    From: Edek <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: pytanie z mutexów
    Date: Tue, 2 Jul 2013 17:56:21 +0000 (UTC)
    <a...@4...com>
    <kqqbud$j5h$1@mx1.internetia.pl> <kqqg26$pa6$8@node2.news.atman.pl>
    <kqrkrs$ka6$1@mx1.internetia.pl> <kqrnjk$fgq$1@node2.news.atman.pl>
    <kqsb2s$t1t$1@mx1.internetia.pl> <kqsd2l$fgq$5@node2.news.atman.pl>
    <kquuvu$c01$1@mx1.internetia.pl>

    Dnia pamiętnego Tue, 02 Jul 2013 18:16:18 +0200, Michoo wyjmując peta
    oznajmił:

> [...]
    > /*10*/ } else {
    > /*11*/ while ( *once != INIT_DONE ) {
    > /*12*/ check( pthread_cond_wait(&cv, &mu) == 0 );
    > /*13*/ }
    > /*14*/ }
    > /*15*/ check (pthread_mutex_unlock(&mu) == 0);
    > /*16*/ }
    > }
    >
    > Wszystkie zapisy i odczyty (poza linią 01) są chronione muteksem. Tak więc:
    > A) w lini 01 może zostać albo odczytana wartość początkowa, wartość z
    > linii 04 lub 08
    > - w przypadku odczytu INIT_DONE pomijamy cały blok - inicjalizacja

    Tak, ale nie miała miejsce synchronizacja.

> [...]
    > - w przypadku wartości START_VALUE zmieniamy ją na BEING_INITIALIZED i
    > kończymy blok synchronizowany - od tego momentu żaden wątek w 01 ani 03
    > nie odczyta wartości START_VALUE
    > - Po zakończeniu inicjalizacji zapisujemy *once = INIT_DONE i wybudzamy
    > wątki czekające w linii 12 - od tego momentu nie zostanie odczytana inna
    > wartość niż INIT_DONE
    >
    > Czekające wątki po kolei kończą oczekiwanie 12->11->15.
    >
    > [*] Jeżeli wartość zmieniła się na INIT_DONE po odczycie w linii 01 ale
    > przed otrzymaniem muteksu to nie czekamy w linii 12 tylko kończymy na 15.

    Model pamięci C++11?

    > Poproszę.

    Model Pamięci ma taką cechę że zapis w wątku A jest widoczny w wątku B
    gdy nastąpi uszeregowanie poprzez release w A i acquire w B. Lock() to
    aquire, unlock() to release, albo można w ogóle każdą operację na
    mutexie traktować 'stricter' jako sequence point - czyli jeżeli oba
    wątki przejdą op na mutex to zapis w A może być odczytany w B. Jeżeli
    nie ma przejścia przez mutex obu wątków mamy race, czyli wątek B
    czyta potencjalnie śmieci. Zapis dotyczy zmiennych użytych tutaj i wszystkich
    zapisów w func(), które po przejściu algorytmu muszą być widoczne.

    func to głównie konstruktory, przejście całego algorytmu oznacza,
    że obiekty są już zainicjalizowane (przez wywołanie func).

    Uff, definicje z głowy ;). Wątek A i wątek B i numery linii,
    możliwa sekwencja:

    A linie 1 do 5 (w 2 i 5 jest mutex)
    A 6: konstruktor (po to jest ten algorytm) może zapisać pola
    A 7: mutex (acquire)
    A 8: once = INIT_DONE

    B 1: (once == INIT_DONE) == true (co nie musi być prawdą, ale może)
    B 17: wątek używa wartości z A 6, które nie muszą być poprawne,
    bo wątek B nie przeszedł przez żaden mutex. Może odczytać
    śmieci, czyli mamy race

    Powyższa sekwencja może jest mało prawdopodobna, ale mamy
    data race.

    Na Intelach jeżeli dobrze kojarzę to się nie ma prawa zdarzyć,
    bo Intel ma taki model pamięci że jeżeli zapis do once jest widoczny
    to poprzednie zapisy z func też, były wcześniej. Pisząc asma x86 można
    na tym polegać, ale w bibliotece taki algorytm w C na innej platformie
    nagle ma niewidoczne efekty konstruktorów. Przynajmniej wg. modelu
    pamięci C11 i C++11.

    W oryginalnym algorytmie zawsze będzie odpowiedni 'ordering' przez
    synchronizację, bo ta zmienna thread-local jest zmieniana tylko
    przy zankniętym mutex, więc pierwszy if bez przejścia przez mutex
    nigdy nie będzie false. Dlatego ten algorytm jest genialny, kolejne
    przejścia są bez synchronizacji.

    Edek