  • 21. Data: 2012-05-03 11:32:07
    Temat: Re: program stockfish
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > a wlasnie jak to drzewo jest 'przeszukiwane'?, dla szachow
    > to rosnie bardzo szybko nap powiedzmy ze jest 30 mozliwych
    > ruchow bialych na to 30 mozliwych ruchow czarnych, po ktorych
    > jest 30 mozliwych ruchow bialych (dla dwu tur naprzod robi sie
    > ok miliona mozliwosci) ?

    w szczegolnosci:
    - jak daleko siega ksiazka debiutow (ile tur naprzod w calosci
    rozpracowane, ile ew sciezek przeliczone i odlozone)
    - o ile moge wyobrazic sobie ze program liczy sobie
    ta fuukcje oceny pozycji to chyba powinien tez liczyc ja
    'w odwrotna strone' z punktu widzenia przeciwnika (i brac
    te ruchy przeciwnika jako bardziej prawdopodobne) ?

  • 22. Data: 2012-05-03 11:43:00
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > ruchow bialych na to 30 mozliwych ruchow czarnych, po ktorych
    > jest 30 mozliwych ruchow bialych (dla dwu tur naprzod robi sie

    Pełne drzewo właśnie tak ma. Zdaje się że współczynnik rozgałęzienia
    dla szachów średnio wynosi 25 ruchów na węzeł.

    Dokładne ilości węzłów dla tysiąca pozycji przeszukanych na głębokość
    pięciu lub sześciu ruchów zebrałem kiedyś na tej stronie:

    http://brodacz100.republika.pl/perft.htm

    Tak zwane układy FEN są po prawej stronie tabelki. Układy fen można
    przekopiować i wkleić do toola na tej stronie:

    http://www.ee.unb.ca/cgi-bin/tervo/fen.pl

    Po wklejeniu widać szachownicę z rozstawionymi bierkami szachowymi, jest
    czytelniej niż zakodowana postać :)

    Na stronie z brodacza są dwie kolumny "mem perft". Są w nich wyniki
    przeszukiwania dla algorytmu wyposażonego w pewne usprawnienie. Usprawnienie
    to polega na tym, że w hash-table zostaje zapamiętana ilość pod-węzłów dla
    danego węzła. Jeśli dany węzeł pojawi się znowu, to zamiast czasochłonnego
    przeszukiwania następuje szybki odczyt z hash-table.

    Przykładowo dla pierwszej pozycji zwykłe przeszukiwanie na sześć ruchów w
    głąb trwało 51.58s, a w poddrzewie było 675053594 węzłów. Przy zastosowaniu
    spamiętywania w hash-table czas spadł do 6.5 a ilość węzłów jaką algorytm
    obliczył jest identyczna. Tak więc w tym konkretnym przypadku dało się
    czas skrócić około 8 razy.

  • 23. Data: 2012-05-03 11:57:07
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > w szczegolnosci:
    > - jak daleko siega ksiazka debiutow (ile tur naprzod w calosci
    > rozpracowane, ile ew sciezek przeliczone i odlozone)
    W każdym programie książka debiutowa może być budowana innym algorytmem i
    w związku z tym w każdym programie może mieć inną głębokość.
    Przykładowo można wziąć bazę rozgrywek dobrych graczy i przekopiować z
    niej do programu np. pierwsze 12 ruchów. Wtedy książka będzie sięgała do 12
    ruchów... Czasami słyszę że niektóre otwarcia w niektórych programach
    sięgają do 28-32 ruchów.

    Jedna z ciekawych (ale nie bez kontrowersji) metod budowania książki
    jest opisana np. tam:
    http://www.cis.uab.edu/hyatt/learning.html

    > - o ile moge wyobrazic sobie ze program liczy sobie
    > ta fuukcje oceny pozycji to chyba powinien tez liczyc ja
    > 'w odwrotna strone' z punktu widzenia przeciwnika (i brac
    > te ruchy przeciwnika jako bardziej prawdopodobne) ?

    Po pierwsze plansza w takich grach jak szachy czy warcaby jest symetryczna.
    Jeśli w danym układzie prawem do ruchu dysponują np. czarne, to można
    zrobić lustrzane odbicie planszy i policzyć ocenę tak, jakby prawo
    do ruchu miały białe.

    Po drugie w takich grach wygrana jednej strony oznacza przegraną drugiej.
    Więc jeśli ocena dla danego układu dla białych wynosi np. +45 to można
    przyjąć że dla czarnych wynosi -45. Tzw gra o sumie zerowej.

  • 24. Data: 2012-05-03 12:02:43
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    M.M. <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > spamiętywania w hash-table czas spadł do 6.5 a ilość węzłów jaką algorytm
    > obliczył jest identyczna. Tak więc w tym konkretnym przypadku dało się

    - no ale normalnie pewnie nie przeszukuje sie kompletnie wszerz
    tylko wybiorczo w glab, nie?
    - tu jest 6 ruchow czy 6 tur ?

    nie jest to az takie hiperzlozone, szczerze mowiac, jak sie
    ma troche pojecia (i umie programowac wogole), jest tez
    dosyc ciekawe

    aczkolwiek, sam jak mowielem bardziej interesuje sie grami
    'video' z tego chyba przede wszystkim powodu ze mz lepiej sie
    w nie gra,

    co do szachow to jedyny program szachowy jaki kojarze to
    'collosus ches iles tam zero' (2.0? 3.0?) - dolaczany na
    cartridge'u do commodore (fajne bylo to ze jak mu sie
    ustawilo sekunde czasu max na myslenie to slabo grał (!))

  • 25. Data: 2012-05-03 12:18:46
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    M.M. <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > Więc jeśli ocena dla danego układu dla białych wynosi np. +45 to można
    > przyjąć że dla czarnych wynosi -45. Tzw gra o sumie zerowej.

    nie o to mi chodzi, chodzi o to czy kojarzysz sam algorytm
    'przeszukiwania' drzewa, na pewno trzeba przeszukiwac
    jakies prawdopodobne ruchy wiec trzeba miec kryterium
    prawdopodobienstwa zarowno swoich posuniec jak i
    posuniec przeciwnika - przeszukania latwo mi sobie
    wyobrazic ale jak nie bardzo kojarze jak wygladac moze
    sam algorytm wyboru

  • 26. Data: 2012-05-03 12:29:23
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > posuniec przeciwnika - przeszukania latwo mi sobie
    > wyobrazic ale jak nie bardzo kojarze jak wygladac moze

    o ile kojarze szachy to to jest gra w ktorej (przynajmniej jak
    ja gralem) glownym elementem jest stwarzanie zagrozenia (zwlaszcza
    dla nieoslonietych figur) np koniem dla gonca czy wiezy, wiec
    pewnie po tych zagrozeniach sie liczy te wybory

    - niby umiem grac z tym ze nigdy nie lubilem kombinowac
    i zasadniczo z kim nie gralem (troche z ojcem czy pozniej
    np w karty czy strategie z kumplami tez troche) to zawsze
    przegrywam, a ostatnimi czasy to wogole nie mam checi w to
    grac - za to kiedys gralem w pewien ordzaj fajnej karcianki
    (na kompie, astral costam) gdzie wystawialo sie np dżiny
    przeciw szkieletom, regenaratora kontra zombie itd (parami
    po piec w pionowych kolumnach i to byla swietna gra)

  • 27. Data: 2012-05-03 12:49:28
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]
    > cartridge'u do commodore (fajne bylo to ze jak mu sie
    > ustawilo sekunde czasu max na myslenie to slabo grał (!))

    ustalilem ze byl to collosus chess 2.0 razem z nim na
    cartridge'u byly international soccer i sylicon syborgs
    ta sylicon syborgs to byla dosyc niesamowita gra, nie
    za bardzo moglem sie polapac o co w tym chodzi ale
    lubilem grac,

    http://www.c64.com.pl/index.php/supergames.html

    (jakby mi sie udalo w najblizszych latach zrobic jakies
    gierki o tak niesamowitym klimacie bylbym zadowolony) :(

  • 28. Data: 2012-05-03 12:51:31
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
    > - no ale normalnie pewnie nie przeszukuje sie kompletnie wszerz
    > tylko wybiorczo w glab, nie?
    > - tu jest 6 ruchow czy 6 tur ?

    Jeśli przeszukujemy po to aby wyznaczyć optymalny ruch, a nie po to
    aby sprawdzić ile drzewo ma pod-węzłów, to okazuje się że pewnych
    gałęzi nie trzeba przeszukiwać. O niektórych gałęziach z jakimś
    prawdopodobieństwem można powiedzieć że są 'bezsensowne' bez konieczności
    przeszukiwania. Wykorzystuje się do tego tzw techniki przycinania. Różne
    techniki mają różną skuteczność. Niektóre techniki dają blisko 100% pewności
    że dalsze przeszukiwanie nie ma sensu.

    W niektórych grach taką przykładową techniką jest null-move. Wykonujemy
    dwa ruchy pod rząd nie dając przeciwnikowi do wykonania ani jednego
    ruchu. Jeśli w dwóch ruchach nie udało się nam uzyskać wyraźniej przewagi
    to wnioskujemy że gałąź jest tak zła, że nie ma sensu jej analizować.
    Zwykle wykonujemy ruchy które poprawiają naszą sytuację, więc jeśli w
    dwóch ruchach nie udało się poprawić, to prawdopodobnie trafiliśmy na
    przegraną pozycję.

    Czasami mówi się że dzisiejsze programy szachowe mają średni poziom
    rozgałęzienia cztery ruchy na węzeł. Nie lubię tego oszacowania, ponieważ
    moim zdaniem jest zbyt uproszczone.

    > nie jest to az takie hiperzlozone, szczerze mowiac, jak sie
    > ma troche pojecia (i umie programowac wogole), jest tez
    > dosyc ciekawe
    Tak się wydaje że to nie jest takie trudne. Np. mój program prawie w
    każdej wersji miał jakiś drobny błąd w generatorze ruchów. Jeśli nie
    wspomagamy się zewnętrznymi narzędziami, to trzeba napisać 3-4 wersje
    najlepiej od zera i sprawdzić czy dają takie same wyniki. A przecież
    generator ruchów to jedna z najprostszych rzeczy w programie szachowym :)

    Ponadto mój program nie miał nawet szans na dobrą grę, ponieważ nie
    wiedziałem o istnieniu choćby takiej techniki jak qsearch. Technika ta polega
    na tym, analizuje tylko ważne ruchy plus jeden sztuczny ruch którym
    jest pas. W qsearch gracz ma prawo do wykonania ważnego ruchu (np.
    bicia, albo promocji pionka na damę) i ma prawo do spasowania.

    Takich technik jak qsearch jest więcej. Nie sposób aby jeden programista w
    ciągu jednego życia wymyślił je wszystkie sam. Trzeba skądś się dowiedzieć
    przynajmniej o najważniejszych technikach. Wtedy się zgodzę że napisanie
    podstawowego programu do grania w szachy nie jest takie hipertrudne.

    Jednak podstawowy program od dobrego programu dzieli przepaść. Przerobienie
    podstawowego programu na bardzo dobry program jest zawsze hipertrudne.
    Trudność ma kilka swoich źródeł:
    1) Techniki często poprawiają grę minimalnie, jeśli są napisane niezbyt
    wydajnie to stosowanie ich się nie opłaci.
    2) W związku z pierwszym trzeba napisać 50-100 technik bez błędów przy
    zachowaniu bardzo wydajnego kodu, często stosuje się wstawki w asemblerze.
    3) Techniki często z sobą nie współpracują, z dodaniem każdej nowej techniki
    trzeba przeanalizować wszystkie pozostałe. Jeśli technika w jakiś
    etapach gry, albo w jakiś układach, albo w jakiś stanach przeszukiwania
    drzewa gry nie działa, to trzeba te sytuacje odfiltrować ifami.
    4) Każda technika ma kilka do nawet kilkudziesięciu parametrów. Łącznie
    w programie szachowym może być np. 200 bardzo ważnych parametrów i
    2tys mniej ważnych. Trzeba ustalić wartości tych parametrów w pobliżu
    optimum.

    > aczkolwiek, sam jak mowielem bardziej interesuje sie grami
    > 'video' z tego chyba przede wszystkim powodu ze mz lepiej sie
    > w nie gra,
    I lepiej sprzedaje :)

> [...]
    > cartridge'u do commodore (fajne bylo to ze jak mu sie
    > ustawilo sekunde czasu max na myslenie to slabo grał (!))

    Jeśli masz ochotę, to może spróbuj pograć z tym programem:

    http://www.tckerrigan.com/Chess/TSCP

    To jest podstawowy program szachowy, a właściwie to jest
    minimalny program szachowy - ale co ważne poprawny i
    kompletny i bez błędów. Jest dostępny z dobrze okomentowanym
    źródłem. Można mu regulować głębokość przeszukiwania drzewa gry.
    Ustaw np. na jeden ruch i zagraj. Potem na dwa ruchy... :)

    Można do tego programu podpiąć GUI, ale ja wolę tekstowy i
    na zwykłej planszy przestawiać bierki :)

    Pozdrawiam

    P.S.
    A na stronie brodacza głębokość 6 oznacza że w sumie obie strony zrobiły 6
    ruchów, czyli każda ze stron po 3 ruchy.

  • 29. Data: 2012-05-03 20:08:22
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > http://www.tckerrigan.com/Chess/TSCP

    no to jest dosyc ciekawe (ciekawe jest np hall of
    shame ) to co by mi sie gigantycznie przydalo to
    cos takiego tylko nie dotyczacego programu szachowego
    a minimalnego kompilatora c (najlepiej z jakims ciezkim
    komentarzem albo wewn tutorialem zeby dalo sie to
    jakos latwo przeczytac)

  • 30. Data: 2012-05-04 00:51:21
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <f...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > a minimalnego kompilatora c (najlepiej z jakims ciezkim
    > komentarzem albo wewn tutorialem zeby dalo sie to

    Trudno przecenić wartość edukacyjną minimalnych programów i
    prostych przykładów. Osobiście sporo się nauczyłem właśnie
    na źródłach TSCP. Dzięki temu mogłem czytać źródła bardziej
    zaawansowanych programów. Jeśli chciałbyś się zainteresować
    budową kompilatorów to pewnie rozpoczęcie nauki od czytania
    najprostszych źródeł byłoby również dobrą lekcją. Ale język
    C, nie wspominając o C++ to dość duże bydle. Może warto
    poszukać jakiegoś kompilatora/parsera również dla minimalnego
    języka?