  • 61. Data: 2020-09-06 23:20:04
    Temat: Re: pomoc. Ortograficzni rasiści.
    Od: "Frakon" <j...@t...pl>

    news:rj2gci$5qf$1$Adam@news.chmurka.net...

    > Nie jest względna. Jest bezwzględna, zasady są jasno określone.
    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam

    "Rzecz względna" - pisałem nie o zasadach, tylko o przeszkadzaniu.
    Jednym przeszkadza, innym nie przeszkadza w czytaniu.

  • 62. Data: 2020-09-06 23:31:13
    Od: "Frakon" <j...@t...pl>

    > dyskutujemy o stawianiu spacji przez kogoś,
    > kto uparcie twierdzi, że będzie ją stawiał, bo tak mu się podoba.

    Nie na tym rzecz polega , że "tak mu się podoba", tylko spacja
    podkreśla wyraźnie, ze zdanie jest pytające.

    > Na przekór zasadom pisowni.

    Życie zmienia zasady.
    Przykład : dziecko, dzieciak. Do niedawna to były wyrazy o różnym
    znaczeniu. Owsiak zaczął mówić "dzieciak" w znaczeniu "dziecko"
    i teraz większość małpuje Owsiaka.

  • 63. Data: 2020-09-07 00:14:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello ToMasz,

    Sunday, September 6, 2020, 8:33:05 PM, you wrote:

> [...]
    > ono znaczy. Druga sprawa to tempo pisania. ja napierdzielam jak dziki,
    > więc duże litery przecinki i kropki są dla mnie zmorą. czy to brak
    > szacunku? wolę taki brak szacunku niż wypowiedzi nie poparte
    > argumentami, lub stwierdzenia że coś co jest powszechne jest dobre.
    > Zastanówcie się nad przyszłością polaków, tak w okresie 100 lat. Jeśli
    > mamy "gonić" inne narody... pod względem osiągnięć naukowych, to lepiej
    > przeznaczać godziny edukacji na technikę czy ortografię? NAszym
    > zachodnim sąsiadom udało się porzucić niektóre "niemieckie" znaki.

    Sorry, nie przyjmuję do wiadomości. Sam mam problemy z pisaniem -
    nauczyłem się czytać swoje wypociny przed wysyłaniem. Na komputerze
    pomaga korekta a w czasach, gdy pisałem na maszynie pomagała...
    konieczność przepisania całej strony. To uczy unikania błędów.

    ,,Polaków" z wielkiej litery!

    Niemcy pozbyli się ligatur, które są raczej (pozornym) uproszczeniem
    pisowni/kaligrafii. W polskiej typografii też mieliśmy jakieś
    drobne dziwactwa (właśnie napisałem przez ,,dz" zamiast ,,c") i z nich
    zrezygnowaliśmy. Niemcom pozostały umlauty (äöü) i ,,ß" ale wymyślili sobie
    transliterację do łacińskiego i gra.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 64. Data: 2020-09-07 00:16:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Sunday, September 6, 2020, 10:56:42 PM, you wrote:

    [...]

    > Co ciekawe - okazuje sie, ze i u nas jest sporo nazwisk z umlautami

    Jak pozwoliłem sobie na pisownię nazwiska koleżanki Koenig z umlautem,
    to się strasznie obraziła.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 65. Data: 2020-09-07 02:49:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Sep 2020 00:16:34 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > [...]
    > Jak pozwoliłem sobie na pisownię nazwiska koleżanki Koenig z umlautem,

    Bo ona jest królowa a nie król :-)

    Ona przyzwyczajona do swojej pisowni, inny sie nazywa np Sznajder czy
    Miller - ale te z umlautami to mnie interesuja.
    W czasach pióra i papieru zaden problem, ale jak to wpisac w PESEL czy
    rozne proste bazy danych sprzed 30-20 lat ?

    J.

  • 66. Data: 2020-09-07 02:52:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Sep 2020 00:14:46 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
> [...]
    > zrezygnowaliśmy. Niemcom pozostały umlauty (äöü) i ,,ß" ale wymyślili sobie

    Przestali transliterowac - wlazlo Unicode, nie ma potrzeby.
    Zreszta juz wczesniej mieli rozwiazania (Code Page itp).

    J.

  • 67. Data: 2020-09-07 08:36:59
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-09-06 o 23:00, Uzytkownik pisze:

    > Ale w czym jest problem? Jesteś zmuszony odpowiadać na jego pytania?
    > Podpisywałeś jakieś zobowiązanie z netem, czy co?

    Kiedy ja bardzo lubię czytać J.F. a nawet często z nim dyskutuję.
    Dlatego jest to dla mnie denerwujące i dziwi mnie, że
    inteligentny interlokutor tak poszedł w zaparte.

    > Nie chciałem Ci dać prztyczka, lecz chciałem zwrócić uwagę, że każdy z
    > nas popełnia błędy z lenistwa czy też niewiedzy, albo też z innego
    > powodu.

    Dlatego jak się wykluczy niewiedzę, bo był już instruowany wiele razy,
    to co zostaje?

    > Uważam, że spacja czy
    > jej brak przed znakiem zapytania to jest pierdoła, a większość
    > grupowiczów popełnia o wiele większe błędy

    Te inne błędy popełnione przypadkowo lub podczas szybkiej
    pisaniny lub z klawiatury telefonu wynikające - też są pierdołami,
    ale na nie nie zwracam uwagi, bo nie są celowe.

    > Dlatego nauczmy się szanować  każdego
    > człowieka z jego zaletami, jak i przypadłościami.

    Szanować szanuję, ale złe nawyki można zredukować.
    Niektórzy z łamania zasad zrobili sobie wizytówkę.

    > Najgorsze jest to, że całą tę eskalację konfliktów napędzają ciągle te
    > same osoby. Jakżeby mogło być inaczej? Pytanie autora wątku i pierwszy
    > ujadający kundel, a za nim aż tyle osób i to osób w miarę normalnych.

    Dla mnie nie ma kundli w usenecie. Akceptuję wszystkich użytkowników od
    kogutków
    po diakrytyka.

  • 68. Data: 2020-09-07 08:49:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Sorry, nie przyjmuję do wiadomości.

    i takie prezentowaie postawy lubię. krótko i dosadnie. tyle że się z nią
    nie zgadzam i radzę abyś się nad tym zastanowił. otóż nikt się nie
    odniósł do nauki polskiego kosztem fizyki chemii przedmiotów zawodowych,
    bo wnioski są proste nie korzystne dla jezyka polskiego.
    Nadchodzą ciężkie czasy. przez różne decyzje polityczne, mamy napływ
    obcokrajowców. w mojej przychodni zdrowia leczy Turek, wielu członków
    ekip budowlanych to Ukraincy. Napływowych będzie więcej i... będą to
    fachowcy w swoich dziedzinach. Nasz język będzie dla nich bardzo trudny
    i będą go kaleczyć. Tak więc pod koniec życia możesz niechcący mocno
    ograniczyć sobie grono ludzi którzy mogą Ci pomóc przeżyć spokojnie
    ostatnie lata.
    brak jednej umiejętności, jazdy na rowerze, pływania, pisania poprawną
    polszczyzną, nie dowodzi niczego, nie implikuje braków (braku
    fachowości, braku wiedzy) w innych dziedzinach.
    ToMasz

  • 69. Data: 2020-09-07 09:36:40
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-09-07 o 02:52, J.F. pisze:

    > Przestali transliterowac - wlazlo Unicode, nie ma potrzeby.
    > Zreszta juz wczesniej mieli rozwiazania (Code Page itp).

    Ale dobrze, że została taka opcja. Znacznie wygodniej
    mi wstawić ue/ae/oe/ss niż przeskoczyć na inna klawiaturę/kodowanie.

  • 70. Data: 2020-09-07 10:05:30
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-07 o 08:36 +0200, cef napisał:
    > Dlatego jak się wykluczy niewiedzę, bo był już instruowany wiele razy,
    > to co zostaje?

    Może przyzwyczajenie, jeśli na co dzień Jarek pisze w języku, w którym
    ta spacja ma być? Ew. komputer mu ją dodaje, bo takie ma ustawione
    locales? A może po prostu lubi?

    Mi to odwrotnie - ludzie czasem zarzucają, że "zapominam" wstawić nbsp
    przed pytajnikiem czy dwukropkiem. A ja nie będę, bo tak się nauczyłem
    dawno temu i te spacje po prostu źle mi wyglądają. Lubię też duże
    liczby rozbijać apostrofem, np: 1'500'000 PLN. I to także mi rozmówcy
    czasem zarzucają, ale dla mnie to wygląda dobrze bo tak mi pokazywał
    kalkulator, którego używałem w liceum - i bardzo mi się podoba, bo nie
    ma możliwości pomylić ze znakiem dziesiętnym, tak jak to może mieć
    miejsce kiedy ludzie używają kropek lub przecinków. Z innych rzeczy o
    które jestem czasem krytykowany, to nagminne używanie myślnika zamiast
    spacji - a ja tak lubię i już.

    J.F. lubi te swoje spacje - i cóż z tego? Taki urok, można polubić albo
    ignorować. Krzywdy nikomu nie robi, a zmieniać człowieka na siłę to
    zwyczajny faszyzm - od tego mamy żony, a nie grupy dyskusyjne.

    > Dla mnie nie ma kundli w usenecie. Akceptuję wszystkich użytkowników
    > od kogutków po diakrytyka.

    Uzytkownik miał tu chyba na myśli takiego, co to się faktycznie
    dowartościowuje w internecie udając psa - zdaje się, że dalej aktywny,
    bo czasem widuję gościa w jakichś cytatach. Swoją drogą, niezwykle
    ciekawy przypadek, jeśli kto amatorsko interesuje się psychiatrią.

    Mateusz