    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: samodzielny sterownik nixie
    Date: Fri, 4 Mar 2016 15:55:43 +0100

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2016-03-04 o 13:41, J.F. pisze:
    >Wiem, że można to zrobić w ten sposób, ale chodzi mi także o walor
    >edukacyjny. Poza tym jeśli coś da się zrobić czysto sprzętowo, to
    >chciałbym spróbować. ;)

    No wiesz, jesli ma byc sprzetowo ... to czemu nie wieksza ilosc 141 ?
    A prawda, ma byc edukacyjnie :-)

> [...]
    >Obsługą
    >wyświetlacza i liczeniem czasu zajmował się AVR, ESP zajmował się
    >tylko
    >funkcjami sieciowymi, głównie synchronizacją czasu przez NTP.
    >Pomyślałem, że warto byłoby zredukować ilość MCU i skleciłem próbny
    >układ z ESP8266-12, który przez ekspandery I2C sterował lampami.
    >Na tej samej magistrali pracował RTC. Niestety okazało się, że układ
    >nie
    >jest w stanie wyrobić się z odczytem czasu pomiędzy kolejnymi cyklami
    >obsługi wyświetlacza, co objawiało się delikatnym "miganiem" co

    Tego ESP nie znam, ale dziwi mnie to troche. Obsluga wyswietlacza
    naprawde nie jest wymagajaca.

    >W końcu w czasach popularności AT89C2051 budowali na tych MCU układy
    >wyposażone w rozbudowane wyświetlacze LED, posługując się
    >odpowiednimi
    >sterownikami. Może dla nixie również znalazłby się odpowiedni
    >"klocek"?
    >Coś, co komunikowałoby się z MCU przez jednokierunkowe SPI i
    >cyklicznie
    >wystawiało na czterech liniach aktualny kod BCD, jednocześnie
    >aktywując
    >linię odpowiedzialną za zapalanie anody.

    Chcesz zrobic, czy szukasz gotowca ? :-)

    Podejrzewam ze wiele sterownikow LED by sie nadalo - zapomniec o LED,
    podlaczyc do jednych wyjsc 74141, a do drugich wzmacniacze/sterowniki
    kolumn.
    Tylko ... czy te sterowniki jeszcze robia/sprzedaja ? Taki np MAX7219

    Technicznie zadanie jest w miare trywialne - dasz np rejestry
    szeregowo-rownolegly do wprowadzenia wyniku, multipleksery wybierajace
    dane, dekoder lamp,
    licznik liczacy kolejne lampy i generator.
    Ambitniejsi moga pomyslec jak multipleksery zastapic rejestrami
    szeregowymi, lub zapetlic te powyzej, zeby dane do wyswietlania sobie
    krazyly w kolko.
    Moglby wyjsc troche mniejszy burdel polaczen na plytce ... choc w
    kwesti ilosci niezbednych tranzystorow w ukladzie scalonym czy ilosci
    CLB w FPGA to juz nie dam glowy.

    >Sprawę komplikuje fakt, że nixie musi pracować w dwóch cyklach -
    >cyfrę
    >trzeba najpierw zgasić i odczekać chwilę przed zapaleniem następnej,
    >bo
    >w przeciwnym razie wystąpi zjawisko "ghostingu".

    To tylko kwestia generacji wlasciwych sygnalow zegarowych - generator
    zegara dzielimy np przez 8, i przy stanie licznika 0 czy 7 wylaczamy
    napiecie.
    Tym niemniej - kolejny powod, aby uzyc uC :-)

    >Jeśli nie było gotowego scalaka, to może ktoś już kiedyś sklecił coś
    >takiego z dostępnych elementów?

    No ba, kiedys tylko tak bylo mozna.
    Ale czy warto wracac do tamtych czasow?

    Chcesz miec zabawe - zaprojektuj sam :-)

    J.