]
    > napisał, że ma brzydkie rysunki bo czarno-białe czy "nieatrakcyjne
    > wizualnie". No, ale ja nie piszę o żurnalach z modą damską - tylko

    Jak zrobisz brzydkie, to raczej nie pojda na okladke Phys. Rev. Lett. albo Nature.

    RW

  • 388. Data: 2012-10-20 19:38:32
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:a06baa7c-b684-4ac4-be42-74de94c901c1@go
    oglegroups.com...
    > To jest totalna bzdura. Gnuplot nadaje sie do szybkiego podgladu danych,
    > ale zeby dostac z niego cos co sie nadaje do publikacji, trzeba sie zdrowo
    > nameczyc. To juz nawet Excel jest lepszy (dopoki mowimy o 2D), nie mowiac
    > o Matlabie.

    Namęczyć to się trzeba, gdy np. wykres zrobiony w Matlabem w PostScipt-cie
    trzeba modyfikować bez Matlaba, bo np. jest literówka lub opis osi drukuje
    się do góry nogami.

    A trzeba szybko, bo redakcja wymaga odpowiedzi w 48 godzin, jest się gdzieś
    gdzie nie mają niczego (ok, Excel jest ale po flamandzku, Matlaba nie ma,
    lub nie ma w tej wersji).

  • 389. Data: 2012-10-20 21:13:44
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-20, slawek <s...@h...pl> wrote:
    > A ja widzę, że PK nic a nic nie pisze o <<sortowaniu>> - jakby nie było
    > taki jest topic - ale zawsze wrzuca "Excel jest the best" - gdy tylko może.

    Chyba odrobinę wybiórczo czytasz wątek. Albo nie umiesz czytać. Albo
    masz problemy jakiejś innej natury.

    > Ja nie piszę nic o tym, że RedHat (pokaż gdzie niby to pisałem?).

    Myślę, że trop jest niezły. Zresztą nie tylko RedHat płaci za promocję.
    Tak samo robi zaplecze prawie każdej dystrybucji (z Ubuntu na czele),
    a także najbardziej popularnego softu (np. OpenOffice).

    Z kolei MS naprawdę nie musi robić takich akcji przy Excelu, bo ten
    program jest standardem w firmach, które generują zdecydowaną większość
    przychodu. Niekomercyjny użytkownik nie jest dla tej firmy tak bardzo
    istotny (w związku z czym chętnie rozdają za darmo lub prawie darmo
    swoje oprogramowanie z ograniczoną licencją).

    > Więc jak rozumiem - Romuś - albo kierownictwo kazało się ci rozmnożyć - i
    > jesteś naraz PK i Roman W...

    Po prostu AFAIK "Romuś" też pracuje i zarabia w finansach, więc zwraca
    uwagę na trochę inne aspekty. W szczególności w pewnym wieku wyrasta
    się w końcu z "Windows VS Linux" i tym podobnych bzdetów.

> [...]
    > LOC - a mam to co chcę. Oś X, oś Y, punkty, rozmiar papieru, może być API,
    > może być PostScript. Luzik. Obojętnie - Fortran, C, awk.

    Jeśli masz tyle czasu, to możesz sobie pisać. Ale w wielu sytuacjach
    takiego komfortu nie ma. I naprawdę nie każdy ma pisanie wszystkiego
    w TeX (w szczególności na rzeźbienie prezentacji w Beamerze).
    W czasie kiedy Ty polerujesz swój wykres: ustawiasz rozmiary, kolory,
    czcionki i grubość ticków, ktoś inny musi zrobić całą analizę i
    przygotować kilka slajdów prezentacji. Dla takich osób bezcenna jest
    możliwość stworzenia schludnego wykresu w 2 minuty, a nie 2 godziny.

    pozdrawiam,
    PK

  • 390. Data: 2012-10-20 21:23:04
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-10-20, slawek <s...@h...pl> wrote:
    > Oczywiście. Choć w pewnym momencie to już nie jest Excel - a raczej VBA
    > gadający do Excel'a.

    Ale co to obchodzi użytkownika? Ma Excela: znajomy interfejs, dobrą
    ergonomię, pełną kompatybilność. A za tym interfejsem może być po
    prostu cokolwiek, bo MS zadbał o duże możliwości integracji.

    Dla Ciebie Excel to jakieś komórki i działania. Dla mnie Excel to
    bardzo wygodny mechanizm łączenia z bazą Oracle i świetna integracja
    z Visual Studio. Nieporównywalnie łatwiej jest napisać plugin do
    MS Office (złego, płatnego, zamkniętego itp) niż do OpenOffice.
    Polecam zastanowić się nad tym "paradoksem".

    Działa to także w drugą stronę. Wiele firmy robiących specjalistyczne
    oprogramowanie (głównie do szeroko pojętych symulacji) korzysta z Excela
    jako in/out czy wręcz całego GUI. Korzystają wszyscy, a najbardziej
    użytkownik (prawie na pewno nie programista, zazwyczaj
    ekonomista/przyrodnik/inżynier). Użytkownik, o k?órym niektórzy zdają
    się zapominać...

    pozdrawiam,
    PK