eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikapradniceRe: pradnice
  • Data: 2012-04-24 10:19:29
    Temat: Re: pradnice
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2012-04-24 09:57, J.F pisze:
    > Co prawda okretowe silniki juz wtedy mogly pracowac latami, ale zaraz ..
    > kiedy sie pojawily okretowe diesle ? Titanic jeszcze kotly parowe mial,
    > wiele pozniejszych statkow tez.

    Wikipedia podaje, że pierwszy diesel okrętowy to 1903 rok. Z całą
    pewnością eksplozja popularności diesli na statkach to lata 1930.

    Dla przykładu MS Batory z 1935 roku był dieslem, natomiast jego następca
    TTS Stefan Batory z 1952 miał turbiny parowe, co również było traktowane
    jako state-of-the-art. Napęd turbiną parową ma sprawność porównywalną z
    dieslem, więc do dziś traktuje się je jako napędy równorzędne technicznie.

    Jako ciekawostkę podam też, że w latach 30 spopularyzowało się spawanie
    kadłuba w miejsce nitowania. Dlatego kiedy w 1948 roku zwodowano
    "Sołdka" - pierwszy polski powojenny statek, z nitowanym kadłubem i
    maszyną parową tłokową, to tak jakby go od razu do muzeum budowali :-D

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: