  • 1. Data: 2015-08-06 17:35:04
    Temat: oscyloskop do CAN
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Witajcie,

    wraca u mnie temat zakupu oscyloskopu cyfrowego, głównie pod kątem
    analizy magistrali CAN. Mamy już w firmie urządzenia do analizy tego co
    biega po drutach na poziomie ramek i serii oraz pomiaru parametrów linii
    i transmisji danych ale przydałoby się też urządzenie, które
    jednocześnie pozwoli podejrzeć kształt sygnału i po adresie
    zidentyfikować winnego czyli oscyloskop cyfrowy z dekodowaniem CAN. Po
    testach jest już GW Instek GDS-2014A - wrażenia pod kątem planowanego
    zastosowania są raczej pozytywne choć brakuje mu mocno bardziej
    zaawansowanych funkcji, np. wyzwalania adresem konkretnego urządzenia.
    Złapanie ręczne porcji danych nie jest trudne jeśli nadaje jedno
    urządzenie ale gdy będzie ich 30 to raczej bez odpowiednio ustawionego
    wyzalania raczej się nie obejdzie. Aktualnie zastanawiam się też nad
    Tektronixem MDO3024 - cena jest dużo wyższa ale też z tego co widzę
    możliwości w zakresie analizy magistral szeregowych dużo większe a do
    tego możnaby jednocześnie podglądać dwie magistrale CAN (A i B).
    Dodatkowo atutem jest dostępny aktualnie w promocji w Tespolu pakiet
    aplikacji do analizy magistral szeregowych w cenie oscyloskopu. Czy ten
    model faktycznie pozwoli mi na diagnostykę CANa na takim poziomie, jak
    opisany wcześniej? Czy jego parametry będą wystarczające czy też lepiej
    próbować poszukać pieniędzy na MDO3034, który ma lepsze pasmo (350
    zamiast 200MHz)?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2015-08-06 21:59:35
    Temat: Re: oscyloskop do CAN
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 6 Aug 2015 17:35:04 +0200, badworm <n...@p...pl> wrote:
> [...]
    lepiej
    > próbować poszukać pieniędzy na MDO3034, który ma lepsze pasmo (350

    A czemu chcesz dane "łapać" oscyloskopem?? Nie prościej odpalić byle
    układ z can i odbierać ramki z payloadem "normalnie"? Z tym
    oscyloskopem to trochę taki przerost formy nad treścią...

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-08-07 00:05:37
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 06 Aug 2015 21:59:35 +0200, Marek napisał(a):

    > A czemu chcesz dane "łapać" oscyloskopem?? Nie prościej odpalić byle
    > układ z can i odbierać ramki z payloadem "normalnie"? Z tym
    > oscyloskopem to trochę taki przerost formy nad treścią...

    Co masz na myśli pisząc "normalnie"? Wyjaśniłem dlaczego zależy mi na
    oglądaniu tego oscyloskopem - by widząc sygnał o nieprawidłowym
    kształcie móc określić które urządzenie powoduje jego deformację.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 4. Data: 2015-08-07 09:58:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Aug 2015 00:05:37 +0200, badworm <n...@p...pl> wrote:
> [...]
    > oglądaniu tego oscyloskopem - by widząc sygnał o nieprawidłowym
    > kształcie móc określić które urządzenie powoduje jego deformację.

    No bo nie rozumiem, dlaczego zakładasz, że mają być jakieś
    "deformacje" (zakłócenia etc.). Zawsze myślałem, że can jest po to by
    go używać a nie zastanawiać się nad jakimiś deformacjami. Popełniłem
    tylko kilka urządzeń komunikujących się przez can (do samochodu i
    przemysłu) ale muszę przyznać, że nie wpadłbym na to, by do ich
    konstruowania używać scyloskopu :-)... to się po prostu składa jak z
    klocków i działa.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2015-08-07 18:11:06
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 07 Aug 2015 09:58:53 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > przemysłu) ale muszę przyznać, że nie wpadłbym na to, by do ich
    > konstruowania używać scyloskopu :-)... to się po prostu składa jak z

    U mnie (branża elektroenergetyczna) w ramach jednego obiektu pracuje
    20-30 urządzeń na podwójnej magistrali CAN, pochodzących od 4
    producentów. Aktualnie sytuacja jest w miarę opanowana choć jeszcze
    niedawno były takie momenty, że działy się dosłownie cuda: CANcheck
    (http://www.ixxat.com/cancheck_en.html) pokazywał najmniejszą ilość
    błędnych ramek przy terminacji rzędu... 40 omów albo np. 5 urządzeń
    działało prawidłowo ale dołożenie kolejnego (niezależniego jakiego)
    powodowało gwałtowny wzrost ilości błędnych ramek.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2015-08-07 19:20:36
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.08.2015 18:11, badworm wrote:

> [...]
    > działało prawidłowo ale dołożenie kolejnego (niezależniego jakiego)
    > powodowało gwałtowny wzrost ilości błędnych ramek.

    To ja tylko potwierdzę, wszystko to co kolega mówi, bo też pracuje w
    branży energetyczno-kolejowej i dobrze wiem jakie cuda na CANie na
    podstacjach się dzieją. Tektronix będzie tu najlepszy i warty swojej
    ceny, mamy taki w robocie, bardzo dużo trybów wyzwalania: od adresów, od
    zawartości ramek, z maskami bitowymi.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2015-08-07 19:32:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Aug 2015 18:11:06 +0200, badworm <n...@p...pl> wrote:
> [...]
    > działało prawidłowo ale dołożenie kolejnego (niezależniego jakiego)
    > powodowało gwałtowny wzrost ilości błędnych ramek.

    A to jakiś problem? Niech soft sobie z tym radzi. Ostatnio
    uruchamiałem magistralę 1wire, której przewody (niekranowane) o dl ok
    20 m. blegną razem z kablami mocy zasilającymi pwmem grzałki ok100kW.
    Można sobie wyobrazić co "widać " w takim kablu 1w... same śmieci.
    Mimo 70% uszkodzonych ramek (zakłóceniami) soft sterujący procesem
    radzi sobie w tak trudnych warunkach. Zresztą teraz taka jest moda,
    kiepskie warunki lub hardware koryguje się tonami wysublimowanego
    softu (vide NVIDIA).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2015-08-07 21:55:08
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 07 Aug 2015 19:32:00 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > radzi sobie w tak trudnych warunkach. Zresztą teraz taka jest moda,
    > kiepskie warunki lub hardware koryguje się tonami wysublimowanego

    No dobrze, ale który soft? Byl taki moment, że winne wydawały się mniej
    lub bardziej urządzenia wszystkich producentów a przedstawiciele tych
    firm nie potrafili dojść do jakiegoś konsensusu. Tu nie chodzi o
    zakłócenia od innych kabli ale to, co się dzieje na magistralach a co w
    sterowniku komunikacyjnym (systemie zdalnego sterowania) objawia się
    jako fałszywe albo ginące meldunki.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2015-08-07 21:56:45
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 07 Aug 2015 19:20:36 +0200, Jakub Rakus napisał(a):

> [...]
    > podstacjach się dzieją. Tektronix będzie tu najlepszy i warty swojej
    > ceny, mamy taki w robocie, bardzo dużo trybów wyzwalania: od adresów, od

    Dzięki za niezwykle cenną opinię. Dobrze, że zagląda tu też ktoś z
    branży :)
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 10. Data: 2015-08-08 00:06:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 7 Aug 2015 21:55:08 +0200, badworm <n...@p...pl> wrote:
    > No dobrze, ale który soft?

    Moja uwaga była natury ogólnej, myślałem.że soft do obsługi cana też
    robicie, teraz rozumiem w czym ma być pomocny ten oscyloskop.

    --
    Marek