  • 1. Data: 2012-07-24 17:05:43
    Temat: oswietlenie LED
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Taki sobie artykul
    http://www.al-e.com/index.php?option=com_content&vie
    w=article&id=17&Itemid=21

    Pieknie tlumaczy dlaczego to LED sa lepsze niz sodowki ... tylko
    przeciez strumien wyrazony w lumenach powinien juz zawierac te
    korekte.

    Kiepsko skorygowanymi miernikami mierzyli ? Chyba nie, na pewno czesc
    pomiarow byla naocznymi przyrzadami.

    Jeszcze moze by sie dalo wytlumaczyc roznicami w widzeniu fotopowym i
    skotopowym ... ale sami pieknie narysowali ze przecietny bialy LED ma
    dolek tam gdzie najbardziej potrzeba :-)

    A moze jednak o kolor chodzi - swiatlo LED wcale nie jest jasniejsze,
    ale dzieki szerokiemu spektrum umozliwia dostrzezenie kolorow (o ile
    wystarczajaco jasne :-)) i w ten sposob rozroznialnosc obiektow na
    drodze sie polepsza ?

    J.

    P.S. No i ciagle mnie niebieskie LED zastanawiaja - niby maja
    dominujacy skladnik ok 400nm, czyli gdzies w obszarze niewielkiej
    czulosci oka, a tym czasem "bija po oczach".
    Tak wielka sprawnosc maja, ze mimo niekorzystnej czulosci sa
    jasniejsze niz inne ?

  • 2. Data: 2012-07-25 18:23:12
    Temat: Re: oswietlenie LED
    Od: <news.>

    Użytkownik "J.F" napisał:
> [...]
    > Pieknie tlumaczy dlaczego to LED sa lepsze niz sodowki
    > tylko przeciez strumien wyrazony w lumenach powinien juz

    Bo lumen to taka fikcja światłości, czyli pomiar dla wąskiego piku o pewnej
    długości:)
    Każdy LED ma widmo właśnie takiego piku, a to ze pik wysoki to wcale nie
    znaczy że światło jet jasne, bo to zależy od pola tego widma.
    Lampa sodowa ma szerokie widmo i zbliżone do widma oka:) Więc lumenami nie
    da się porównać źródeł światła o różnych widmach i na tym polega "chłyt
    martetindowy"

  • 3. Data: 2012-07-25 18:57:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello news.,

    Wednesday, July 25, 2012, 6:23:12 PM, you wrote:

> [...]
    > znaczy że światło jet jasne, bo to zależy od pola tego widma.
    > Lampa sodowa ma szerokie widmo i zbliżone do widma oka:)

    Też dowcip Ci się udał...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2012-07-25 21:22:46
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    >
    > Pieknie tlumaczy dlaczego to LED sa lepsze niz sodowki ... tylko przeciez
    > strumien wyrazony w lumenach powinien juz zawierac te korekte.

    No ale lumen to cd*sr, a kandela jest liczona w scisle okreslonej
    czestotliwosci, wiec niby skad miala by byc jakas korekta?

  • 5. Data: 2012-07-25 23:14:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Jul 2012 21:22:46 +0200, Ghost napisał(a):
    w=article&id=17&Itemid=21

    > No ale lumen to cd*sr,

    No,mozna by dlugo polemizowac czy nie odwrotnie.

    > a kandela jest liczona w scisle okreslonej czestotliwosci,

    Eeee, jakiej ?

    >wiec niby skad miala by byc jakas korekta?

    Chocby ze sposobu pomiaru kandeli przy roznym widmie.

    J.

  • 6. Data: 2012-07-25 23:53:01
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Kandela

  • 7. Data: 2012-07-26 00:22:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 25 Jul 2012 23:53:01 +0200, Ghost napisał(a):
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kandela

    Ooops, przespalem zmiane definicji.

    Ale nadal gdzies musi byc zaszyte dopasowanie do czulosci oka.

    J.

  • 8. Data: 2012-07-26 00:33:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-07-25 23:53, Ghost pisze:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Kandela

    Nie chcę być nieuprzejmy, ale nic nie rozumiesz. Tu masz parę słów
    wyjaśnienia:

    The simplest way to proceed is to note that illumination
    engineers measure illuminance in units of
    lumens per square meter or lm/m2, and this flux is
    defined as a lux (lx). Therefore, the
    lumen , under certain conditions, is proportional
    to energy per second, and it looks a bit like a watt.
    The difference between watts and lumens is that
    a watt of green light appears to be much brighter
    than a watt of red light, while lumens have been designed
    so that a lumen of any color in the visible
    region appears to be equally bright. Th is sounds like psychophysics,
    and it is. We have to ask human
    observers to match the brightness of different
    colors of light, or to measure by some means the
    sensitivity of the average human eye to light of different
    frequencies. This has, in fact, been done for
    light-adapted (photopic region) and dark-adapted
    (mesopic region) human eyes. The standard lm is approximately 1/683 W or 1 W
    produces 682 lm at 555 nm, and values for the other
    wavelengths are based on the photopic luminosity
    curve. For example, at 400 nm, 1 W produces 0.27
    lm, and at 700 nm, 1 W produces 2.8 lm.
    Suppose a light beam containing a variety of colors
    (wavelengths) is viewed by a human observer.
    Furthermore, let the spectral-power density be
    given by the function J(?) in watts(unit wavelength).
    The apparent brightness of this beam can
    be computed if the standard luminosity function
    y(?) is known:

    Flux(lumens) = 683 ?y(?) J(?)d? ,

    where the range of integration is 400 nm to 700 nm.
    This just means that each increment of the powercurve has to be adjusted
    by the luminosity curve
    before it is added to obtain the total number of
    lumens.
    Th is comparison of units is necessary for understanding
    the characteristic curves for film and
    sensors. However, I have not related the lumen to
    the other units in common use. This is tedious, but
    necessary for understanding the literature. Consider
    a light source at the center of a sphere having
    unit radius. If the source emits 1 lm/steradian uniformly
    in all directions the output is defined as 1
    candela (cd). (A steradian is defined as the solid
    angle subtended by 1 m2 on the surface of a sphere
    having a radius of 1 m.) Furthermore, 1 footcandle
    (fc) is defi ned as 1 lm/ft2 just as we defi ned 1 lux
    as 1 lm/m2.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2012-07-26 07:17:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:50107446$0$1217$65785112@news.neostrada.pl...

    > Nie chcę być nieuprzejmy, ale nic nie rozumiesz.

    Znaczy bledny jest zapis w wiki? Zaproponuj zmiane.

  • 10. Data: 2012-07-26 08:36:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 26 Jul 2012 07:17:58 +0200, Ghost napisał(a):
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w

    > Znaczy bledny jest zapis w wiki? Zaproponuj zmiane.

    Dobrej, tylko ze w angielskiej wiki masz szersze omowienie.
    Z ktorego wynika to samo co dawniej - ze dla innych czestotliwosci nalezy
    powownywac wrazenie swietlne wywolane w ludzkim oku.

    Tak nawiasem mowiac ... to w unijnej dyrektywie zakazujacej zarowek jest
    tez wzor jak dla innych lamp podawac moc rownowaznej zarowki. Tak zeby
    klient wiedzial jak "mocna" lampe kupuje, no i zeby go nie bajerowac
    "zwykla zarowka".
    Tylko ... przelicznik z lm na W "zwyklej zarowki" jest nizszy dla LED niz
    dla innych lamp. Ki czort ? W koncu lumeny czy nie lumeny ?

    J.