  • 111. Data: 2009-06-18 20:32:00
    Temat: Re: przetwornica 230V/5V max. 0,2W
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jerry1111 pisze:

    > W security czasami nie chcesz robic wszystkiego w jednym miejscu. Ja np:
    > robie kawalki w kilku miejscach ktore o sobie wzajemnie nic nie wiedza.
    > Moze Adam podchodzi do tego podobnie? Wtedy plytki tu, obudowa tam,
    > reszta jeszcze gdzie indziej.

    Ja tam nie mam wpływu na decyzje odgórne.

    Chyba projektu sprzętu (wygląd PCB, rozkład elementów) nie trzeba aż tak
    pilnować, bo i tak prędzej czy później znajdzie się klient, który
    rozkręci urządzenie i wrzuci fotki na sieć. A jak ktoś przechwyci
    zlutowaną płytkę na drodze lutowacz->nasza_firma to nic nie rozczai
    znaczącego. Natomiast cały firmware jest wgrywany w naszej siedzibie, po
    tej operacji procesory są zabezpieczane przed odczytem a położone poza
    nimi kostki pamięci Flash mają zaszyfrowane systemy plików. Tak
    przygotowana płytka właściwie już mogłaby wyjść od nas do jakiegoś
    podwykonawcy, ale dla wygody dalszą produkcję też robimy na miejscu
    (testy mechaniczne, radiowe, przykręcanie śrubek, testy funkcjonalne i
    połączeń, pakowanie, paletowanie).

    Myślę, że nawet gdybyśmy udostępnili pełny schemat i kody źródłowe całej
    komórki, nie dałoby się złamać zastosowanych algorytmów szyfrowania i
    uwierzytelnienia. Używane w komórce i ogólnie znane AES-256 oraz ECC
    (krzywe eliptyczne) przy obecnej mocy superkomputerów są zbyt trudne do
    złamania. Oczywiście tego nie zrobimy bo z miejsca Chińczycy wyskoczą z
    klonami naszych komórek.

    BTW: Nasza biznesowa komórka nie jest certyfikowana i nie służy do
    przekazywania informacji niejawnych (w znaczeniu ustawy) dlatego nie
    trzeba aż takiej kontroli nad podwykonawcami, jak w przypadku produkcji
    np. aparatów ISDN do poziomu poufnego czy tajnego.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 112. Data: 2009-06-19 05:20:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Jun 2009 17:49:37 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Jak zabezpieczają? Mówimy o czymś, co ma impedancję rzędu megaoma.
    >"Sporego kawału miedzi" też tam raczej nie ma, raczej coś, co potrafi
    >degradować się samo z siebie -- już tu dzisiaj o tym pisano.

    Hm, ja mowie o "zwyklym trafie". Ma spora rezystancje, ktora powoduje
    ze nawet przy duzym przepieciu prad nie rosnie gwaltownie, a i cale
    uzwojenie to jednak kawalek miedzi.
    No i jak dobrze zrobione to sie nie degraduje tak latwo.

    >To trafo chciano nam tu zhandlować za dychę plus VAT, a tranzystory
    >do przetwornic są za grosze. Więc można się też prawami Murphyego
    >podeprzeć, nie ma nic przeciwko temu.

    No coz - naprawa bywa czasem drozsza niz tylko koszt elementow.

    J.

  • 113. Data: 2009-06-19 07:02:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    > uzwojenie to jednak kawalek miedzi.
    > No i jak dobrze zrobione to sie nie degraduje tak latwo.

    Takim zwykłym, co ma rdzeń z blachy, szpulkę z drutem spsiukaną jakimś
    lakierem albo czymś zalaną, takim co ma moc kilku, kilkudziesięciu czy
    nawet kilkuset watów? No to racja, jak dobrze zrobić, to może długo
    pożyć. Ale ja nie zmieniłem tematu i piszę wciąż o tym samym. O nawijce
    zrobionej drutem wyliczonym do znamionowego obciążenia 2 mA. Nawet nie
    wiem czy da się zrobić tak cienkie, ale jest to z pewnością najcieńsze
    z możliwych, bo tam o wielkość chodzi. Ile razy większy prąd trzeba
    puścić żeby to spalić? Dziesięć razy? Przepalają się przede wszystkim
    odprowadzenia uzwijeń, tam gdzie nie ma "kawałka miedzi", tylko odcinak
    drutu puszczony swobodnie. To zdarza się nawet w "zwykłych trafaczh",
    gdzie drut można zobaczyć gołym okiem. Bezwładność cieplna takiego
    drucika jest dużo mniejsza nawet od najmniejszej struktury tranzystora.

    > No coz - naprawa bywa czasem drozsza niz tylko koszt elementow.

    No jasne. Te prawa mówią też o tym, że jak się zepsuje, to się okaże,
    że właśnie przestali nawijać takie, które pasują.

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2009-06-20 00:27:26
    Od: "nuclear2001" <n...@p...onet.pl>

    > Jak na razie, to jedynie rozwiązania nieizolowane od sieci dają
    > możliwość sensownej realizacji zasilania tej mocy w cenie
    > akceptowalnej.

    a taki pomysł - układ dwustopniowy, tzn obnizyć napięcie chociazby
    kondensatorem a potem niskonapieciowa przetwornica izolowana? odpada problem
    wysokich napięć w ramach jednego uzwojenia. Ma to jakikolwiek sens
    energetyczny?

  • 115. Data: 2009-06-20 10:55:26
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > W niewielkich obudowach, o mocach nawet po kilkaset watów. To przykład
    > z drugiego bieguna, na nic on się nam teraz nie zda.
    W dodatku to dość specyficzne zasilacze. Może ktoś rozbierał i widział
    na czym dowcip polega - tam prawie-nic nie ma. To jest pół-zasilacza.
    Tylko część wysokiego napięcia (scalaczek taktujący zasilany przez duży
    opornik, tranzystor na 700v, trafo (zapewne ze szczeliną). A na wyjściu
    - nic. Żarówki zapina się _wprost_ (i w praktyce przeważnie długim
    nieekranowanym kablem...) do uzwojenia transformatorka idącego na kHz.
    CE to ma chyba robione w kategorii "nadajniki KF średniej mocy"...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 116. Data: 2009-06-20 11:03:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > Zależy kto to projektował. Bezpieczniki topikowe stosuje się do
    > zabezpieczania elektroniki, i one nawet działają.
    Bezpieczniki topikowe nie stosuje się jako zabezpieczenie elektroniki, a
    jako zabezpieczenie otoczenia przed skutkami (pożarem, przeciążeniem
    źródła zasilania) awarii tej elektroniki (zwarcie, zbyt duży pobór prądu).
    Przy przepięciach "piorunowych" bezpiecznik topikowy marnie się
    sprawdza, układ ogranicznika napięcia typu warystor/iskrownik itp jak
    zadziała, to pewnie przepali bezpiecznik - ale po pierwsze zbyt wolno, a
    po drugie ogromne napięcie bez problemu utrzyma łuk pomiędzy
    przepalonymi drucikami w 20mm bezpieczniku na 250v, dając przepływ prądu
    przez przepalony bezpiecznik aż do zaniknięcia napięcia z pioruna...

    Wyjątkiem tu mogą być sprzęty "samochodowe" typu CB, gdzie para
    bezpiecznik-dioda_równolegle_zasilania_zaporowo dają zabezpieczenie
    przed odwrotną polaryzacją (podłączeniem odwrotnie + i -)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 117. Data: 2009-06-20 11:17:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Jun 2009 12:15:28 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Wielokrotnie mi się zdarzało, że jakieś urządzenie przestawało nagle
    >działać. Po wymianie bezpiecznika działało znowu, aż do następnego
    >przepalenia. Ale to pewnie tylko dlatego, że było źle zaprojektowane.

    W zaleznosci od rodzaju urzadzenia .. ale raczej zle zaprojektowane.
    Bezpiecznik nie powinien sie palic sam z siebie.

    Bezpieczniki to mi sie palily zasadniczo tylko w prostowniku do
    ladowania akumulatora. Co jest zrozumiale, i projekt jest zasadniczo
    prawidlowy, jesli zetkniecie koncowek nie prowadzi do uszkodzenia.

    Ale projekt poprawilem i wsadzilem bezpiecznik automatyczny.
    Bo jednak prostownik z przepalonym bezpiecznikiem jest uszkodzony i
    nie laduje :-)

    J.

  • 118. Data: 2009-06-20 12:15:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

  • 119. Data: 2009-06-20 13:24:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > W zaleznosci od rodzaju urzadzenia .. ale raczej zle zaprojektowane.
    > Bezpiecznik nie powinien sie palic sam z siebie.

    Paliły mi się na przykład we wzmacniaczu (wzmaku?). Nie operacyjnym,
    tylko takim do słuchania. W innym przepalały się czasem tranzystory
    mocy. Jeszcze inny (a może któryś z tych dwóch, nie pamiętam dobrze,
    dawno to było) notorycznie przepalał cewki głośników wysokotonowych.
    Ale to trochę inna historia. Zdecydowanie najbardziej odpowiada mi
    to pierwsze zachowanie.

    > Bezpieczniki to mi sie palily zasadniczo tylko w prostowniku do
    > ladowania akumulatora. Co jest zrozumiale, i projekt jest zasadniczo
    > prawidlowy, jesli zetkniecie koncowek nie prowadzi do uszkodzenia.

    No i tu mamy właśnie ten sam przypadek. W okdskulowych zasilaczach,
    takich co to mają trafo sieciowe, prostownik i jakieś wygładzanie,
    bezpiecznik w obwodzie pierwotnym stosuje się właśnie po to, by nie
    dopuścić do przegrzania lub przepalenia uzwojeń w sytuacji, gdy
    zasilane urządzenie z jakichś przyczyn pociągnie sobie za dużo prądu.

    > Ale projekt poprawilem i wsadzilem bezpiecznik automatyczny.
    > Bo jednak prostownik z przepalonym bezpiecznikiem jest uszkodzony
    > i nie laduje :-)

    Tu też można pójść tym śladem -- do transformatorka 200 mW dodać
    automatyczny bezpieczniczek z ceweczką i kotwiczką wyregulowane
    na prądzik 2 mA.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2009-06-20 15:00:25
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "nuclear2001" napisał:
    > a taki pomysł - układ dwustopniowy, tzn obnizyć napięcie chociazby
    > kondensatorem a potem niskonapieciowa przetwornica izolowana? odpada
    > problem wysokich napięć w ramach jednego uzwojenia.

    upraszczajac dalej, to skoro już to napięcie kondensatorem obniżyłeś to
    niepotrzebana ci przetwornica (o ile separacja nie jest wymagana)

    > Ma to jakikolwiek sens energetyczny?

    taki zasilacz będzie miał beznadziejną sprawność, a zdaje się zależy na
    sprawnosci przynajmneij 50%:O)