  • Data: 2010-11-07 23:28:08
    Temat: Re: pamięć flash a trwałość urządzeń elektronicznych
    Od: shg <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Nov 7, 9:56 pm, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

    > Poważnie? Pytam, bo kiedyś spotkałem się z wersją mówiącą o trochę
    > więcej niż dekadzie.
    Tę trwałość rzędu 10 lat podaje się z reguły dla jakiejś wyższej
    temperatury np. 85°C, ale chyba żaden producent nie jest w stanie
    zagwarantować że się flash nie posypie po kilku latach pracy w
    temperaturze pokojowej.
    Trwałość określa się przez testy starzeniowe prowadzone w wysokich
    temperaturach, dużo wyższych niż normalne temperatury pracy (nawet
    300°C), a następnie uzyskana zależność ekstrapoluje się dla niższych
    temperatur.

    > Tak czy inaczej moje pytanie wciąż jest aktualne. Powiedzmy, że minęło
    > kilkadziesiąt lat. Wyjmujemy z szafy zabytkowe urządzenie. Część
    > elektroniczna w świetnym stanie. Co trzeba zrobić, żeby uchronić
    > software przed wyparowaniem z flasha? Konieczne jest ponowne flashowanie
    > urządzenia?
    Jeżeli będzie leżało nieużywane, to jest większa szansa że przetrwa,
    ogólnie psuje się od migracji ładunku z pływającej bramki przez
    izolator. Sprzyja temu podwyższona temperatura (choć nieznacznie), na
    przykład w czasie pracy urządzenia i częste programowanie, które
    powoduje degradację izolatora. Częste odczytywanie też może
    niekorzystnie wpływać na trwałość, ale to zależy mocno od sposobu
    odczytu i konstrukcji i może mieć marginalne znaczenie.
    Jeżeli "wyciek" ładunku występuje z przyczyn "naturalnych" (ten jest
    zazwyczaj powolny), to jeszcze pół biedy, wystarczy zaprogramować na
    nowo. Jeżeli jednak dojdzie do degradacji izolatora, to tę komórkę
    pamięci można już spisać na straty, każde kolejne programowanie będzie
    tylko pogarszało sytuację, uszkodzenie jest nieodwracalne.
    Rozwiązanie: Suma kontrolna, min. 3 kopie softu w pamięci i nadzieja
    że początkowe sektory maja większą trwałość (tam gdzie siedzi program
    który będzie sprawdzał zawartość), a bywa tak, że faktycznie mają,
    właśnie z tego powodu.