  • 21. Data: 2017-11-20 11:36:40
    Temat: Re: softstart dla zasilaczy impulsowych ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >ms) prąd rzędu nawet kilku A. Co dla 10 szt. może dać kilkadziesiąt
    >A.

    >No i tu jest kłopot - obawiam się o triak - może nie wytrzymać tego
    >impulsu. Używam BT139B - on ma co prawda "non-repetitive peak onstate
    >current" aż 155A, ale jakoś temu parametrowi nie ufam :)

    >Zastanawiam się więc, jak ograniczyć ten impuls.
    >W tej chwili listwa jest załączana triakiem "w zerze", co daje
    >jedynie łagodniejsze narastanie tego impulsu, bo bez tego pik jest
    >bardzo szybko narastający, co pewnie jest jeszcze gorzej.

    A nie wystarcza to wlaczanie w zerze ? jesli sa tam kondensatory
    powiedzy 22uF, razem 220uF, to mi wychodzi 22A przez kilka ms.
    Jednorazowo, wiec triak powinien to przezyc, oczywiscie taki
    odpowiednich parametrow.
    A jak 10uF, to tylko 10A wyjdzie.

    Alternatywnie - opornik ograniczajacy, dlawik, termistor NTC.
    Opornik mozna zwierac przekaznikiem ... lub drugim triakiem.

    Albo w ogole dac przekaznik i sie nie przejmowac :-)

    >A gdyby tak spróbować włączać z "softstartem" PWM ?
    >Ponieważ ten impuls jest krótszy niż jedna połówka 230V, to musiałoby
    >się to odbywać w zakresie tej jednej połówki przebiegu zasilania.

    IMO - z jakims dlawikiem w szeregu moglbys to wlaczac pod koniec
    polokresu.
    troche sie czas wydluzy i prad spadnie.

    J.

  • 22. Data: 2017-11-20 11:50:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup

    >Pomysł może i dobry, ale nie w tym przypadku.
    >Opisałem to w postaci uproszczonej. Zabawa polega na tym, że tak
    >naprawdę układ już jest rozbudowany, ponieważ do załączenia jest dużo
    >takich listew po 10 zasilaczy.

    >I te listwy są załączane właśnie sekwencyjnie wg. twojej koncepcji -
    >ale załączanie każdego gniazdka w tej listwie osobno już odpada, bo
    >by tego było za dużo. Dlatego muszą one być pogrupowane po 10.

    A moze jednak te listwy przerobic na sekwencyjne ?
    triak zalacza pierwsze urzadzenie, napiecie wyjsciowe z gniazdka
    wyzwala drugi triak, ktory zalacza drugie gniazdo itp.
    Ewentualnie jakis uklad cyfrowy/stado 555, ktore jednym wejsciem
    wlaczy triaki sekwencyjnie ...

    Tego nawet nie musi byc duzo, podzielic nawet na 2 grupy i juz jest
    zysk.

    Hm ... zalaczac polowe w ujemnym polokresie a druga w dodatnim ?
    Komplikacja ukladowa chyba podobna jak przy innych rozwiazaniach ...

    Bo alternatywnie ... autotransformator z silnikiem krokowym :-)

    J.

  • 23. Data: 2017-11-20 11:53:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    W dniu 18.11.2017 o 21:09, Piotr Wyderski pisze:
> [...]

    Zarowka sie kiepsko nadaje - na zimno ma mala rezystancje.

    >Sterowanie przekaźnikiem nie jest problemem, jest tam MCU który
    >steruje większą ilością takich "listew 10-gniazdkowych" i on może to
    >realizować.

    >Ale zastosowałem triaki właśnie po to, żeby wyeliminować przekaźniki.
    >Dla większej trwałości. I teraz dodawanie przekaźnika trochę kłóci
    >się z logiką tego rozwiązania, bo równie dobrze można zastąpić triaki
    >przekaźnikami i po sprawie chyba...

    Mozesz to polaczyc z triakami.
    Najpierw jeden zasila przez opornik, potem drugi bezposrednio.

    J.

  • 24. Data: 2017-11-20 15:09:32
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Pomys? mo?e i dobry, ale nie w tym przypadku.
    > Opisa?em to w postaci uproszczonej. Zabawa polega na tym, ?e tak
    > naprawd? uk?ad ju? jest rozbudowany, poniewa? do za??czenia jest du?o
    > takich listew po 10 zasilaczy.
    >
    > I te listwy s? za??czane w?a?nie sekwencyjnie wg. twojej koncepcji - ale
    > za??czanie ka?dego gniazdka w tej listwie osobno ju? odpada, bo by tego
    > by?o za du?o. Dlatego musz? one by? pogrupowane po 10.

    W takiej sytuacji nie wiem czego sie boisz. W zasilaczach masz
    kondensatory ktore trzeba naladowac. Jak rozumiem chcesz/musisz
    to zrobic w ciagu jednego okresu (czy polokresu). Wlaczony triak
    spokojnie moze przewodzic duzy prad, ograniczeniem jest cieplo.
    Przy pradzie rzedu 50A datasheet daje maksymaly spadek napiecia
    na triaku rzedu 2.2V. Przy ladowaniu srednie napiecie jest
    rzedu 150V, czyli mniej niz 2% energii wydzieli sie na triaku.
    Przy w miare krotkich impulsach energia jest ograniczona pojemnoscia
    cieplna i datasheet twierdzi ze ta pojemnosc jest wystarczajaco
    duza. Dla impulsu 5ms (czas od zera do szczytu) datasheet
    podaje krotkookresowy opor cieply ponizej 0.2 K/W. 50A*2.2V
    daje 110W mocy chwilowej, czyli podgrzanie rzedu 22K. Wychodzi
    ze masz duzy margines. Nie widze powodu do niewiary -- podobny
    problem pojawia sie przy wlaczaniu zarowek i gdyby datasheet klamal
    to rozne sciemniacze by masowo padaly.

    Jesli da sie element ktory np. ograniczy prad do polowy to
    na tym elemencie odlozy sie polowa napiecia, czyli ten element
    musi wtedy przejac 25 razy wieksza energie niz triak.
    Stosujac mosfeta ktorego podal Piotr jestes wtedy na granicy
    czy troche poza granica SOA. Watpie w istnienie mosfetow
    ktore by ograniczyly istotnie prad i daly wiekszy margines
    niz triak.

    Wlaczanie nie w zerze jest marnym pomyslem, wtedy impuls pradu
    jest gorszy, krotszy ale ma duzo wieksza amplitude. Cewka
    troche by ograniczyla prad ale nie wiem czy warto sie
    pchac w problemy z przepieciami po to by nieco powiekszyc
    juz obecnie spory margines bezpieczenstwa dla pradu.

    Prad trzeba by ograniczyc gdybys mial szybki bezpiecznik
    przed twoim urzadzeniem, ale jak rozumiem to nie jest
    problemem.

    --
    Waldek Hebisch

  • 25. Data: 2017-11-21 10:29:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-11-20 o 15:09, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

> [...]
    > ze masz duzy margines. Nie widze powodu do niewiary -- podobny
    > problem pojawia sie przy wlaczaniu zarowek i gdyby datasheet klamal

    Licząc inaczej: całka Joule'a dla tego triaka wynosi 120 A^2s,
    zakładając prąd 50A przez 10ms mieścisz się w limicie ze sporym zapasem.
    Prąd większy raczej nie będzie, bo te 50A wpompowałby ze 100J w
    kondensatory przetwornic, a one raczej nie mają pojemności, aby
    pomieścić aż tyle. Jeśli różne sposoby liczenia dają ten sam wynik,
    możesz spać spokojnie :-)

    P.P.

  • 26. Data: 2017-11-21 11:33:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-18 o 17:17, sundayman pisze:
> [...]
    > łagodniejsze narastanie tego impulsu, bo bez tego pik jest bardzo szybko
    > narastający, co pewnie jest jeszcze gorzej.
    I to powinno wystarczyć.

    > A gdyby tak spróbować włączać z "softstartem" PWM ?
    > Ponieważ ten impuls jest krótszy niż jedna połówka 230V, to musiałoby
    > się to odbywać w zakresie tej jednej połówki przebiegu zasilania.

    Nie, powiem Ci jak to robią inni, w falownikach gdzie też jest bateria
    kondesatorów,
    tak do 20kw mocy układ startowy to opornik i przekaźnik, tak jest 90%
    falowników które naprawiałem zrobionych, te większej mocy mają sterowany
    prostownik tyrystorowo diodowy. Więc jak się obawiasz to daj wspólny
    jeden ukłąd na wszystkie listwy z opornikiem ograniczającym udar na te
    około 100A do niego jakiś przekaźnik na 20A
    i to powinno Ci wystarczyć.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 27. Data: 2017-11-22 04:18:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeden ukłąd na wszystkie listwy z opornikiem ograniczającym udar na te
    > około 100A do niego jakiś przekaźnik na 20A

    Wspólnie na wszystkie nie można, bo one są załączane sekwencyjnie.
    Więc jak już część z nich jest dołączona a trzeba dołączyć kolejną, to
    takie rozwiązanie się nie sprawdzi. Musiałby być rezystor do każdej
    listwy, co już mniej mi się podobuje, jeżeli miałbym tam dać przekaźnik.
    Chyba, że jak ktoś wspomniał - też triakiem.

    Sprawdzałem w działaniu ile tego naprawdę jest;

    Udar ma max. 15A.
    Prąd "nominalny" rzędu 0.5A

    triak to bezproblemowo włącza, nic się nie dzieje.
    Czyli wygląda na to, że właściwie nic mógłbym nie robić.

    Ale mając jakieś "stałe" ograniczenie do powiedzmy do kilku amperów ,
    na przykład jakimś takim ogranicznikiem jak proponował Piotr, pewnie
    czułbym się lepiej.

    Da się to zrobić dla np. 5A ?

  • 28. Data: 2017-11-22 19:47:34
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 22.11.2017 o 04:18, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Ale mając jakieś "stałe" ograniczenie do powiedzmy do kilku amperów ,
    > na przykład jakimś takim ogranicznikiem jak proponował Piotr, pewnie

    No ale ktoś wątpił w bezpieczeństwo opornika. Wyobraź sobie tranzystor,
    który ma ograniczyć do 5A prąd. Pomnóż to raz wartość amplitudowa
    napięcia lub załóż zwarcie na wyjściu. Iloczyny się robią duże, bardzo
    duże. Poza tym taki MOSFET nie będzie zbyt odporny np. na zakłócenia
    surge 2kV na zasilaniu. To naprawdę niczego nie polepsza, tylko
    komplikuje układ, zwiększa ceną , zwiększa zawodność.

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 29. Data: 2017-11-23 00:11:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Nov 2017 19:47:34 +0100, EdiM napisał(a):

    > No ale ktoś wątpił w bezpieczeństwo opornika.

    Oporniki moga byc z grubego drutu, a triak ma cienkie :-(

    > Wyobraź sobie tranzystor, który ma ograniczyć do 5A prąd.

    Moglby miec mniej, jesli moc urzadzen ponizej 100W lacznie.

    > Pomnóż to raz wartość amplitudowa
    > napięcia lub załóż zwarcie na wyjściu. Iloczyny się robią duże, bardzo
    > duże.

    I tak i nie. 1.5kW, ale tylko przez pare ms.
    A nawet jeszcze inaczej - powiedzmy tych 10 kondensatorow po 22uF
    gromadzi ~10J. Tyle samo trzeba wytracic w przypadku ladowania ze
    stalego napiecia.
    Czy to duzo ... triak to jakos wytrzymuje, bo tez musi tyle wytracic
    :-)

    > Poza tym taki MOSFET nie będzie zbyt odporny np. na zakłócenia
    > surge 2kV na zasilaniu. To naprawdę niczego nie polepsza, tylko
    > komplikuje układ, zwiększa ceną , zwiększa zawodność.

    Az tak wielka ta komplikacja nie jest, a zawodnosc ... trudno ocenic -
    zmniejsza czy zwieksza.

    J.

  • 30. Data: 2017-11-23 14:36:54
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > stalego napiecia.
    > Czy to duzo ... triak to jakos wytrzymuje, bo tez musi tyle wytracic

    Wlasnie ze nie -- przy wlaczaniu w zerze triak ma lzej. Obecnie
    prad jest ograniczany przez pojemnosc i tempo narastania napiecia,
    tak ze mala czesc energii idzie na triak. Jak sie da omowe
    ograniczenie to ono musi przejac rzedu polowy energii, znacznie
    wiecej niz triak.

    --
    Waldek Hebisch