  • 11. Data: 2017-02-08 19:38:45
    Temat: Re: [OT] przełom w pamięciach?
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl> wrote:
    > a co różnica jest większa niż 0,0000001$?

    Poszukaj i daj znać jak już będziesz wiedział...

  • 12. Data: 2017-02-08 20:16:06
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    > Kiedy ostatnio porownywales ceny pamieci SRAM do cen innych pamięci ?

    No daj se siana ;-) - nie widzisz do kogo mówisz?
    Ale, pomimo tych różnic cenowych, oraz "do kogo mówisz" - to jednak coś na
    rzeczy jest, a w każdym razie: było. Bo oprócz klasycznych RAM-dysków, co to już
    zeszły (raczej) ze sceny historii, razem z wejściem na nią płyt i OS-ów
    obsługujących nawet i 128 GB (256?), to kiedyś tam (nie pomnę kiedy) były w
    użytku dyski z RAM-em, ale w pełni autonomiczne, niezależne od OS-u i czipsetu
    MoBo. Gdziesik o tym czytałem, ale nie zakonotowałem żadnych słów kluczowych,
    żebym mógł wygooglać. Korzystało się z nich identycznie jak z twardzieli, i
    stanowiły pewien przedsmak SSD, których wtedy jeszcze chyba nie było. Zaś
    używało się ich najpewniej na swap-file, co mocno przyspieszało pracę
    zasobożernych aplikacji.

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 13. Data: 2017-02-08 20:26:30
    Temat: Re: przełom w pamięciach?
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LeonKame" <k...@l...com> napisał w wiadomości

    >Z cyklu polscy naukowcy wynalezli na smietniku amerykanskiej amgasady.

    Nie jest wcale zły ten nasz krajowy poziom naukowy, choć wolałbym, aby był
    znaaacznie lepszy, ale... Ale dna sięga, a nawet jego najgłębszych namułów --
    przełożenie tego, co robią w najbardziej prestiżowych laboratoriach -- na
    jakiekolwiek efekty przemysłowe. Zaś jeśli chodzi o drogę "na zamówienie", czyli
    gdy jakaś firma prosi się ładnie o badania, coby cósik unowocześnić, to nasz PAN
    ma to w d***e, i leje ciepłym m***em! Wiem co mówię, z takim zjawiskiem do
    czynienia miałem. Jeden z ważniejszych instytutów w Polsce miał to niemal
    wypisane na swych sztandarach:

    - Żadne q***a "wdrożeniówki", i już!

    --
    Goszyści, zamiast rzetelnego programu nakierowanego na rozwój
    gospodarczy -- serwują pasztet dobrze brzmiących hasełek, których

  • 14. Data: 2017-02-08 20:36:05
    Temat: Re: prze?om w pami?ciach?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    In pl.misc.elektronika BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow> wrote:

> [...]
    > Mo?e HDD sko?cz? jak dinozaury, ale ja tam obstawiam, ?e powr?c? do ?ask
    > HDD typu "Big Foot", czyli rozmiar?w fizycznych takich, jak drajw DVD, i
    > pojemno?ciach wieeelu terabajt?w, w kt?rych jednostka pojemno?ci nadal
    > b?dzie sporo ta?sza, ni? w SSD. B?d? wci?? u?ywane w serwerowniach, oraz
    > na potrzeby sporadycznej archiwizacji, gdzie szybko?? transferu, a tm
    > bardziej wy?y?owany czas dost?pu (wyszukiwanie) - niemal nie graj?
    > ?adnej roli. Acz to, czy tak si? stanie, zale?y jeszcze od polepszenia
    > (jednak) wybranych parametr?w HHD, no i od cen nap?d?w tych, i

    Ja bym tak na 100% nie stawial ze HDD wymra. Ale szanse na
    przetrwanie maja male. Juz dzisial przy malej pojemnosci
    flash jest tanszy, a nawet gdy flash jest sporo drozszy
    to bywa preferowany. Dosc bezpiecznie mozna przewidywac
    ze stosunek cena/pojemnosc dla flashu zmaleje w przyszlosci
    kilka razy (wieksza poprawa zalezy od roznych udoskonalen/odkryc
    o ktorych raczej sie nie pisze). HDD tez moga sie poprawic,
    ale z tym trudniej. Oprocz flash-u jest szereg innych
    technologii solid-state ktore walcza o swoje miejsce.

    > Je?li nad tym si? popracuje, i zrobi to lepiej, to i kr?cenie zespo?em
    > talerzy nie musi by? takie pr?do?erne. Np. je?li zamiast kilku
    > mniejszych (fizycznie) dysk?w, zrobi si? "Big Foot", a jeszcze o
    > podw?jnej grubo?ci, to w przeliczeniu na jeden kr??ek mniej wypadnie
    > energii na kr?cenie. No c??, istotne jest to, jakie opory musi pokona?
    > silnik.

    O ile wiem male dyski sa jednoplytowe. Powiekszajac plyte
    powiekszasz pobor mocy. W mechanice postep jest powolny,
    wiec jednoplytowy dysk mocy bedzie bral niewiele mniej
    niz obecne. Mozna by zarobic na wiekszej gestosci zapisu,
    ale to akurat doniesienie mowi o wiekszej szybkosci i mniejszej
    mocy, a nie o gestszym zapisie i potrzebnym do tego lepszym
    pozycjonowaniu.

    > No a badacze z UwB twierdz?, ?e wykonane w ich (przysz?ej) technologii
    > g?owice R/W b?d? mog?y zu?ywa? nawet i tysi?c razy mniej energii, ni?
    > teraz, a to nie w kij dmucha?!

    W przypadku dyskow moze byc istotniejsze czy zrobia mniejsza i
    lzejsza glowice niz magnetyczna. Jesli zapis jest magnetoptyczny
    to raczej bedzie ciezsza.

    > Nie jestem pewien, czy ja o tym samym, a mianowicie czy chodzi?o o
    > technik? opto-magnetyczn??

    Z tego co pamietam wtedy o technike czysto optyczna. Te obecne
    notki prasowe maja bardzo malo szczegolow -- mozna zgadywac ze
    chodzi o zapis magnetooptyczny ale jasno tego nie napisali
    (wrecz przeciwnie "wystarczy jeden impuls lasera", jakby
    pole do tego nie bylo potrzebne).

    > Czyli zapis wymaga?, opr?cz przy?o?enia pola
    > magnetycznego - jeszcze podgrzania laserem? I uzyskania przy tym jak
    > najmniejszego "pola dzia?ania". Dzi?ki temu po??czeniu miano uzyska?
    > mo?liwo?? tworzenia znacznie mniejszych domen/pikseli (magnetycznych)?
    > Odczyt by?by ju? bez u?ycia lasera.

    > Mam na to pomys?, i zreszt? jeszcze i kilka "w tym temacie"... ;-)

    Jestes z zespolu UwB albo z nimi wspolpracujesz?

    --
    Waldek Hebisch

  • 15. Data: 2017-02-08 20:57:09
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 08.02.2017 o 20:16, (c)RaSz pisze:

> [...]
    > stanowiły pewien przedsmak SSD, których wtedy jeszcze chyba nie było. Zaś
    > używało się ich najpewniej na swap-file, co mocno przyspieszało pracę

    Tylko po co swap na RAMie udającym dysk, skoro można mieć więcej RAMu i
    nie mieć swapa?

    p. m.

  • 16. Data: 2017-02-08 21:05:57
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Niestety to prawda ruja porobstwo i 10 metrow mułu, dawno temu szukałem
    speca od embedded linux i busybox. Co sie przewalilo przyglupow
    wszelkiej masci to bajka a kazdy legitymowal sie dyplomem wyzszej
    uczelni na koncu pojawil sie student 1 roku zrobil wszystko w 3 dni.

  • 17. Data: 2017-02-08 21:36:28
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    m <m...@g...com> wrote:
    > W dniu 08.02.2017 o 20:16, (c)RaSz pisze:

    > Tylko po co swap na RAMie udającym dysk, skoro można mieć więcej RAMu i
    > nie mieć swapa?

    Ubiegles mnie - wlasnie to chcialem napisac...

  • 18. Data: 2017-02-08 22:00:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pszemol P...@P...com ...

    > Poszukaj i daj znać jak już będziesz wiedział...

    On jest z tych co ty masz poszukac a potem sie doweisz, ze jestes z po-
    uni... :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami

  • 19. Data: 2017-02-09 00:11:33
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2017-02-08 o 20:36, a...@m...uni.wroc.pl pisze:
    > Ja bym tak na 100% nie stawial ze HDD wymra. Ale szanse na
    > przetrwanie maja male.

    To, że wymrą, to raczej pewne, pytani brzmi: jak długo się jeszcze będą
    trzymać... Ja bym liczył na ćwierć wieku, z jakimś nawet okładem!

    > Dosc bezpiecznie mozna przewidywac ze stosunek cena/pojemnosc dla
    > flashu zmaleje w przyszlosci kilka razy

    No i znowu: kilka razy, ale za rok, czy też ćwierćwiecze?

    > O ile wiem male dyski sa jednoplytowe.

    Ale ja głównie o dużych, a jeszcze bardziej o baaardzo dużych (gabaryty
    podwójnej wysokości "szuflady" DVD)

    > Powiekszajac plyte powiekszasz pobor mocy.

    Ejże, z tym zgodzić się można *tylko* wtedy, gdy mówimy o dyskach "ze
    stałą szybkością liniową", która implikuje "zmienną szybkość kątową".
    Natomiast czy to gdy silnik kręci jednym, i to małym talerzem, czy też
    większym(i) (w zestawie *kilku* krążków) - to wielkiego wzrostu mocy nie
    trzeba, bo... Zastanów się: czy to mały, czy duży, pojedynczo-talerzowy,
    czy ośmiokrotny - ma dokładnie tyle samo łożysk: dwa (górne i dolne). A
    to na łożyskach powstają główne opory. Choć są też te, które wynikają z
    przepływu zawartego w obudowie gazu (czasem jest nim hel!). Te drugie
    rosną liniowo ze wzrostem promienia krążka (albo jakoś tak) no bo im
    większy promień, tym większa prędkość liniowa, rosnąca wraz z
    odległością od osi. To z kolei trzeba jeszcze przemnożyć przez ilość
    talerzy, to jasne. No ale (choć pewności nie mam) opory "gazowe" - nie
    powinny być baaardzo duże?
    Natomiast ewidentnie rośnie moc potrzebna na *rozruch* większej masy (a
    dokładniej: większego momentu obrotowego, który nie tylko od masy
    zależy, ale w większym stopniu od jej rozkładu "po promieniu").

    > W przypadku dyskow moze byc istotniejsze czy zrobia mniejsza i
    > lzejsza glowice niz magnetyczna. Jesli zapis jest magnetoptyczny to
    > raczej bedzie ciezsza.

    Głowica może być większa i cięższa, ale przeszkadzać to może chyba tylko
    w laptokach. Jak masz biurkowca, to co Cię martwi, że dysk będzie
    cięższy, choćby i o kilogram?

    > Jestes z zespolu UwB albo z nimi wspolpracujesz?

    Nie jestem, żałuję... ;-)

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 20. Data: 2017-02-09 00:19:53
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-02-08 o 21:36, Pszemol pisze:

    > Ubiegles mnie - wlasnie to chcialem napisac...

    Nieuważnie czytacie, wszak było jak wół:

    W dniu 2017-02-08 o 20:16, (c)RaSz pisze:
    > zeszły ze sceny historii, razem z wejściem na nią płyt i OS-ów
    > obsługujących nawet i 128 GB (256?),

    - czyli rzecz w tym, że *wcześniej* jeszcze *nie* można było
    nafaszerować maszyny (w każdym bądź razie takiej "niskobudżetowej",
    domowej) "zwyczajnie" używanym RAMem, w ilości ponad ileś tam (chyba w
    tej epoce to 1GB był?)...