  • 21. Data: 2017-03-15 17:24:07
    Temat: Re: sdcc i at89c51 - dostęp do pinu "na około"
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-15 o 17:01, J.F. pisze:
    > Egzotyczny od czasu pecetow - a jak przygotowac eprom do pierwszego
    > peceta ? :-)

    Tak jak się uruchamiało MERĘ 300 - zestaw przełączników określających
    bity i przycisk zapisz (licznik adresów automatycznie zwiększający stan
    to nie problem).
    W MERZE 300 wpisywało się chyba około 10 słów pierwszego programu
    czytającego tasiemkę i go uruchamiało, a dalej z tasiemki.

    Należało by wpisać przełącznikami do EPROMu najprostszy program czytaj
    bajt z tasiemki i wpisz do EPROMu. Potem za jego pomocą wpisało by się
    do następnego już lepszy program i potem z górki.

    Czytnik tasiemki (lub kart) (z ręcznym przesuwem) wydaje mi się, że dało
    by się zmajstrować.
    P.G.

  • 22. Data: 2017-03-15 17:36:49
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Egzotyczny od czasu pecetow - a jak przygotowac eprom do pierwszego peceta
    > ? :-)
    > Mialem kiedys na uczelni taki programator - klawiatura hex i komunikujemy
    > sie.
    > Chyba nie uzywalem, z oczywistych wzgledow :-)
    > Za dyskietke bym ozlocil, za czytnik tasiemki perforowanej tez - o ile
    > mialbym perforator :-)

    W czasach bardziej współczesnych miałem mikrokomputer z 8051 (AVT2250) i
    programowałem go właśnie szesnastkowo. Miałem kartkę z listą rozkazów '51 i
    program pisało się od razu w języku maszynowym :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 23. Data: 2017-03-15 17:52:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" napisał w wiadomości grup
    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >(AVT2250) i programowałem go właśnie szesnastkowo. Miałem kartkę z
    >listą rozkazów '51 i program pisało się od razu w języku maszynowym

    No ba, pierwszy program maszynowy na ZX81 napisalem w zeszycie,
    przetranslowalem recznie i wpisalem korzystajac z prostego programiku
    w basicu.
    Jeszcze liczbami dziesietnymi - tak bylo prosciej niz hex sie bawic
    :-)

    Ale nie twierdze, ze to jest wlasciwy sposob pracy :-)

    J.

  • 24. Data: 2017-03-15 18:57:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >W MERZE 300 wpisywało się chyba około 10 słów pierwszego programu
    >czytającego tasiemkę i go uruchamiało, a dalej z tasiemki.

    W Riadzie/IBM360 to byl rozkaz do "kanału", czyli takiego pomocniczego
    komputera/zaawansowanego sterownika urzadzen zewnetrznych.
    Ten rozkaz czytal kolejne rozkazy dla kanału, az sie system zaladowal
    :-)

    >Czytnik tasiemki (lub kart) (z ręcznym przesuwem) wydaje mi się, że
    >dało by się zmajstrować.

    problem techniczny to byly male wymiary dziurek - nawet specjalne
    fototranzystory czy fotodiody robili, srednicy ~2mm.

    Jeden z takich czytnikow to mnie zadziwil - silnik z rolka przesuwu,
    elektromagnes dociskajacy tasme do rolki i fotoelementy ze
    wzmacniaczami.
    Zadnej precyzji, pracy krokowej - nic.
    Tasma sobie leciala swoim tempem, a fotodioda od tych srodkowych
    malych dziurek najwyrazniej robila za zrodlo sygnalu zegarowego dla
    odbiorcy.

    To byl taki model samodzielny - mala skrzyneczka z jakims dziwnym
    gniazdem.
    Do czego to bylo przeznaczone - pojecia nie mam.
    Byc moze chocby do takich programatorow epromow - czytanie danych do
    RAM na paru TTL mozna zrobic :)

    J.

  • 25. Data: 2017-03-15 19:19:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-03-15 o 18:57, J.F. pisze:
> [...]
    > Tasma sobie leciala swoim tempem, a fotodioda od tych srodkowych malych
    > dziurek najwyrazniej robila za zrodlo sygnalu zegarowego dla odbiorcy.

    Synchronizowanie tymi małymi dziurkami to już w Colossusie było (jak nie
    w Robinsonie).
    P.G.

  • 26. Data: 2017-03-16 19:44:53
    Temat: Re: sdcc i at89c51 - dost?p do pinu "na oko?o"
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > Powinienem przyjąć, że w przypadku tych MCU nie da się odwołać do portu
    > przez wskaźnik? Mogę to obejść w inny sposób - najprościej będzie chyba
    > przekazywać normalną liczbę i w zależności od jej wartości, odwoływać
    > się do konkretnego portu, określonego twardo w kodzie. Sądziłem tylko,
    > że może będzie się to dało zrobić bardziej elegancko. ;)
    Język C to taki bardziej elegancki assembeler, więc jeśli czegoś nie można w
    assemblerze, to w C zwykle też nie (bez zbytniego narzutu kodu) :-)

    jp