  • 11. Data: 2018-07-30 19:30:17
    Temat: Re: silnik krokowy czy 3 fazowy?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:b9945208-4dba-464f-b63f-939b11037bb3@go
    oglegroups.com...
    >Najplynniejszy ruch zapewni silnik od wycieraczek samochodowych.
    >Ma juz wbudowana przekladnie i ok obrotu na sekunde za nia. Najgorsza
    >prace zrobila fabryka.
    >Do tego enkoder.
    >Za enkoder moze robic sam silnik bo mozna zliczac przesuwanie sie
    >nabiegunnikow przed jakims czujnikiem, np. odbiciowym umieszczonym
    >wewnatrz silnika.

    ale my chcemy znacznie dokladniej.

    >Pobor pradu tych co mialem bez obciazenia od ok. 0,6A. Inne zalety.
    >Niska cena od 10 zl na zlomie.
    >Latwosc sterowania predkoscia obrotowa przez PWM przy zachowaniu
    >duzego momentu obrotowego.
    >Cicha praca. Niskie napiecie zasilania. Latwosc przerobienia na
    >serwo.

    No, ciekawe jak wyjdzie w wersji teleskop.
    Plynnie, czy skokami do przodu ...

    J.

  • 12. Data: 2018-07-30 19:39:13
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-07-30 o 19:30, J.F. pisze:

    > ale my chcemy znacznie dokladniej.
    Ale ile? Jaki kąt na impuls?

    Robert

  • 13. Data: 2018-07-30 19:58:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    JF jak zwykle pisze zeby pisac. Ten model tak ma.

  • 14. Data: 2018-07-30 20:03:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Ale ile? Jaki kąt na impuls?

    Tam sie chwala rozdzielczoscia teleskopu 0.55 sekundy łuku.

    nawet zakladajac ze w tych wycieraczkach jest przekladnia 1:100, to
    nam wychodzi ok 1 minuty - 1/21600 czesc obrotu.

    Ale jakby tak jeszcze dodatkowa przekladnia 1:10 ... i moze troche
    obnizyc wymagania.

    Jeszcze kwestia do czego to ma byc - dlugie fotografie nieba, czy
    tylko wygoda w ogladaniu np Saturna.

    A takie ustabilizowanie silnika do ok 100 obr/dobe, majac enkoder o np
    10 impulsow na obrot i w efekcie impuls co minute, to mi sie wydaje
    niemozliwe :-)

    Tzn tak, zeby przez te minute sie obracal ze stala predkoscia :-)

    A tak w ogole to sie przez lata robilo w miare prosto - silnik
    synchroniczny z sieci zasilany i stosowna przekladnia - taka jak w
    zegarku :)

    J.

  • 15. Data: 2018-07-30 20:28:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W silniku jest 7-9 nabiegunnikow. Do tego jak sobie wyobrazasz teoretyku gawedziarzu
    polaczenie dowolnego silnika z teleskopem? Praktyk by polaczyl przekladnia bo
    najprosciej.

  • 16. Data: 2018-07-30 20:50:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >W silniku jest 7-9 nabiegunnikow.

    Nadal za malo.

    >Do tego jak sobie wyobrazasz teoretyku gawedziarzu polaczenie
    >dowolnego silnika z teleskopem? Praktyk by polaczyl przekladnia bo
    >najprosciej.

    Praktyk mechanik, bo praktyk elektronik to woli direct drive :-)

    http://www.astrosurf.com/cavadore/technical/Directdr
    ives/

    I tak wracamy do problemu suwmiarki - ile kosztuje taki enkoder :-)

    Ile on powyzej napisal - 63mln pozycji na obrot ?
    pasuje do tych 0.02 src sec, tylko ... zakladajac obwod enkodera
    630mm,
    wymagamy rozpoznanie zmiany o 0.01 um.

    Jakos chyba tak sie Multitoyo chwalil, ale jak to uzyskali to jestem
    ciekaw - bo to nie jest precyzja mikroskopowa, tylko wielokrotnie
    lepsza...

    A ten "discue grave 20um" ... jak rozumiem cos o rozstawie 20um ...
    tylko jak dokladnie moga takie znaczniki co 20um zrobic - tzn zeby one
    byly precyzyjnie co 20.00um

    No coz, wspolczesny dysk twardy, nawet zakladajac ze ma tylko 500GB na
    jednej powierzchni, co nam daje z grubsza 1300 bitow /um^2 ... to tak
    strzelam, ze ma przynajmniej 20 sciezek/um, i jakos potrafia glowice
    ustawic na okreslonej sciezce :-)

    J.

  • 17. Data: 2018-07-30 20:51:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >JF jak zwykle pisze zeby pisac. Ten model tak ma.

    Zrob taki naped do teleskopu z uzyciem napedu wycieraczek, to pogadamy
    dalej :-)

    J.

  • 18. Data: 2018-07-30 21:18:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najpierw pochwal sie ze zrobiles cokolwiek ponad czolg ze szpulki.

  • 19. Data: 2018-07-30 21:44:36
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    twoje załozenia sa takie
    duża dokładność , duży moment i małe obroty

    zdecydowanie silnik krokowy
    tylko odpowiednio dobrany mocowo
    jesli ludzie napędzają tym tonowe tokarki cnc to z teleskopem sobie poradzi

    ja bym zrobił to tak
    dość duzy silnik bo i tak sa tanie
    do tego sterownik z mikrokrokiem
    i przekładnia z 1:10 to już na czuja bez obliczeń osiągniesz dużą dokładność
    i potrzebny moment do obracania sporej masy

    taki krokowiec jest najprostrzy w sterowaniu z proponowanych

  • 20. Data: 2018-07-30 21:48:46
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości

    > Do prowadzenia teleskopu, im ruch płynniejszy, tym lepiej.

    Może idźmy na całość i -

    1. Przekładnia, wszelkie kroki także zostaną przełożone, na znacznie
    mniejsze.
    2. Koło zamachowe do stabilizacji i sprzęgło, możliwie płynne. Najlepiej to,
    co co mi chodzi, obrazuje ten film (system 7A2):
    https://www.youtube.com/watch?v=ZwOlSgL--iM chodzi o system mechaniczny
    napędzający wybieraki maszynowe. Sprzęgło moze jakieś wiskozowe czy jak mu
    tam, o płynnie regulowanym stopniu sprzęgania...? Jeśli zależy nam na jak
    najpłynniejszym ruchu, to nie warto IMO oszczędzać na elementach.
    3. Inteligentne połączenie 1 i 2.
    Wszystko to jest na tym filmie.
    Innym przykładem łącznicy z wybierakami maszynowymi, jest system OS, f-my
    Ericsson, znany w Polsce jako SALME (bo przypuszczam, że SALME, to polski
    akronim, nie spotkałem go w żadnej publikacji zagranicznej).
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLwf9041rWgOYy
    TsQFgq5bb6hurxES3gpr (W
    dniu wysłania tej wiadomości są tam tylko filmiki z SALME, bo w przyszłości
    dodam także kolejne)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.