-
Data: 2019-10-03 20:12:03
Temat: Re: przypomniało mi się...
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Dąbrowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d960dba$0$536$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 2019-10-02 o 19:12, J.F. pisze:
>> A pisza cos o systemie operacyjnym, łączności, rezerwacji biletow ?
>> Albo np aktualizacji cen biletow czy polaczen ?
>
>Ja pracowałem jako kasjer. Kolega zajmujący się serwisem tych kas
>mówił, że systemem operacyjnym jest CP/M.
Przy CP/M powinna byc dyskietka ... chyba ze zrobili ROM-dysk ..
No i w sumie ... po co tam CP/M ... zeby jakis DBase bez przerobek
mogl korzystac z ROM-dysku ?
>Stacyjka elektroniczna służy do określania uprawnienia operatora kasy
>do jej obsługi. Każda kasa posiada czytnik, w którym zakodowany jest
>jednocześnie jej numer. Do czytnika są przypisane 3 klucze
>posiadające ten sam numer; ale każdy z nich określa inny poziom
>uprawnień w dostępie do zasobów informacyjnych kasy. Są to:
>- klucz kasjera R, zezwalający na wykonywanie rejestracji i raportów
>kasjera,
A te raporty gdzie ?
na dyskietce czy jakis EPROM-dysk, RAM-Dysk z podtrzymaniem ?
>- klucz X, dający uprawnienia takie jak klucz R oraz umożliwiający
>wykonywanie raportów miesięcznych,
Czyli sporo zapisywala.
>- klucz Z, dający uprawnienia takie jak klucz X oraz umożliwiający
>programowanie kasy".
Czyli jeszcze jakas pamiec programu/konfiguracji ...
>Na dużych stacjach kasy były podłączone do systemu rezerwacji.
>"W celu włączenia kasy jako terminala do systemu rezerwacji należy:
>- połączyć kasę (gniazdo G3) kablem transmisji prądowej o długości do
>100 m z koncentratorem linii COMPACT-LC."
Czyli petla pradowa ... ale dokad ?
Jakas Odra, pecet .. bo chyba nie CP/M ?
>W kasie przed oddaniem do użytku należało zaprogramować określone
>parametry.
>"W celu zaprogramowania kasy należy włożyć klucz programowania do
>stacyjki elektronicznej. Na ekranie wyświetli się wówczas:
>1 - REJESTRACJA
>2 - RAPORTY MIESIĘCZNE
>3 - PROGRAMOWANIE
>WYBIERZ
>Obraz ten w dalszej części instrukcji nazywać będziemy podstawowym
>obrazem funkcji kasy. Przejście do programowania następuje
>bezpośrednio po wciśnięciu klawisza z cyfrą "3"."
>Programowało się (robił to serwisant) takie parametry jak czas, nr
>kasy i stacja, strefy odległości, rejony komunikacyjne, terminy
>ważności biletów, miesiące dla statystyk, prowizję, cennik, relacje i
>parametry techniczne.
>To robiło się raz, potem zmianie ulegał jedynie cennik.
No wlasnie - jakos tak nie bardzo sobie wyobrazam programowania
wszystkich pociagow/tras/relacji ...
>Najważniejszym parametrem - z punku widzenia kasjera - były relacje.
>W relacji były zapisane stacja wyjazdu, stacje pośrednie, stacja
>docelowa i odległości taryfowe. Każda relacja miała 3 cyfrowy numer i
>ten numer należało wybrać na samym początku wystawiania biletu. Po
>wybraniu numeru
3 cyfry to nie za malo ?
Stacji w Polsce chyba wiecej i z Bialegostoku do kazdej mozna chciec
jechac.
A przeciez klient moze chciec bilet na calkiem inna trase - z Poznania
do Wroclawia.
>Relacje teoretycznie powinny być zaprojektowane przez obsługę kasy i
>zaprogramowane przez serwis. W praktyce serwisant szedł na łatwiznę,
>brał relacje zaprojektowane dla innej stacji i zmieniał jedynie
>stacje wyjazdu i odległość od tej stacji do najbliższego węzła.
>Skutek był
Ale to chyba tez nie takie proste, bo tych najblizszych wezlow kilka,
a relacji do poprawy wiele.
Chyba ze oprogramowanie cwane i mialo relacje podzielona na "od wezla"
i "do wezla" i samo sumowalo odleglosci ...
>taki, że najpopularniejsza relacja z danej stacji wcale nie musiała
>mieć numeru 100 a jakiś inny, np 637.
Jak serwisant byl "regionalny" to wcale sie nie dziwie, ze nie chcial
miec roznych numeracji w kazdej kasie/stacji.
>Wykorzystując to, że serwisantem był mój kolega i swój świeżo
>zakupiony komputer 486DX zaprojektowałem na nowo wszystkie relacje,
>tak aby maksymalnie uprościć i przyśpieszyć obsługę kasy. Także
>dodałem wiele relacji, których nie było zaprogramowanych w nowej
>kasie, a którymi jeździły pociągi. Np "okrężna" relacja przez
>Białystok, Ełk, Olsztyn, Poznań do Wrocławia. Oczywiście
A jak klient chcial do Trzebnicy (stacja przed Wroclawiem) ?
>te nowe parametry relacji przed zaprogramowaniem ich w kasie Compact
>musiały być zatwierdzone przez BKD. Kasjerki, które potem
>przyjeżdżały do nas z innych stacji, były zaskoczone i zachwycone tym
>jak łatwo u nas się wyszukuje relacje i ich ilością.
A jak to szukaliscie ? Wystarczylo wpisac "Wroc" i podpowiadal
istniejace relacje ?
>Bo w kasie Compact teoretycznie można było zaprogramować 999 relacji
>a w praktyce bywało ich nie więcej jak 300. Gdy jakaś relacja nie
>była zaprogramowana to wystawiając bilet należało wejść w tryb ręczny
>i wszystkie parametry biletu takie jak stacja wyjazdu, stacje
>pośrednie, stacja docelowa, odległość między stacjami (wyszukaną w
>Wykazie odległości taryfowych), datę, ilość podróżnych, zniżkę
>wpisywać w odpowiednie okienka z klawiatury. Kasa na podstawie
>wpisanej odległości wyliczała cenę.
Ale wyszukanie odleglosci - reczna robota, kiepska ta komputeryzacja
:-)
>Wystawienie takiego biletu dla mało wprawnego kasjera zajmowało nawet
>minutę,
Minuta ? To IMO i tak rewelacyjnie szybko jak np na trzy punkty
posrednie.
A to wyszukiwanie odleglosci to w kasie czy w ksiazeczce ?
> a kolejka w tym czasie pod okienkiem rosła ;-). Dlatego tak ważne
> było zaprojektowanie wszystkich teoretycznie możliwych relacji.
>Co do aktualizacji to z tego co pamiętam serwisant otwierał obudowę
>kasy i wymieniał układy pamięci. Te zaprojektowane przeze mnie
>relacje dałem mu wydrukowane. On to na serwisowym egzemplarzu kasy
>Compact programował i potem przywoził już zaprogramowaną pamięć.
Czyzby EPROM i programator na pokladzie ?
>Po kilku latach kasę Compact TT zmieniono nam na fiskalną
>Simens-Nixdorf i była to już całkiem nowa (gorsza) jakość.
>Trochę się rozpisałem, no ale "przypomniało mi się ..." ;-)
Dzieki.
Ja pamietam gdzies polowe lat 90tych, gdy sie na niemieckich dworcach
pojawily
punkty informacyjne, na windows NT zreszta, no i planowaly trase na
cala Europe.
A potem drobny spor Niemca z polskim konduktorem, bo mial bilet na
trase Hamburg-Poznan-Warszawa-Lwow,
a jechal Poznan-Wroclaw-Krakow-Lwow.
I nie potrafil zrozumiec - przeciez jemu te trase wydrukowal komputer
... ale w tym punkcie, nie w kasie :-)
J.
Najnowsze wątki z tej grupy
- ale zawziętość i cierpliwość
- Chiński elektrolizer tester wody
- Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- ciekawy układ magnetofonu
- Mikroskop 3D
- Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- Szukam monitora HDMI ok. 4"
- Obcinaczki z łapaczem
- termostat do lodowki
- SEP 1 kV E
- Aku LiPo źródło dostaw - ktoś poleci ?
- starość nie radość
- Ataki hakerskie
- Akumulatorki Ni-MH AA i AAA Green Cell
- Dławik CM
Najnowsze wątki
- 2024-12-28 Antyradar
- 2024-12-28 Deweloper przegral w sadzie musi zwrócic pieniądze Posypia sie kolejne pozwy?
- 2024-12-28 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-28 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-28 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2024-12-28 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-12-28 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2024-12-28 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2024-12-28 Żerniki => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-28 ale zawziętość i cierpliwość
- 2024-12-27 most kilometrowy
- 2024-12-27 Dyplomaci a alkomaty
- 2024-12-27 Zmiana kary
- 2024-12-27 Chiński elektrolizer tester wody