-
Data: 2009-12-30 16:30:41
Temat: Re: problemy z falownikiem
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Dec 29, 2:01 pm, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
wrote:
> Aktualnie mam w robocie problem z napędem krzesełka obrotowego. Krzesło
> to jest napędzane silnikiem prądu stałego z komutacją hallotronową.
> Konkretnie jest to falownik XLS-230-40-R z silnikiem 400STK2M firmy
> Coupley, ale to nie całkiem ważne. Problemem jest to, że falownik trafił
> szlag, konkretnie diagnoza mówi, że nie ma napięcia na szynie DC.
> 1. Co mogło sprawić, że falownik wyzionął ducha?
Cokolwiek, dojdziesz dopiero, jak zanalizujesz uszkodzenia i ew. je
powtórzysz :)
To, co masz, to trochę nawet nie falownik, to najwyżej sprytniejszy
elektroniczny komutator.
Abstrahując od fizycznej integracji, to taki ustrój składa się z
trzech niezależnie funkcjonujących obwodów: prostownika, choppera
hamowania i samego mostka.
Ponieważ coś się upaliło, to:
1) sprawdzić mostek i bezpiecznik przy nim: próbnik diod, przejście od
każdego bieguna 230VAC na +DC i z -DC na każdy biegun musi być, na
odwrót nie. Jak przejścia nie ma w żadną stronę, sprawdzić
bezpiecznik, jak dobry, wymienić mostek, jak spalony, wymienić
bezpiecznik i ponowić test. Jak przejście jest we wszystkie strony to
wymienić mostek i bezpiecznik, mostek bo przebity a bezpiecznik bo nie
zabezpiecza jak należy.
2) sprawdzić chopper z opornikiem. Na 99% opornik jest włączony między
+DC a kolektor IGBT a emiter IGBT do masy. Na 90% nazwanie tego
chopperem jest na wyrost: wzrost napięcia DC powyżej zadanej z góry
granicy włącza IGBT, spadek poniżej histerezy - wyłącza. Sprawdzić:
przejście z +DC na opornik, brak przejścia z drugiego końca opornika
na -DC, przejście przez opornik. Ew. wymienić IGBT.
3) Sprawdzić mostek: próbnikiem diodowym między +DC a -DC, między +DC
a UVW, między UVW a -DC nie powinno być przejścia, między UVW a +DC,
między -DC a UVW powinna być dioda.
4) Następnie odpiąć UVW zostawiając podłączenie hallotronów (jeśli
możliwe) i podpiąć zasilanie 230VAC. Sprawdzić, czy się opornik
hamowania nie grzeje (przebicie IGBT hamowania albo uszkodzenie
komparatora na DC). Sprawdzić napięcie na DC.
5) jeśli masz podpięte halotrony ale silnika nie, a falownik nie jest
za inteligentny, to możesz sprawdzić komutację podpinając 3 żarówki na
110V w gwiazdę w miejsce silnika i kręcąc ręcznie karuzelą. Żarówki
powinny migać w cykl obrotów silnika.
Marek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Raspberry Pi 3 Model B+
- Kuchenka elektryczna
- test
- Cewka elektrozaworu
- zapytanie o chip r5f21275nfp
- nie naprawiam więcej telewizorów
- Zrobił TV OLED z TV LCD
- Zasilacz USB na ścianę.
- Gniazdo + wtyk
- Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- OpenPnP
- taka skrzynka do kablowki
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
Najnowsze wątki
- 2025-03-14 Spalił się autobus :-)
- 2025-03-14 Policjanci z Piątku
- 2025-03-14 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-03-14 Warszawa => Account Manager - Sprzedaż Usług Rekrutacyjnych <=
- 2025-03-14 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-14 VAT-R Umowa najmu na adres zamieszkania
- 2025-03-14 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-03-14 Warszawa => Junior Rekruter <=
- 2025-03-14 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-14 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-14 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=
- 2025-03-13 Raspberry Pi 3 Model B+
- 2025-03-13 Kuchenka elektryczna
- 2025-03-12 test
- 2025-03-13 własny ekran startowy