  • 11. Data: 2023-02-22 11:11:45
    Temat: Re: soft start zasilacza
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-02-21 o 21:19, Mirek pisze:

    > Takie cuś w szereg powinno pomóc:
    >
    > https://www.tme.eu/pl/details/b57153s0100m000/termis
    tory-ntc-ochronne/epcos/

    > Nie wiem czy akurat 10omów - jakie tam masz moce, a zwłaszcza jakie
    > kondensatory w zasilaczu?

    Jeszcze w czasach zwykłych żarówek powkładałem sobie we wszystkie
    żyrandole NTC chyba 120 om.
    Rezystancja NTC spada gwałtownie przy pewnej temperaturze. Jak NTC ma te
    same gabaryty to aby miał tę samą temperaturę to musi się w nim
    wydzielić ta sama moc. Dlatego zakładam, że w czasie pracy rezystancja
    NTC 10 om będzie taka sama jak rezystancja NTC 120 om a redukcja prądu
    uderzeniowego będzie zdecydowanie większa dla 120 om.
    P.G.

  • 12. Data: 2023-02-22 12:30:34
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 21 lutego 2023 o 20:38:52 UTC+1 ToMasz napisał(a):

    > czy jest jakiś prosty sposób, aby ograniczyć nagły pobór prądu przez
    > zasilacz? myślałem o tym żeby go na stałe podłączyć do 230v przez bardzo
    > mały kondenstator albo duży opornik. ale boję się ze dostanie na tyle
    > dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na
    > godzinę.

    Hmm, a jaki dokładnie miałby być powód takiego migania?
    Zainteresowało mnie, bo w pensjonacie na feriach w łazience przy
    WYŁĄCZONYM włączniku był stroboskop - LEDówka migała tak co 5-10s.
    Ale potrafiła tak przez całą noc - więc raczej nie z tego powodu, że gdzieś
    tam był naładowany kondensator, a raczej z tego powodu, że włącznik
    rozłączał neutralny, a nie fazę.
    Ale to tak zgaduję.

    Ostatnio może pisałem, ale napiszę jeszcze raz - jak robiłem "lampę jakiej świat nie
    widział"
    to robiłem ją z dwóch identycznych LEDówek - ale różniły się tym, że jedna po
    wyłączeniu gasła
    całkowicie niemal natychmiast, a druga jeszcze przez ładną minutę dawała pewną
    poświatę.
    I pamiętam, że to było nawet jeszcze wtedy, gdy były wkręcone w plafoniery - jak było
    ciemno w korytarzu to było wyraźnie widać różnicę.
    Okazało się, że w jednej z nich zdechł rezystor rozładowujący kondensator na wyjściu
    prostownika.
    Po wymianie - nie miałem 500k, dałem 1M - gaszenie niemal natychmiastowe - ale
    rzeczywiście jak
    się przyjrzeć, ok. 2 razy dłużej trwa niż w tej z rezystorem 500k.

  • 13. Data: 2023-02-22 13:58:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Hmm, a jaki dokładnie miałby być powód takiego migania?
    > Zainteresowało mnie, bo w pensjonacie na feriach w łazience przy
    > WYŁĄCZONYM włączniku był stroboskop - LEDówka migała tak co 5-10s.
    Zapewne w wyłączniku było podświetlenie na neonówce i to wystarczy żeby
    led-a podłączona pod taki wyłącznik mrugała.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2023-02-22 14:12:33
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 22 lutego 2023 o 13:58:40 UTC+1 Janusz napisał(a):
    > Zapewne w wyłączniku było podświetlenie na neonówce i to wystarczy żeby
    > led-a podłączona pod taki wyłącznik mrugała.

    A racja, było.
    Hmmm, to jak to jest razem popodłączane?
    Bo jak się zapalało światło w łazience, to ta neonówka w wyłączniku gasła.
    No i pozostałe wyłączniki też miały te neonówki (szczególnie ciekawym sposobem
    użycia było ich zamontowanie w układzie "wyłącznika hotelowego" na schodkach
    między pokojem a sypialnym strychem), a nic więcej nie mrugało.
    Na strychu była chyba jeszcze świetlówka kompaktowa, być może na dole też.

  • 15. Data: 2023-02-22 14:20:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Feb 2023 13:58:33 +0100, Janusz wrote:
    > Zapewne w wyłączniku było podświetlenie na neonówce i to wystarczy żeby
    > led-a podłączona pod taki wyłącznik mrugała.

    Jeszcze jest sprzezenie pojemnosciowe, i jak np kabel fazowy od puszki
    schodzi do włacznika i wraca, to jakas pojemnosc miedzy drutami jest.

    J.

  • 16. Data: 2023-02-22 14:40:14
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 21 Feb 2023 21:43:06 +0100, użytkownik ToMasz napisał:

    > Zasilacz LiteOn, 12V 4A, za nim paski led. Moc pasków około 20W, więc
    > dużo mniej niż moc maksymalna zasilacza. raz na parę lat muszę wymieniać
    > przełącznik. Przy czym jest to jeden z kilkudziesięciu zasilaczy które
    > wykorzystuję, i tylko ten robi takie numery, a wymiana jest kłopotliwa.
    > lepiej schematu nie narysuję.

    Oj... Popraw się. Ten wyłącznik to jest między zasilaczem a siecią czy
    między zasilaczem a paskami LED?

    --
    Jacek

  • 17. Data: 2023-02-22 16:05:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > A racja, było.
    > Hmmm, to jak to jest razem popodłączane?
    Prosto :)

    > Bo jak się zapalało światło w łazience, to ta neonówka w wyłączniku gasła.
    Bo jest równolegle do wyłącznika.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2023-02-22 16:51:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Feb 2023 21:43:06 +0100, ToMasz wrote:

> [...]
    > przełącznik. Przy czym jest to jeden z kilkudziesięciu zasilaczy które
    > wykorzystuję, i tylko ten robi takie numery, a wymiana jest kłopotliwa.

    A ciezki? Moze w srodku jakies dławiki?

    Dalbym rezystor szeregowy 22 lub 47 ohm, dosc duzej mocy.
    W czasie pracy wydzieli sie na nim 0.2W (0.5W), czyli niewiele,
    ale prąd udarowy ograniczy do 10A (5 A).
    Duza moc, aby te 10A wytrzymal.
    Ewentualnie jakis "inrush" ntc termistor 50-100 ohm, ograniczy
    bardziej, a potem sie podgrzeje i będą mniejsze straty, a nawet zimny
    nie powienien wplynąc powaznie na prace zasilacza.

    Zamocowac trzeba jakos sensownie, zeby bylo chlodzenie i nie bylo
    poĹźaru.

> [...]
    > trafia zasilacz, ale tam jest:
    > 230v -> czujnik ruchu-> zasilacz -> diody
    > Czujnik ruchu podaje 230v na zasilacz, więc ma pierdylion załączeń na
    > dobę. Czujnik klepie przekaźnikiem. moc ledów - 9 watów. Gotowe moduły 3
    > diody rezystor i zenerka. Pierwszy zasilacz był jakiś wtyczkowy,
    > maleńki, W tym pierwszym zasilaczu padło coś co jest na "wejściu" 230v -
    > albo jakiś wielki rezystor, dławik , albo dioda - nie pamiętam już.
    > wymieniłem ten element - wytrzymał tydzień. wymieniłem zasilacz, na
    > zapas taki większy 12v 4A - wytrzymał pół roku.

    Fajnie by bylo wiedziec, co wymieniłes - moze wlasnie taki
    ogranicznik.

    W sumie - zasilacz z przetwornicą powinien miec ograniczony maksymalny
    prąd pracy, i takie 50W to jest drobiazg po stronie 230V.
    Zostaje ładowanie kondensatora po mostku - to moze duze udary
    produkować.

    Jakbys chcial zmieniac koncepcje - najlepiej byloby sterowac
    przetwornica. Wtedy jakis malenki prąd wymagany.

    Te zasilacze czesto mają sprzezenie zwrotne przez transoptor -
    dolutowac rĂłwnolegle drugi, jak go otworzysz, to przetwornica sie
    zamknie. Potrzebnych z 10mA ...

    Ale trzeba najpierw rozebrac obudowe, a to moze byc duze wyzwanie,
    albo poszukac zasilacza ze sterowaniem ...

    J.