  • 11. Data: 2010-01-09 21:10:27
    Temat: Re: płytka z większym uC do "wbudowania" w urzadzenie.
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Sebastian Biały napisał:

    > No popatrz, a wystarczyło czytac. <zlosliwy mode=on>Czasem się to
    > bardziej opłaca niż pisanie<zlosliwy mode=off>.

    A ileż to ja się naczytałem, kiedy byłem na etapie poszukiwania sprzętu.
    Ale opłaciło się, bo znalazłem co chciałem. Teraz mogę napisać co wiem
    (nie żeby mi się to opłacało, ale wysiłek niewielki, a jak ktoś będzie
    chciał, to skorzysta). Jak znowu będę potrzebował, to jeszcze raz
    przekopie się przez dokumentację (albo skorzystam z tego, co inni
    napisali w Usenecie).

    > Sek w tym, ze połowa ethernetu jest poza mainboard. Ale jeszcze większy
    > sek z powodu tego zasilania w osobnym module.
    >
    > Mam więc system jednoplytkowego komputera 4x4cm z dodatkowymi elementami
    > niezbednymi do pracy. OK, ale może jest coś bardziej ok.

    A na propox.com nie ma czegoś OK? (Nie zaglądałem teraz, ale mam
    zanotowane jako miejsce, gdzie są niedrogie sprzęty wyglądające
    z opisu na dość pożyteczne.)

    > Chyba to dotyczy każdego uC z MMU który pociągnie Linuxa.

    Pod warunkiem, że dostarczona przez producenta konfiguracja coś takiego
    umożliwia od razu po wyjęciu z pudełka. Bo można też korzystać z różnych
    routerów z linuksem, ale trzeba je wcześniej jakoś zhakować. Ten cały
    foxboard ma fabryczne oprogramowanie OK.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2010-01-09 21:13:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    6&products_id=247

    > Wygląda rozsądnie, acz nie wydaje mi się zeby na pokładzie był etehrnet
    > PHY a z dokumentacji i rozpiski sygnałów nie doszukalem się takiego info.

    Nazwa mi się skojarzyła z soekris.com -- tam też już dawno temu mieli
    coś ciekawego. Może warto zobaczyć.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-01-09 22:23:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski wrote:
    > A na propox.com nie ma czegoś OK?

    To było pierwsze co otworzyłem. Nie, nie mają. Maja sensowne moduly ale
    z AVRami 8bit. A tam sa symboliczne ilosci ram/flash.

  • 14. Data: 2010-01-09 22:30:56
    Temat: Re: płytka z większym uC [ OFFTOPIC]
    Od: "AK" <A...@W...PL>

    > Witam.
    >
    > Mam akurat potrzebę zbudowania czegos na niewielkim procesorze (ARM7)

    Witam,

    tak się zastanawiam Panie Sebastianie czy ty to wszystko robisz o co pytasz?
    Czy pytasz aby pytać?

    Masz czas przerobić te projekty którymi się zajmujesz w tydzień, dwa? Nie
    sądzę.

    Tak sobie zerknąłem w archiwum to średnio co 2 tygodnie rzucasz pytania z
    różnych dziedzin: sterowania, energetyki, energoelektroniki, programowania,
    automatyki etc.

    A może dla jakiejś wywiadowni pracujesz z obcego kraju? ;-)

    A może poprostu siedzisz na jakiejś uczelni i tak sobie zabijasz czas z
    braku zajęć ? Zamiast wdrażać jakiś projekt przydatny dla ogólu
    społeczeństwa?

    Tak się zastanawiam bo mądrzy ludzie którzy kiedyś udzielali się tutaj na
    grupie, obecnie tak są zajęci, że nie mają na to czasu ;( przez co poziom
    tej grupy drastycznie się obniżył.

    Pozdrawiam
    AK

  • 15. Data: 2010-01-09 23:00:50
    Temat: Re: p?ytka z wiekszym uC [ OFFTOPIC]
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    AK wrote:
    > Masz czas przerobiae te projekty którymi sie zajmujesz w tydzien, dwa? Nie
    > s?dze.

    Jakie projety ? Pytasz o projekt z uC 386 i ten ? Widzisz zbiezność ?
    Wlasnie jestem na etapie kombinowania co wstawić w serce pewnego systemu
    automatyki (bardzo nietypowej). Musi byc uniwersalne i zapewnic mi
    stabilnośc hardware przez najbliższe 3-5 lat dla różnych zadań. Badam
    teren. Jeśli wybiore sensownie, to jestem w stanie skupić się na
    rozwiązywaniu problemow w sofcie a nie na problemach z nastepnym
    procesorem. Na razie po przygodach od '81 przez AVR/PIC a kończąc na
    ARM7 w zasadzie mam juz jakio takie koncepcje czego i jak chcę. A chce
    stabilności hardware, bo daje to wieksze oszczędności (czasu=pieniędzy)
    niż "co tydzien inny procek". Nawet jesli będe tym ARM9/MIPS migał diodami.

    > Tak sobie zerkn??em w archiwum to ?rednio co 2 tygodnie rzucasz pytania z
    > ró?nych dziedzin: sterowania, energetyki, energoelektroniki, programowania,
    > automatyki etc.

    Nic dziwnego:

    a) zawodowo programuje w C++
    b) hobbystycznie programuje we wszystkim innym co wpadnie w lapska
    (ostatnio TigerBASIC na ten przyklad, ależ to badziewie)
    c) półzawodowo robie bardzo nietypowe rzeczy z automatyki przemyslowej
    (głównie to czego inni pokemoni od logiki drabinkowej kijem nie dotkną,
    bo "panie, nie da rady")
    d) kiedyś będąc koderem na Atari i Amidze została mi w głowie szeroka
    persperktywa co to jest komputer od przerzutnika po języki wysokiego
    poziomu. Niestety ku przerażeniu wieloletnich wyjadaczy ośmielam się
    wprowadzać jakieś wywrotowe koncepcje typu C++ na AVR, albo Java
    sterująca obrabiarką; wiec czesto sie kłucę na grupach z betonowymi
    religiami.

    Swoją drogą energoelektronika? energetyka? Gdzie ! Nie przypominam
    sobie. Może jest ktoś inny podpisujacy sie tak samo. Chyba że chodzi o
    jakies pomiary mocy - ale jak mówiłem automatyką zajmuje się "na boku".

    > A mo?e poprostu siedzisz na jakiej? uczelni i tak sobie zabijasz czas z
    > braku zajeae ? Zamiast wdra?aae jaki? projekt przydatny dla ogólu
    > spo?eczenstwa?

    Prawie trafiłeś.

    a-1) Pracuje też na uczelni :D Ale wbrew temu jak to brzmi - wiem którą
    stroną trzyma sie lutownicę i jak sie pisze abstrakcyjną fabrykę
    dekorowanych wizytorów. Nie pasuje więc do stereotypu "naukowca".

    > Tak sie zastanawiam bo m?drzy ludzie którzy kiedy? udzielali sie tutaj na
    > grupie, obecnie tak s? zajeci, ?e nie maj? na to czasu

    Dwójka dzieci hamuje nieco zapędy. Wiec niestety wpadam tylko gościnnie.

    Swoją droga za chwile będe pytal o *HDL bo wlasnie zamierzam nadrobić
    nieco te okolice. Mam nadzieje że nie wyczerpalem limitu zapytań.

  • 16. Data: 2010-01-09 23:20:52
    Temat: Re: p3ytka z wiekszym uC [ OFFTOPIC]
    Od: "AK" <A...@W...PL>

    > Dwójka dzieci hamuje nieco zapędy. Wiec niestety wpadam tylko gościnnie.
    >
    > Swoją droga za chwile będe pytal o *HDL bo wlasnie zamierzam nadrobić
    > nieco te okolice. Mam nadzieje że nie wyczerpalem limitu zapytań.

    Szerokie horyzonty ....
    W takim razie SZACUNEK.

    AK

  • 17. Data: 2010-01-10 01:29:10
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > b) hobbystycznie programuje we wszystkim innym co wpadnie w lapska
    > (ostatnio TigerBASIC na ten przyklad, ależ to badziewie)

    Miałem z pięć lat temu do czynienia ze sterownikiem suwnicy zrobionym na
    Tigerze. Po zapoznaniu się z Tigerem powiem że kijem bym go nie tknął i
    dziwię się że ktoś zawodowo zajmujący się automatyką bawi się czymś takim.

    > c) półzawodowo robie bardzo nietypowe rzeczy z automatyki przemyslowej
    > (głównie to czego inni pokemoni od logiki drabinkowej kijem nie dotkną,
    > bo "panie, nie da rady")

    Nie uważam drabinek za pokemonowe pisanie. Przynajmniej wygląda dość
    podobnie u różnych producentów, Czego nie można powiedzieć o np STL.
    Przy pracy z różnym sprzętem przekąłda się to na ilość błędów. Ponadto
    łatwiej analizować w rybie online.

    MD

  • 18. Data: 2010-01-10 08:10:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
> [...]
    > dziwię się że ktoś zawodowo zajmujący się automatyką bawi się czymś takim.

    Dlatego powinieneś zapytać o okoliczności tej zabawy. A były one ad-hoc
    na wczoraj. 2 dni na nauczenie się podstaw tego języka, odpalenie
    tigera, zorientowanie się że to _niebywałe_ gówno i napisanie sporego
    kodu. Ilość przekleństw jakie leciały w kierunku tego czegoś podczas
    pisania wyrczerpała mój limit miesięczny.

    Nie polecam. Nawet jako podstawkę pod kubek.

    > Nie uważam drabinek za pokemonowe pisanie.

    "Panie Krzysiu, a dalo by radę, żeby ilość elementów na lini zrzucic pod
    koniec dniówki do naszej siciowej bazy danych razem z indetyfikatorem
    pracownika który montował?"

    "Nie".

    "Aha".

    Pi razy drzwi tak wyglądają dyskucje z drabinkowcami.

    Doceniam to że ich metody są skuteczne. Ale one sa skuteczne dla
    trywialnej logiki.

    > Czego nie można powiedzieć o np STL.

    Masz na mysli _ten_ STL z C++?

    > łatwiej analizować w rybie online.

    :D Bez przesady, debugowanie w zwykłym programie jest po wielokroć
    bardziej elastyczne wlacznie z mozliwością napisania sobie własnego
    narzedzia do debugowania wewnątrz żywego kodu.

  • 19. Data: 2010-01-10 16:25:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    >
    > Pi razy drzwi tak wyglądają dyskucje z drabinkowcami.
    >
    > Doceniam to że ich metody są skuteczne. Ale one sa skuteczne dla

    No cóż jeśli masz do czynienia z ludźmi którzy mogą tylko trywialną
    logikę w drabince to współczuję. Ale to nie wina drabinki. W niej można
    napisać większość kodu odpowiedzialnego np. za ruchy maszyny, a
    specyficzne zadania umieścić w odrębnym bloku pisanym jak tam sobie
    chcesz. Zaleta jest taka, że drabinkowy kod łatwiej później przerobić
    przez innego automatyka. Zaleta o ile podchodzisz do tego inżynierko a
    nie handlowo :)

    > Masz na mysli _ten_ STL z C++?

    Nie chodzi mi o szablony :) Miałem na myśli coś co u Schneidera nazywa
    się Structured Text Language a u Siemensa Statement List Programming
    Language. W Unity wygodnie mi się pisze w ST a jak mam zaraz potem coś
    zrobić w STL w STEP7 to jestem chory. Jakieś to dziwaczne. To ja już
    wolę w drabince.

    > :D Bez przesady, debugowanie w zwykłym programie jest po wielokroć
    > bardziej elastyczne wlacznie z mozliwością napisania sobie własnego
    > narzedzia do debugowania wewnątrz żywego kodu.

    Dla mnie jest wystarczająco komfortowo gdy widzę w którym wierszu
    (networku) maszyna mi utknęła i jak są wysterowane styki drabinki. Nie
    wiem co to u Ciebie zwykły program ale pewnie coś w C/C++. Ja do PLC
    piszę w FBD/STL zakładając, że ktoś obcy będzie to rozwijał to po co mu
    utrudniać. No i C nie jest standardowo w sofcie do programowania PLC.
    Natomiast do własnych produktów na mikrokontrolerach piszę w C/C++ i
    zakładam ze to ja będę ten kod rozwijał.

    MD

  • 20. Data: 2010-01-10 17:53:20
    Od: Paweł Sujkowski <p...@p...koszalin.pl>

    Witam

    Ja też chciałem stanąć w obronie języka drabinkowego. Przy aplikacjach
    automatyzacji maszyn ma moim zdaniem niezaprzeczalne zalety w postaci
    czytelności kodu i łatwości debugowania oraz sporej przenośności. To,
    że aktualnie można odnieść wrażenie że "wiedza potaniała" i za
    programowania w drabince biorą się ludzie o różnym stopniu
    przygotowania nie powinno być argumentem przeciw programowaniu w
    tymże, a przeciw zajmowaniu się takimi zadaniami przez przypadkowych
    ludzi. Ogólne szukanie oszczędności powoduje że jest duża presja na
    działy utrzymania ruchu, aby to one zajmowały się modernizacją maszyn.
    I takie są efekty. NIeporozumieniem jest moim zdaniem także ładowanie
    jakiś płytek z uC i programowanie tego w C/C++/Assemblerze do
    aplikacji maszynowych. Czy bariera powiedzmy 5, 10 czy 15kPLN za
    porządny sterownik jest dla potencjalnego inwestora nie do
    przeskoczenia? Jeśli myślimy na krótką mętę, to potencjalnie przejęcie
    części z różnicy pomiędzy przemysłowym rozwiązaniem a rozwiązaniem na
    uC może się wydać atrakcyjne. Ale sterowania powinny być projektowane
    w szerokiej perspepktywie czasowej. Zdarzało mi się ratować maszyny z
    przed ~20 lat, na sterownikach firm o których nigdy nie słyszałem ale
    z wydrukowanym oprogramowaniem w drabince. I po przepisaniu tego i
    wsadzeniu do jakiegoś S7 czy jakiegokolwiek współczesnego sterownika
    ruszało to omal z kopa. Czy program w C na jakiejś płytce to zapewni?
    Ogólnym problemem jest świadomość osób które podejmują decyzje
    finansowe dotyczące takich inwestycji. Dla nich nie liczą się
    standardy, normy i zdrowy rozsądek. Ma być po prostu tanio. Muszę się
    przyznać że sam czasem też stosuję uC do specyficznych funkcji. A to
    przetłumaczenie jakiś protokołów, a to specyficzne uzależnienie
    czasowe itp. Ale ładować logikę maszyny łącznie z funkcjami
    bezpieczeństwa w wyłącznie swoje dzieło to już za dużo. Pozdrawiam.

    Paweł